Dit is het verhaal: Zij heeft een moeilijke start gehad in het leven. Na hard werken en hulp van een aantal therapeuten kreeg ze haar leven goed op orde. Ze vond een baan, haalde haar rijbewijs en kon een huis huren. En toen ontmoette ze een charmante man. Hij werkte in de IT. Had ook een last vanuit het verleden en was daar nog mee bezig. Na een aantal jaar besloten ze te trouwen. Na het trouwen liep zijn contract af en werd niet verlengd. Hij vond een nieuwe baan, maar na een tijdje kwam hij steeds te laat en na nog een tijdje werd hij op het matje geroepen en ontslagen. Thuis lag hij depressief op bed. Zij vroeg hem om ofwel het huishouden op te pakken of wel hulp te zoeken. Hij kwam niet opdagen op afspraken bij de hulpverlener en deed niets in het huis. Het huis vervuilde. Zij was Na werktijd te moe om nog veel te doen en zijn gedrag putte haar best uit. Steeds ging ze met hem in gesprek, beloofde hij dat het beter zou gaan, maar vervolgens lag hij weer de hele dag op bed. Hij begon haar uit te schelden en te beweren dat zijn situatie haar schuld was, doordat zij een persoonlijkheidsstoornis had vanwege haar verleden. Zij ging steeds vaker bij een zus of vriendin slapen. Hij werd argwanend en zei dat ze vreemdging. Tot hij haar op een avond op de grond gooide en alle hoeken van de kamer liet zien. Zij is vertrokken en niet meer terug geweest. Hij woont nu in haar huis en strijkt zijn uitkering en haar loon op. Zij wil scheiden. Hij niet. Hij gaat het haar zo moeilijk mogelijk maken heeft hij gezegd. Ze hebben geen bezittingen behalve de auto en het huis staat al heel lang op haar naam. Hoe kan ze zo snel mogelijk scheiden, ook als hij het zolang mogelijk rekt?
Hij woont in haar huis terwijl ze getrouwd zijn….? en hoezo krijgt hij haar loon? Ik zou een advocaat bellen
Ik zou haar sowieso alsnog aangifte van mishandeling laten doen. Haar loon op een andere rekening laten storten en een advocaat inschakelen. En zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen? Dat is nog wel relevante informatie.
Aangifte inderdaad, en zorgen dat haar loon op een rekening komt waar alleen zij bij kan. Staat het huis volledig op haar naam?
Kan ze hem niet het huis uitzetten aangezien het op haar naam staat? Of is dat te simpel gedacht? Weet niet hoe dat werkt eigenlijk..
Goede vragen allemaal. Ze zijn ingemeenschap van goederen getrouwd. Ze heeft een rekening waar hij niet bijkan, maar is bang dat de situatie verder escaleert als hij zonder geld komt te zitten. Het huis staat enkel op haar naam, maar is vanwege het getrouwd zijn ook zijn rechtmatige woonplek geworden. Zodra ze gescheiden zijn krijgt zij het huis toegewezen omdat zij er al heel lang woont en hij pas sinds het trouwen. Hoe het zo af heeft kunnen glijden?? Ik ben er heel verdrietig om. Het gaat om een vrouw om wie ik zielsveel geef. Het lijkt alsof hij zijn moment heeft afgewacht en toen besloot voor zich te laten zorgen. Maar ik ken hem persoonlijk en snap er niets van dat hij in een jaar tijd zoveel slechte keuzes heeft gemaakt. Als ik het goed begrijp komt zij er niet onderuit om een advocaat in te schakelen en dus hoge kosten te maken? Aangifte heeft ze gedaan. Ook veilig thuis gebeld. Beiden zeiden dat ze niet zoveel voor haar kunnen betekenen, omdat ze getrouwd zijn. Mishandeling is woord tegen woord. Wel ook schade aan het huis (kapotte deur/deurpost), dus situatie is bij politie wel bekend. Gelukkig geen kinderen. Hij wil die zsm. Zij niet.
Dan zou ik mss "mn verlies pakken" en het huis op zijn naam laten zetten om maar zsm weg te kunnen. Kan ze naar ouders of vrienden tijdelijk? En zoek een advocaat. Dit gaat een gevecht worden en dan heeft ze gewoon hulp nodig.
Als jij ook vind dat dit niet is hoe hij is, valt er dan niets meer te redden? Staat hij niet open voor hulp? Lastig inschatten na beperkte informatie maar hij lijkt zichzelf verloren te zijn gaande weg. En zij daarmee ook. Scheiden is een oplossing als er geen liefde meer is, eens. Maar je hebt op een punt van iemand gehouden anders trouw je niet. Zou je dan niet willen dat diegene en jezelf nog goed terecht komen met hulp? In hoeverre is interventie van Familie of vrienden een optie of een mediator? Mishandeling is echt niet ok, laat ik dat vooropstellen maar in dit verhaal lijkt het een wanhoops actie.
Ze woont nu bij haar zus en kan in ons huis vanaf de verhuizing tot er een ander in komt. Dus gelukkig heeft ze voorlopig woonruimte. Ze is zeker bereid om alles voor hem te laten en overnieuw te beginnen. Te 'murw' van de hele situatie. Op naar de advocaat dan maar. Bedankt voor de adviezen allemaal. Ik hoopte dat het zonder veel geld geregeld kon worden. Maar daar ontkomt zij (en hij) zo dus niet aan. Hier heeft zij hard haar best voor gedaan, maar hij kwam niet opdagen. Ik heb ook de indruk dat hij zichzelf niet is, maar ook dat hij zichzelf als slachtoffer ziet. Hij is duidelijk heel boos en reageert dat dus thuis af. Zij heeft een verleden van mishandeling. Liefde of niet, dit nooit meer. Qua interventie: familie en vrienden hebben vanwege het schelden eerder al met hem gepraat en vanwege dat we zagen dat hij al bijna een jaar op de bank lag terwijl zij keihard werkte en steeds ongelukkiger werd. Zo zonde. Ze hadden alles kunnen hebben samen. Zulk gedrag kan ik moeilijk begrijpen. O ja, en omdat hij tot 2 x toe de zekering uit de auto had gehaald, zodat ze niet wegkon. Vreemd gedrag. Alsof hij controle over haar gaan en staan wilde hebben. Had dit zo niet zien aankomen.
Heel bergrijpelijk als je het zo schetst. Ongelofelijk zware en nare situatie. Ook voor jouw als vriendin. Ik wens jullie veel kracht toe.
Wat naar! Mijn tip voor nu zou dan ook zijn: laat haar een dossier opbouwen. Appjes, mailtjes, foto’s van verwondingen (mocht er weer iets gebeuren), gesprekken opnemen, foto’s van schade, etc. Veel sterkte!
Hij doet zo onverwacht raar, dat zij en wij niet goed weten wat we nog meer kunnen verwachten. Haar lastigvallen op het werk? Op haar huidige adres? Een wapen? Zichzelf of een ander iets aandoen? Voor nu proberen we de situatie te sussen en kunnen ze beiden bij hun gezamenlijke inkomen (uitkering van hem en haar loon). Tot nu toe maakt hij er normaal gebruik van. Zodra hij raar gaat doen met geld gaat haar eerstvolgende loon naar de andere rekening. Haar werkgever is op de hoogte, want hij kent ook haar man. Heeft hem zelfs een baan aangeboden waarvoor hij bedankt heeft. Zoveel kansen gehad die man. Zoveel mensen die net als ik, hem mochten en hem wilden helpen.