Hondeneigenaren en losloopgebied

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 29 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ach ja.

Mijn mening is dat in een losloop gebied je hond ten alle tijden los moet kunnen en je kunt ook niet aan iedereen die je tegenkomt toestemming vragen of je hond mag komen snuffelen. Normale honden lossen dit echt zelf wel op zonder dat wij daarbij hoeven ingrijpen ;)

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De emoties lopen soms wat hoger op zie ik. Blijkt maar weer hoe moeilijk het is! Geukkig blijft het respectvol, dank daarvoor mensen!
    Je leest dat veel mensen puur vanuit hun eigen situatie denken en vanuit daar te weinig rekening houden met anderen. En ja, de meesten honden zijn geen superluisteraars. Ook die van mij lang niet altijd. Maar dat komt omdat honden gewoonweg geen robots zijn, ze hebben nog altijd hun eigen mening en wensen en kunnen dus bewust je commando negeren. Net zoals een kind een eigen wil heeft hebben honden dat ook

pagina 3
    @ Damay77
    Ja dat bedoel ik dus... dat soort trainers. Hoor helaas maar al te vaak dat agressieve honden agressief behandeld worden. Kan echt niet!
    En inderdaad roepen tijdes een gevecht is aanmoedigen, je moet kalm blijven en rustig en veilig handelen.

@ sasjuh
    Tuurlijk, maar we praten niet over uitzonderingen. Het gros van de hondenscholen heeft of niet de mogelijkheden om zo'n hond te trainen of niet de kennis. De training met de deskundige moet een goede basis zijn, anders wordt het thuis sowieso al niets! Je kanttekening (*) is dus terecht.

@ 0OMelisO0
    Jammer dat jij ook in zo'n situatie zit. En zo zijn er tonnen honden met angstagressie in Nederland en de hele wereld.

pagina 4
    @ edelhertje
    Sorry, ik las je zin dan verkeerd. Inderdaad is je hond aanlijnen als je een aangelijnde hond tegenkomt regel nummero 1 die je leert. En daar zit dan meteen bij dat je honden die aangelijnd zijn niet moet laten snuffelen of spelen, genoeg afstand houden en uit elkaar houden.

Sorry even geen tijd om vanaf pagina 5 te reageren... ben te moe om goed begrijpend te kunnen lezen.

3. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Tsja ik heb 2 honden waarvan er 1 los kan en de ander niet...
    Ik ga dus gewoon naar een losloopgebied want mijn ene hond wil lekker los lopen, de ander luistert opzich prima en komt netjes terug of blijft naast me lopen als ik dat zeg maar vind het niet fijn als er andere honden aan haar snuffelen en dan gaat ze snauwen, los of vast, beide situaties vind ze het niet fijn, dus kies ik ervoor om haar aan te lijnen met de flexa zodat ik haar kort kan houden als er andere honden aan komen, plus dat het gros hier wel weet dat een hond hier niet zomaar aan de lijn zit, het gebeurd dus ook nooit dat er plots een hond aan dr kontje zit te rieken in het losloopgebied, echter... gebeurd dit wél heel vaak in het gebied waar aanlijnen verplicht is, en dan roep ik al of ze de hond misschien terug kunnen halen (baasjes lopen gerust 50 meter achter) en dan krijg ik terug ja maar hij/zij doet niks! en dan moet ik weer roepen, nee prima maar die van mij wel... en dan krijg ik een scheldkanon over me heen... pff... dus de regels hier zijn bij de losloopgebieden voor iedereen duidelijk, bij de aanlijn gebieden absoluut niet.

Volgens mij is het trouwens ook een regel dat je hond onder appél moet staan als ze los zijn, dus is het sowieso dus eigenlijk gewoon juist heel normaal dat honden niet als ongeleide projectielen door het bos/park/veld crossen en niet luisteren wanneer zij geroepen worden... een dagje bananen in de oren betekent in mijn ogen gewoon niet goed onder appél.... but hey... that's me ;)

4. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Zie ik een aangelijnde hond in het losloopgebied, dan lijn ik ook aan, want dan is er vast een hele goede reden dat diegene hem aan de lijn heeft.. maar ook omdat ik een kwetsbaar hondje heb, dus ik zoek het gevaar niet op..
    Meestal vraag ik het ook waarom ze niet los mogen.. sommige honden zijn zo enorm wild, dat als de eigenaar een klein hondje ziet aankomen, ze hem dan aanlijnen, omdat ze anders het kleine hondje omver stormen.. en dat vind ik heel netjes.. niet alle honden zijn geschikte partijen voor elkaar..

MAAR je hebt het niet altijd in de gaten als je lekker aan het wandelen bent met je hond in een losloopgebied en je let even niet op en je hond schiet af op een (agressieve) aangelijnde hond dan ben je vaak al te laat om hem terug te roepen en is het kwaad al geschied.. Word het dan knokken vind ik het moeilijk om te zeggen wie er fout is.. In principe vind ik dat je hond gehoorzaam moet zijn als hij los loopt, maar aan de andere kant ook sociaal en niet agressief naar andere honden..
    Mijn hondje loopt 9 van de 10 keer los, over het algemeen luistert ze prima en voelt ze het wel goed aan als honden heel druk zijn dan loopt ze er met een boog om heen of gaat er gewoon absoluut niet langs.. maar het is ook wel eens voorgekomen dat ze een bekende roedel binnendrong waar 1 nieuwe hond bij zat (terv. herder) en luisteren ho maar.. en toen werd ze mooi wel op haar plaats gezet.. als hij haar echt had gepakt was ze hartstikke dood.. ik denk dan, wat doet zo een hond in een losloopgebied, aan de andere kant denk ik, mijn hond had gewoon moeten luisteren, want zomaar een roedel in rennen is niet echt slim, en op zich is zo een reactie best "normaal"..

Deel Deze Pagina