Nee, je doet er niet alles aan, want je gaat ook in een losloopgebied lopen met een aangelijnde hond. Ik geef je helemaal gelijk dat je boos wordt als mensen hun hond los laten lopen in een gebied waar dat niet mag, maar jij bekijkt het wel heel erg van jouw kant. Onze vorige boxer was heel dominant, die lijnde ik aan zodra ik een andere hond zag. Als een andere hond dan naar ons toekwam, zorgde ik ermet mijn lichaamstaal voor dat er geen gevecht uitbrak. Mijn hond deed raar, dus ik vond het mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij een andere, speelse, opdringerige of wat dan ook hond niet op de nek sprong.
Loosloop gebied ga je gewoon heen als dit voor jou hond geschikt is. Er zijn al veeeeeeel meer gebieden waar ze niet los mogen En ik vind het nogal asociaal dat het hele losloop gebied zich aan zou moeten passen omdat iemans met een agressieve hond zondig daar moet wandelen wetend wat voor gebied het is! (En dan heb ik het niet over honden in training daar heb ik respect voor maar echt over honden die gewoon niet samen kunnen met anderen)
O en ik muilkorf mijn hond niet want dat is ziellig vind ik zo'n slap excuus... zei het baasje ook toen mijn moeder de dierenarts rekening kwam brengen omdat haar hondje bijna dood gebeten was... en dat is natuurlijk niet ziellig...
Ik heb al aangegeven dat ik deze gebieden dus ook mijd nu en daar niet meer kom.. Vroeger dus wel gebeurd en daar ben ik dus ook flink op terug gekomen na ervaring. Ik wil aangeven dat het dus gebeurt in de gebieden waar honden Niet los mogen lopen en dus Wel loslopen. En dat je dan ook nog een grote mond of wat dan ook krijgt als je aangeeft dat je hond , wat aangelijnd is, agressief is. En dat ik het dus jammer vindt, dat er zo weinig rekening met elkaar gehouden wordt. Ik mijd zoveel mogelijk, maar kan het nooit volledig ontlopen, dat ik geen enkele hond tegenkom. Ik pas me juist heel erg aan, om het voor ons fijner te laten verlopen maar ook voor anderen. Ik ga op de minder drukke tijden, ga juist op de plekken waar het niet druk is etc. Daarom ga ik dus ook echt niet meer naar losloopgebieden. Maar dat neemt niet weg, en ik zeg niet dat IEDEREEN in een losloopgebied zich moet aanpassen aan 1 iemand, dat ik vind dat mensen meer rekening met elkaar kunnen houden vandaag de dag. Van beide kanten uit. Ik probeer, mijn inziens, juist met iedereen rekening te houden door me aan te passen en het anders te doen. Dan heb ik me misschien niet duidelijk uitgedrukt, ik kom zelf niet meer in losloopgebieden. Maar dat neemt niet weg dat ik niet vindt dat iemand zijn loslopende hond niet zomaar op een ander moet laten afgaan of je nu wel of niet in een losloopgebied bent. Ook daar kan er rekening gehouden worden met elkaar. Zo'n gebied is er inderdaad om honden los te laten lopen en onderling contact te laten hebben, spelen enz.. maar dat betekent niet dat je je hond dan zomaar ongevraagd naar elke hond hoeft te laten gaan.
Even los van of je het kunt maken om te vragen de hond aan te lijnen in een losloopgebied... een beetje hondenvriend wéét, dat je een hond, die los is, niet bij een hond, die aangelijnd zit, moet laten. Als ik met een hond (onze oude in mijn hoofd hebbende) in een losloopgebied zou lopen en ik zou een baasje met aangelijnde hond zien, dan zou mijn hond er niet heen mogen. Pas als die hond los is, zou het mogen.
En jij als ouder bent verantwoordelijk voor je kinderen. Maar wie zegt dan dat jij niet welkom bent met je kinderen in een hondenlosloopgebied? Je gaat je goddelijke gang maar, maar ik snap de keuze niet als je twee kinderen hebt die bang voor honden zijn. En nee, ik lijn mijn hond niet aan in een losloopgebied. Tenzij het een smal pad is en ik kom een aangelijnde hond tegen waarvan de baas roept of seint of ik mijn honden even aanlijn. Dat is voor mij geen probleem; 1 keer roepen en ik houd ze even vast en klaar. Ik houd van sociaal hondengedrag en sociaal bazengedrag. Maar als ik voor bange kindjes mijn lieverds -die al enorm beperkt worden in hun vrijheid- in een losloopgebied aan moet gaan lijnen, zeg ik tegen die ouders: ga lekker ergens anders lopen, plekken zat in NL waar geen honden (los) mogen komen of gewoon niet zeuren, maar ik snap dus niet wat je in een hondenlosloopgebied met bange kinderen zoekt, dat is het lot tarten wat mij betreft.
ik heb nergens gezegd dat het zielig is.. Ik ben wel van mening dat het Oneerlijk is, dat mocht een andere hond op mijn honds gedrag ingaan en op ons afkomen omdat hij niet luistert naar de baas en ze zouden gaan vechten, mijn hond zich dan niet kan verdedigen. Ik heb mijn hond onder controle aan de riem in de zin van hij kan er niet vandoor, maar als een hond op ons afkomt en die staat echt binnen bereik, dan kan ik mijn hond niet zeggen om niet te bijten vanwege zijn angst(want het is niet uitgesloten dat een andere hond met goede intenties op ons afkomt, maar uitgelokt wordt door het gedrag van mijn hond en als eerste zou beginnen, bijvoorbeeld). Maar een andere hond heeft dus Niets te zoeken bij mijn hond, die is niet voor niets aangelijnd. Ik ga mijjn hond niet muilkorven omdat een ander zijn hond niet bij zich kan houden.. Ik ontwijk deze situaties dus zoveel mogelijk, maar hier in de buurt kom ik nog steeds honden tegen, dat kan ik niet tegengaan. Maar ik probeer er wel overal rekening mee te houden.. en hier is nergens losloopgebied en toch loopt overal alles los.. en luistert dan ook nog niet. Dat loslopen boeit me niet, maar dat zo'n hond dan opeens op de mijne afkomt, stoort me dus wel.. Daarbij geef ik ook gewoon netjes aan op tijd dat mijn hond dus bijt uit angst als ik ene tegenkom. En je wilt niet weten hoeveel mensen dan nog schijt eraan hebben en dat frustreert mij dus enorm.. En dit gebeurt in gebieden waar niet losgelopen mag worden. Dat ik het zelf opzoek in een losloopgebied weet ik ook, en da's nu dus ook echt niet meer het geval. Maar in de niet losloopgebieden, waar ik alleen nog kom, loopt 80% van de honden los , en dan nog heb ik dan geen recht van spreken volgens veel eigenaren als je ze hoort en dat vind ik een beetje krom
Als ik een hond aan de riem zie in een losloopgebied, dan gaat er bij mij al een belletje rinkelen. Diegene laat zijn hond niet voor niks los en dus mogen mijn honden daar niet naartoe.
Maar dat is toch krom... het is een LOSloopgebied! Ik ga speciaal met onze bus en de honden een heel stuk rijden om naar een losloop gebied te gaan! Dan zou mn dag verpest zijn als iemand daar gaat lopen waardoor ik mn honden moet aanlijnen. .. Je gaat ook niet met je kind naar een strip club eisen dat ze de kleren aan moeten doen...
Tuurlijk snap ik dat je je honden los wil laten lopen. Maar wat ik gewoon jammer vindt is dat veel mensen hun hond gewoon zonder pardon maar overal op af laat rennen. En ook al is het een losloopgebied, dan nog vindt ik het niet normaal dat je je hond zomaar op elke vreemde hond af laat gaan. Maar dat is iets wat iedereen zelf moet weten. Ik heb natuurlijk een andere kant gezien met het gedrag van mijn hond, en ik zou dan ervoor kiezen om eerst contact met de eigenaar te maken en te vragen of het goed is als mijn hond er op af komt. Er zijn ook eigenaren die hun hond lekker willen laten rennen op zo'n plek, maar wat gewoon liever hun eigen rust willen en geen behoefte eraan hebben dat er constant honden op ze af komen rennen. En er zijn ook honden, die geen agressief gedrag vertonen, die op zo'n plek willen rennen en gewoon niet zo'n behoefte hebben aan veel sociaal contact. Mijn inziens is het gewoon voor iedereen toch veel socialer en fijner als je dan op zo'n moment even rekening met elkaar zou houden en eerst met elkaar contact legt voordat je je hond ergens op af laat rennen Ik ben het er wel mee eens dat het zeker oneerlijk is als jij constant op zo'n plek je hond moet aanlijnen voor een ander. Maar daarom mijd ik dus bv. die plekken nu ook. Van mij hoeft niemand last te ondervinden, dat probeer ik in ieder geval te voorkomen. ik vraag daarvoor in de plaats om dan geen last van een ander te hebben. Daarom ga ik dus ook niet meer naar die plekken en toch kom ik ze nog tegen
Daar ligt waarschijnlijk ook een groot deel van het probleem... Maar over het muilkorven, je wil dat jouw hond zich kan verdedigen, je zegt dat het oneerlijk is voor jouw hond. maar er is wel een kleine kanttekening. Mijn hond blaft hooguit, gromt een keer en blijft op een meter afstand en rent daarna weg (type held op sokken) Jouw hond grijpt, bijt zich vast en verwondt.
Ja maar waarom moet jouw hond naar mijn hond toekomen? Ik geef toch aan dat hij bijt en dat we er geen behoefte aan hebben. Waarom moet ik hem dan constant muilkorven als ik buiten ben? Als mensen ons gewoon met rust laten en laten wandelen is er totaal geen probleem. In principe zou ik best kunnen muilkorven, want het doet mijn hond zo geen kwaad. Maar aan de andere kant heb ik daar gewoon moeite mee, omdat ik het zo onnodig vindt omdat ik aangeef dat ik niet wil dat er honden op ons afkomen. Waarom kunnen mensen hun hond dan niet bij zich houden. Dan moet ik mijn hond gaan muilkorven, voor diegenen wat hun hond niet bij zich kunnen houden als ik dat vraag.. Maar goed, wij gaan heel veel met hem naar open velden (we weten de plekjes te vinden ondertussen) waar hij dan lekker kan rennen (zo luistert ie perfect en is binnen de liefste hond, ook met de kleine hier van 6 maanden) en gelukkig doet hij alles vrij snel met wandelen dus we hoeven niet onnodig buiten te zijn met hem. Is voor hem ook allesbehalve leuk. We mijden sowieso de drukke tijden en lopen overal zoveel mogelijk om. Ik ben nu met het warme weer, wat meer aan't oefenen buiten om hem veel te laten wennen. Maar helaas vind je hier niemand die wat zo even 1,2,3 zegt; kom ik oefen wel met jullie met mijn hond. Dus ben er bang voor dat ik het ooit opgelost krijg (zijn wel al met een therapeut bezig geweest enz) Even wat betreft jouw hondje.. Mijn hond is dan angstagressief, maar ook een hond wat geen gedragsafwijking heeft, kan op dat gedrag van jouw hond gaan reageren. Daar hoef je niet persé zo'n hond als de mijne voor tegen te komen. Dus dan zou ik zelf mijn hond niet zomaar op een ander af laten rennen als je weet dat hij dit gedrag vertoont naar een aangelijnde hond. Ook een lievere hond aan de lijn kan dan agressief worden.
Mijn hond is geen speler, geen hond die alle hondjes achterna rent. We noemen hem altijd kieskeurig, speelt vooral met dames Hij geeft gewoon geen aandacht aan andere honden. Daar hoeven wij ons als baasjes niet druk om te maken, dat lost zichzelf op. Hondjes hebben ook zelf hun eigen omgangsregels.
Tuurlijk hebben ze die. Maar tegenwoordig zijn er zoveel honden op zo'n drukbewoonde gebieden en wordt er zoveel aan hun gedrag gekloot waardoor je afwijkingen krijgt en dat gaat gewoon botsen en scheef lopen. Dus helaas is hondengedrag ook niet meer zo goed zelfoplosbaar als dat het altijd was. Daar spelen de baasjes een grote rol in. Als ik de kans kreeg met mijn hond om met vreemde honden te oefenen buiten, weten we zeker dat het hem zoveel zou helpen. Maar ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen hoor die dat wil doen met zijn/haar hond.. jammer genoeg
Zucht... Het was een voorbeeld over hoe mijn hond normaal gesproken reageert. Om het verschil en de oneerlijke verdeling aan te duiden. Ik heb nergens gezegd dat mijn hond een losloper is in gebieden waar dit niet mag, ik heb ook niet gezegd dat mijn hond op die van jou afrent. Integendeel. Alles wat groter is, loopt hij met een boog omheen. Jouw hond weegt 34 kilo, dat is groter dan de mijne. De discussie van TS ging over aanlijnen in losloopgebieden. Jij voert een discussie over loslopende honden in alle andere gebieden. Ik snap je frustratie. Kan hem niet oplossen, en wil ik ook niet.
Mijn laatste reactie: misschien moet je met TS aan de slag? Die is gedragstherapeut en traint met angstige honden.
We(ik dus) gaan inderdaad een beetje te ver. En ik weet ook dat het niet opgelost wordt door mijn frustraties hier te uiten haha.. Maar zo gaat dat met discussies op fora, gaat een beetje vanzelf een eigen leven leiden. Ik nam jou ook alleen als voorbeeld mee en wil je nergens van beschuldigen. Ik ga verder inderdaad ook niet meer erover verder, want we kunnen wel bezig blijven over alles. Daar zijn we denk ik nooit over uitgepraat en de problemen binnen gemeentes worden alleen maar erger ben ik bang. Mensen gaan zich steeds meer aan elkaar irriteren
Ik ben al bezig met een kynologisch afgestudeerde therapeut Het gedrag zit helaas erg diep, maar wat we kunnen oplossen proberen we zeker op te lossen Is voor mijn hond ook allesbehalve fijn en ik wil het beste voor 'm. Kon Ceasar maar een dagje komen of 2 hhaha