Help!! Moeder en omgaan met allergieën dochter

Discussion in 'De lounge' started by Lola1982, Jun 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik moet even mijn hart luchten.

Laat ik beginnen met dat ik een schat van een moeder heb. Ze staat altijd voor haar 3 kinderen klaar. Ik ben alleenstaande moeder en zonder haar steun weet ik niet hoe ik mijn leven zoals het nu is zo goed in balans kunnen houden (balans tussen werk, kind, sociaal leven etc)

Er is 1 grote MAAR!

Ik zal eerst een korte inleiding geven over de gezondheid van mijn dochter. Eerste 2 jaar veel eczeem en bijna dagelijks overgeven. Toen ze 2 was kwamen ze er eindelijk achter dat ze een kippeneiwitallergie heeft en een pinda (noten) allergie. Buiten dat heeft ze last van astma aanvallen.

Mijn moeder past elke vrijdag op en mijn dochter slaapt regelmatig een nachtje bij mijn moeder. Het eerste grote incident is al een jaar terug. Mijn dochter sliep bij mijn moeder. Om 9 uur s´ochtends belde mijn moeder dat mijn dochter zo benauwd was. Ik op stel en sprong daarheen. Dochter kreeg amper lucht en mijn moeder vertelde dat ze dit al sinds de vorige avond had. Mijn klomp brak, maar stond er even niet bij stil en ik zat al meteen bij de huisarts die haar een stootkuur prednison gaf en ventolin. Tevens de mededeling mocht de prednison en ventolin binnen 1 (of 2 dat weet ik niet meer precies) aanslaan meteen bellen dan wordt ze ingestuurd naar het ziekenhuis.
    Thuis aangekomen, medicatie toegediend en toen kwam bij mij eigenlijk de boosheid naar mijn moeder. Haar gebeld met de vraag waarom ze mij niet had gebeld. Haar antwoord, ik wou je niet wakker bellen, het stormde zo dan had ik nog zo laat moeten komen door dat noodweer! :$
    Afijn, ik heb mijn moeder ermee geconfronteerd dat ze mij vroeger met een astma aanval buiten zette met de mededeling, ga nu maar eens normaal ademhalen. Toen ik dat na een paar uur nog niet deed kwam de huisarts en naast wat medicatie voor de benauwdheid kreeg ik nog een valiumpje erbij omdat ik zo overstuur was.
    Toen ik mijn moeder hiermee confronteerde was ze behoorlijk ontdaan en ik verwachtte dat ze nu tijdig aan de bel zou trekken.

Nu heeft mijn dochter niet meer zo´n aanval gehad als ze bij mijn moeder was, maar zijn er wel meerdere dingen voorgekomen.

Ik heb mijn moeder een keer mee genomen naar de dietiste van mijn dochter, omdat mijn moeder ook vaak oppast. Hier leerde ze ons de etiketten te lezen. Maar in 1 jaar tijd heeft mijn moeder zo veel missers gemaakt. Negerzoen gegeven, taart (als je dat bij de bakker haalt of in de supermarkt zit er standaard ei in, dit heb ik al zo vaak verteld) of ze geeft een schuimkrans die bijv. met kerst in de winkels liggen en ga zo maar door. Hier hebben wij meerdere keren ruzie over gehad. Ze is hier niet op aan te spreken. Zegt alleen maar: Ja 'Lola'. Ok 'Lola'. Ze hoort me niet, ze luisterd niet.
    Als ik zeg lees de etiketten, zegt ze: ik had mijn leesbril niet mee. Mijn mening is dat dit nu standaard in haar tas hoort te zitten als ze boodschappen met of voor mijn dochter doet. (wat niet gebeurd trouwens)
    Vandaag ook weer. Ja ik heb haar een split ijsje gegeven, maar er stonden geen allergenen op de verpakking. Bij de ingredienten stond wel kippeneiwit, maar dat kan dan toch? het stond niet bij de allergenen. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH! Ik vraag mij soms af of een goudvis geen hoger IQ heeft. (sorry heel respectloos, maar ik wordt hier zo boos en verdrietig van).

Maar dat was niet het enige vandaag. Mijn dochter was heel benauwd, huilerig en kon amper praten. En ik kwam binnen en er lag PINDAsaus op het bord van mijn dochter. Dat kind had overal jeuk, haar hele gezicht gezwollen. Snakkend naar adem.
    Ze had het al sinds 12 uur benauwd. Ik zeg waarom bel je mij niet? Dan had ik haar inhaler kunnen halen. Mijn moeder zegt: ja of je geeft die inhaler standaard mee. (ok, zit wat in, ik denk daar niet aan, want die astma aanvallen komen eens per 2 maanden mee, maar in het vervolg zal ik die dus wel mee geven.)

Mijn moeder op deze 3(!!!) incidenten niet aan te spreken. Loopt boos weg, gaat mokken, lopen huilen zegt: Ja nu weet ik het wel weer.
    Ik geef nog aan dat ik op deze manier mijn dochter niet met een fijn gevoel achter laat, als mijn moeder zo makkelijk met mijn dochter haar gezondheid omgaat. Ik krijg daarop geen reactie.

Ik ben meteen weggegaan. Mijn dochter had dringend medicatie tegen haar allergische reactie nodig. (die geef ik normaal mee, maar die was ik dus ook vergeten) en tegen haar benauwdheid haar pufjes.

Mijn fout is om beide middelen niet mee te geven, maar ik hoop dat iemand advies heeft om hier mee om te gaan.
    Ik heb mijn moeder niet gesproken meer nadat ik weg ben gegaan. Maar ik ben eigenlijk zo verdrietig om deze situatie.

Bedankt voor het lezen.

2. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

Jul 6, 2011
    7,732
    1
    38
    pff lastig hoor, zit niet in zo'n situatie... maar misschien wat strenger optreden.. zolang ze zich niet houd aan de allergieen van je dochter, dat ze niet meer mag oppassen ofzo... gezondheid van je dochter is heel belangrijk.. en dat moet ze inzien, dan kost het maar wat meer moeite om boodschappen te doen.. tja dat is dan maar zo..
    maar lastig hoor

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Jeetje vervelend! Je hebt die vergeetachtigheid zeker van je moeder? (grapje hoor)

Misschien moet je een lijstje voor je moeder maken met dingen die ze wel mag. Zo hoeft ze zich niet steeds te bedenken wel of niet.

Het is dat je afhankelijk van haar bent maar anders...

4. xd24

xd24 VIP lid

Feb 27, 2010
    6,406
    0
    36
    Brabant!
    Als het mijn moeder was zou ik een keer HEEL kwaad worden en eisen dat ze oplet.
    Je wilt toch het beste voor je (klein)kind!!
    En dan zou ik zeggen dat ik het niet 1x wil zien (ongelukjes achterwege gekaten) en dat ik anders mn kindje daar niet meer breng omdat ik het niet vertrouq

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Oei dat is heel lastig. Ik kan me voorstellen dat je zo even het vertrouwen mist om haar bij je moeder achter te laten.

Mijn vader heeft ook zo'n bord voor zn kop, of althans, die kan het maar niet onthouden. Nu zijn mijn dochters er gelukkig overheen gegroeid (kma en lactose-intolerantie, mochten geen enkel melkproduct) mijn zwager heeft ook een allergie voor bepaalde noten. Maar hij vergeet het gewoon steeds. Nu waren wij er altijd bij, maar als je dat niet bent.

Misschien moet je je moeder een lijst geven met merknamen enz die ze wel mag hebben en afspreken dat ze daar niet van afwijkt, die lijst kan door jou aangevuld worden. Dus voor jouw dochter niets anders dan wat er op die lijst staat. of dat jullie de dag tevoren even afspreken wat er gegeten gaat worden?

Wel zou ik gewoon nog even je moeder bellen nu, dit is niet iets waar je de nacht mee in moet gaan.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Oh wat lastig zeg! Wat napoleon zegt lijkt me wel handig.. een lijstje maken en bespreken wat er gegeten gaat worden.

Ik herken het wel hoor, mijn dochter heeft een anafylactische shock gehad op een fles Nutrilon standaard als baby en reageerde ook ontzetten heftig op bepaalde dingen.. had een familielid haar bijna chocolademelk gegeven, alsof het niet duidelijk genoeg was dat dit ook melk bevatte.. mijn hemel

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ik zou een andere oppas zoeken, eentje die het belang van allergieën kent. Want pinda allergie word telkens erger hoe meer pinda er hebben word, dus de volgende keer kan ze misschien wel in schok raken.

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    :$oei dat vind ik wel hele grote blunders zeg zeker als ze die allergieën heeft.
    en die pindasaus !! dat kan toch niet serieus gebeurd zijn:$ dan heeft je moeder echt een plaat voor der kop als je die dingen geeft aan je klein dochter terwijl ze er erg ziek van kan worden.

ik zou der niet eens meer laten oppassen als zij zich niet aan kan passen aan wat je dochter wel of niet mag

9. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Jeetje mina je moeder moet blij zijn dat ze mijn man niet als kleinkind heeft om op te passen. Vergeleke bij die waslijst van mijn man is dit een peuleschil om op te letten (o.a. chocola, paprika,schaaldieren,spinazie,erwten,melk, eiwit, kippevlees. Niet allemaal zo heftige reactie maar geef hem vooral GEEN paprika, ook geen poeder of alleen als het voor kleurstof gebruikt is want dan heeft hij een avond, nacht en ochtend plezier)

Misschien anders nogmaals met oma langs de dokter en de dokter het nog eens laten uitleggen?

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Xd24, ik had ook echt de neiging om te ontploffen idd. Mijn schoonzus was er met haar dochtertje en mijn dochter, dus mijn moeder heeft 'geluk' gehad! ;)

Twinkle star: hahaha! Ja ik lijkt om sommige fronten op mijn moeder! :p
    Dat lijstje is een goede tip. Dat ga ik doen. Qua koekjes, ijsjes en andere lekkernijen! Goede tip! btw ook voor avond eten, want mijn moeder doet doodleuk paneermeel door het een en ander heen terwijl dat ook ei bevat! ;)

Darkangel: Heb idd wel eens gedreigd met niet meer mogen oppassen, toen ging het een paar weken goed. Misschien maar weer gaan dreigen...

Napoleon: Oei, je vader dus ook. Dat scheelt wel, dan is mijn moeder niet de enige niet oplettende (groot)ouder die het 'vergeet'.
    Bellen is lastig, vooral omdat ze er niet over aan te spreken is.

Umm85: Oh de naam zegt het alleen al! Lekker onhandig en onoplettend! De tips van het lijstje vind ik idd super! Ga ik zeker doen.

Mamaenmini: Oh is dat zo? Dat wist ik niet eens. Mijn dochter reageert tot op heden heftiger op ei dan op pinda. Maar het kan dus erger worden naarmate er meer pindas gegeten worden? Wat een nare gedachte!

Bengeltje86: Ik maak soms ook wel een grove blunder. :) Maar dit zijn gewoon grove fouten, die niet nodig zijn!

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Wilma, OMG dat is nog eens een waslijst, nee dan heeft ze mazzel (en mijn dochter ook). Dat is dus de grap heb haar eens meegenomen naar de dietiste en naar de kinderarts. Maar helaas zonder succes! Ik wordt er lichtelijk wanhopig van.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik had zojuist een vriendin aan de telefoon en die was ook weer eens helemaal verbaasd. Ze zei al: je moeder is zo lief en zorgzaam, maar waarom lijkt ze dit niet serieus te nemen? nee precies, heb ik ook. Ze neemt het niet serieus.
    Die vriendin gaf de tip mijn moeder een brief te schrijven of een mailtje als ik wat was afgekoeld. Ik kan namelijk heel fel uit de hoek komen. Mijn moeder kan zich soms ook heel klein voelen en op een of andere manier voelt ze zich door mij dan in een hoekje gedrukt.
    Misschien als ik het opschrijf dat ze het rustig kan doorlezen en hopelijk dat ze er dan wel wat mee doet.

Wat ik eerder in een reactie zei, heb eerder gedreigd die kleine niet meer te brengen en dan gaat het goed. Dan koopt ze koekjes die ik aanraad en is er weinig aan de hand.

13. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    3,694
    0
    0
    Ede
    Oei wat hardleers... Voor mij zou de gezondheid van mijn kind voorgaan en ik zou een ultimatum stellen. Zij moet per direct beter opletten of het is gelijk afgelopen.

Onze zoon krijgt altijd eten mee naar de oppas en de strikte aanwijzingen dat hij niks anders mag behalve wat er in zijn tas zit. Ook niet als ze denken te weten dat hij het mag... Zeker omdat ingrediënten vaak veranderen.

Bij mijn schoonmoeder krijgt hij inmiddels wel warm eten, maar dat heeft heel lang geduurd voordat ze dat aankon. Ik snap dat het lastig is, maar sommige dingen...

14. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Héél herkenbaar helaas.
    Mijn kindjes hebben beide voedselallergieen.(gluten, lactose, koemelk)
    Mijn man is daarbij heftig allergisch voor noten en pinda's dus hadden het advies om onze kindjes voor hun 3e jaar geen noten te geven.
    Mijn moeder is dan ook zo'n typje dat ze een likje pindasaus of een likje slagroom geeft... grrrrr
    NU ze wat ouder worden(3,5 en bijna 6) en ze de resultaten ziet van wanneer ze iets binnen hebben gehad waar ze niet tegen kunnen begint EINDELIJK het kwartje te vallen.
    Nu zijn mijn kinderen niet voor langere periodes bij mijn moeder of schoonouders want dat zou qua voeding waarschijnlijk veel ruzie opleveren.

HEt enige advies wat ik je kan geven is er over blijven praten. Lijsten ophangen met verboden producten dat soort dingen. En je kindje heel bewust maken(is ze waarschijnlijk nog iets te jong voor maar als ze iets ouder is gaat dat goed komen)
    Mijn zoon vraagt standaard als hij iets krijgt wat hij niet kent of er gluten in zitten.

succes

15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    5Mare5, je zoontje heeft dus ook een voedselallergie? Waar is hij allergisch voor?
    Ik denk dat ik ook maar zulke maatregelen moet stellen.

Ik vind het ook lastig om haar niet meer te brengen, begrijp mij niet verkeerd de gezondheid van mijn dochter staat zeker voorop, maar mijn dochter is helemaal gek op oma. Echt 4 handen op 1 buik. Doet mij dan pijn, maar ik ga wel informeren of ik mijn kdv dagen kan uitbreiden met 1 dag.

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Pinguin, wat vervelend dat je kinderen ook allergieën hebben. Mijn dochter vraagt ook heel vaak zit er kippenei in? Pinda's niet zo heel erg omdat ze daar niet zo heel heftig op reageert, maar ze mag het gewoon niet. Klaar! Haar eczeem speelt heel erg op door de pinda.
    Maar mijn moeder antwoord gewoon: nee er zit geen ei in, omdat mijn moeder blijkbaar in de veronderstelling is dit niet te mogen.
    Mijn dochter accepteert het ook meteen als ze iets niet mag, omdat ze zelf weet hoe ziek ze van producten met ei wordt.
    Maar er is nog hoop dat mijn moeder het ook gaat inzien? ;)

17. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Ik zou eerlijk gezegd mijn kind er niet achter durven laten.
    Wat als ze straks een anafylactische shock krijgt en dat ook niet serieus neemt? Dan is het einde verhaal om het even hard te zeggen.
    Bij elke extra blootstelling kan de reactie nog heviger worden.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Jemig, ongelovelijk zeg!
    Ik heb zelf een pinda-allergie, dus weet hoe die aanvallen zijn!! Ze heeft echt een plaat voor dr kop..

Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen die het niet kenden, het in eerste instantie niet geloofden. Tot ik dan bv op een verjaardag doodziek werd, omdat ze de pinda-rand niet goed genoeg van de taart hadden gesneden ofzo.. En ze vervolgens met eigen ogen zagen hoe ziek ik werd van 1 verdwaald stukje.

Ik zou mijn kind niet bij haar durven te brengen, is levensgevaarlijk! Tenminste, pinda-allergie staat erom bekend dat het een anafylactische shock kan geven..
    En kom op, negerzoenen bij kippe-eiwitallergie nou ja!

19. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    natuurlijk maak jij ook wel eens fouten maar dit zijn fouten die niet hoeven te gebeuren zoals je zelf zegt ik vind dat echt not done

20. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Een pinda allergie kan dodelijk zijn!! Breng je moeder aan haar verstand dat ze met het leven van haar kleinkind speelt! Laat desnoods een deskundige (bevriend arts?) er iets van zeggen!
    En zorg ervoor dat je een epi-pen krijgt.

En ik las nog ergens iets dat er iemand een voedselallergie voor lactose had. Dan kan niet. Je bent niet allergisch tegen lactose. Als je lactose intolerant bent, dan heb je een bepaald enzym niet (meer) zodat je de melksuiker niet kunt omzetten. Met allergie heeft dit nu helemaal niks te maken.

Share This Page