Uitgegeven: 16 januari 2011 21:21 Laatst gewijzigd: 16 januari 2011 21:20 ROTTERDAM - De politie heeft zondagavond een 22-jarige vrouw uit Rotterdam aangehouden omdat ze haar baby alleen in huis had gelaten. © NU.nl/Olim Bajmat In de woning was een brandje ontstaan doordat de moeder voordat ze vertrok voor een boodschap een pannetje melk op het vuur had gezet. Dat heeft de politie zondag meegedeeld. De brandweer wist het vuurtje snel te blussen. Het twintig maanden oude kind is ter observatie naar een ziekenhuis gebracht omdat het misschien rook heeft ingeademd. De vrouw wordt verdacht van 'het verlaten van een hulpbehoevende' en is ingesloten. Voor het kind wordt opvang verzorgd.
ik las het ook net! maar verdacht voor 'het verlaten van een hulpbehoevende' vond ik wel apart. Eigenlijk betekend dat dus dat je strafbaar bent als je je kind alleen thuis laat voor een boodschapje of een ander kind van school halen.. (wat ik dus zelf ook nooit zou doen, maar veel mensen wel doen)
Nou inderdaad Ik dacht dus hetzelfde. Zoals ik het lees mag je dus niet een kind alleen thuis laten ( wil je natuurlijk ook niet)
Nee dat mag ook niet.. alleen meestal gebeurt er niets waardoor men (derden) er niet achter komen. Maar er kan je inderdaad (ook als er niets gebeurt) een strafbaar feit ten laste worden gelegt.
Oh goh, inderdaad, er zijn best veel ouders die dit doen. Maar dit is dan wel weer een voorbeeld van wat er dan fout kan gaan.
Ik wist dat dus niet ( erg he!) Ik laat ze niet alleen hoor maar toch. Maar eigenlijk wel logisch. Maar vanaf welke leeftijd mag het dan wel?
dat het strafbaar is wist ik. ik vind ook niet dat je kinderen of hulp behoevende alleen mag laten vind het ook niet meer als terecht dat moeders vast zit. en het kindje naar een opvang gaat. denk wel dat dit een heel lang staartje krijgt. met amk en jeugdzorg
Ik doe het dus wel Als mijn zoon tussen de middag gaat slapen dan laat ik de hond even heel snel uit. Is hoogstens 5 minuutjes. Ik wist niet dat dit strafbaar was. Nu niet allemaal de politie gaan bellen
Groot gelijk dat moeder is opgepakt. Vind het onverantwoord om je kind alleen thuis te laten, ookal zou je een babyfoon meenemen. Het zal je maar gebeuren dat er brand uitbreekt. Bah.
als een kind niet meer hulp behoevend is. en een kind gevaren kan zien en kan reageren erop en natuurlijk voor zich kan zorgen
Ik vraag me ook af hoe je de deur uit kan gaan als je je kind alleen achterlaat met een pan melk op het vuur. Sommige mensen laten inderdaad net als Lautjuh hun hond uit of halen een ander kind uit school. Ik zou dat al niet doen, oké, maar om de deur uit te gaan met een pan op het vuur ... heel bedenkelijk....
ik vind het terecht, een kind moet gewoon niet alleen in huis zijn. (um, niet te letterlijk nemen, je kan natuurlijk wel in de tuin zitten of de voortuin harken) Brand kan natuurlijk ook ontstaan zonder dat er iets op het vuur staat. Al was dit wel oerdom natuurlijk.
Ik doe het ook niet, maar wist inderdaad ook niet dat het strafbaar was (tenzij je natuurlijk een nacht op stap gaat en je kind alleen thuis laat). Maar zou even de hond uitlaten hier ook bij horen dan? Morgen moeten de containers weer naar buiten, dus dan moet ik s' avonds ook even 2 min mn huis verlaten terwijl mn meisje boven ligt te slapen.
En terecht dat ze is aangehouden! Even wakker blijven als moeder zijnde Misschien was ze het pannetje melk op het fornuis vergeten, ik heb ook niet meer het beste geheuden meer, en ben ook wel eens vergeten dat ik bijv water op heb staan. Is maar weer duidelijk hoe goed je moet opletten
Ik wist ook niet dat het strafbaar was. Interessant. Geeft weer een nieuw argument in de discussie die toch continu gevoerd wordt. Geldt niet alleen voor kinderen alleen thuislaten, maar ook in de auto laten als jij naar de winkel gaat. Ook voor 5 minuutjes...