Fruit- en groentehapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door suus1983, 7 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Hoi meiden,

Over een maandje wil ik met Jesper beginnen met groente en fruithapjes. Omdat hij waarschijnlijk toch een allergie heeft voor koemelk, wil ik rustig aan beginnen en hoop ik op advies van een dietist, maar dat zien we dan wel.

In ieder geval, ik ging even naar de winkel en keek alvast naar de potjes. Ik was in de veronderstelling dat er in een potje banaan, ook alleen banaan zou zitten, nou niet dus.

Dus heb ik besloten om over een tijdje de hapjes zelf te gaan maken, zo weet ik zeker wat erin zit. Maar nu mijn vraag, hoe doen jullie dit met bewaren? IK heb wel diepvriesbakjes, maar die zijn wel erg groot voor 1 portie. ter inspiratie heb ik het boek opperdepop meegenomen. Vind het wel leuk om alvast te lezen.

Maar weet iemand een lijst waarop ik kan vinden waarmee je het beste kunt beginnen bij verhoogde kans op allergieën? Want citrusvruchten kun je dan toch beter mee wachten? Toch zit dat wel in de kant - en klare potjes, erg verwarrend.

Groejtes suus

2. Het schijnt ook dat groenten minder allergeen zijn dan fruit. En dat fruit eerder op de darmen kan slaan.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ja, dat had ik al vaker gelezen. Ik wil daarom eerst maar met groentes beginnen. En eerst 3 dagen achter elkaar hetzelfde proberen toch?

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja en dan bijvoorbeeld beginnen met alleen goed gare worteltjes, spercieboontjes of bloemkool oid. Qua fruit beginnen met gekookte appel of peer. En idd 3 dagen achtereen t zelfde geven, zo kun je zien hoe je kleine hier op reageert. En begin met 1 eetlepeltje en bouw dit langzaam aan op. Maar als jouw kleine een kma heeft, word zeker afgeraden om vòòr de 6 maanden te beginnen met vast voedsel. In potjes moet je idd goed uitkijken want vaak zit er meer in (qua allergiegevoelig fruit) dan je denkt. Succes.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    @patroeschka: ja, ik wil ook wachten tot hij 6 maand is, maar de tijd gaat zo snel. hij is volgende week al 5 maanden. dus ik informeer alvast even.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,
    Op http://www.babyallergie.nl/introductie%20schema.htm is allerlei informatie te vinden over o.a. koemelkallergie, eczeem en bijvoeding. Daar staat ook een introductieschema met producten waarmee je kan beginnen en wat je beter pas vanaf 1 jaar kan geven. Wel een handige site.
    Groetjes Saskia

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, ik zou wachten met citrusvruchten, bananen en kiwi's, maar peer en appel proberen of eerst groenten. Worteltjes, bloemkool etc.
    In die potjes zit vaak vanalles door elkaar en vaak zit er appelsap in. Hier vindt ze de meeste potjes ook niet te eten, dus ik maak bijna alles zelf.
    Ik vries het bijv. in in ijsklontenbakjes, soms in diepvrieszakjes die ik dichtknoop en in Avent Viabekers, ideaal, want die doe ik daarna weer gelijk in de magnetron en dat is wel zo makkelijk met ontdooien.

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij de Xenos hebben ze piepkleine plastic bewaarbakjes voor een paar euro, superhandige dingen.

9. Ik heb in het begin een paar potjes gekocht en deze later hergebruikt voor de fruit/groente hapjes die ik zelf voor de kleine maakt,en deze stop ik gewoon in de vriezer met een klein sticker erop met wanneer ik deze heb gemaakt.

Ik ben ook bij de kleine begonnen met een week lang paar hapjes van wortel.Deze vind ze zo lekker.

Succ6

10. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Suus,

Goed dat je wacht tot 6 maanden, das idd erg belangrijk bij een kind die al allergisch is of aanleg daartoe heeft. Ik wil je aanraden om te beginnen met groenten, omdat je hier minder snel een reactie op zal zien dan bij fruit. Ik zou pas met 7 maanden met fruit beginnen, en het fruit voordat je het geeft even kort koken (blancheren) daar wordt het minder allergeen van. En zoals gezegd heel rustig beginnen en minstens 3 dagen hetzelfde geven. Ijsklontbakjes om in te vriezen is een goede tip, in het begin zijn het toch maar een of een paar theelepeltjes wat je geeft en dat is precies 1 klontje.

11. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik gebruik zelf de voedselintroductielijst van Stefan Kleintjes, dat is een kinderdietist. Deze lijst is erg voorzichtig met bijvoeden en dat vond ik handig omdat ons zoontje een verhoogd risico heeft (mijn man heeft onder andere een heleboel fruitallergieën).
    Daarom zijn we ook rond de 6 maanden met groenten begonnen omdat dat minder allergeen is en hebben gekeken hoe dat ging. Toen dat goed bleek te gaan, zijn we rond de 7,5 maanden fruit gaan introduceren.

In die potjes zitten inderdaad citrusvruchten en dergelijke, maar daar zou ik echt niet op afgaan. Dat is zo bewerkt dat het niet te vergelijken is met jouw zelfgemaakte hapje.

Wij hebben er trouwens ook voor gekozen om bij te voeden op de Rapley manier. Op deze manier kon hij zelf bepalen wat hij wilde eten en (wat wij heel belangrijk vonden) wanneer hij eraan toe was.

12. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Even nog een paar vraagje over zelfgemaakte groente- en fruithapjes:

Ik lees dat je groente/fruit 10 tot 15 minuten moet koken. Moet de groente/fruit dan onder water liggen of is een bodempje van 1 cm voldoende?

Ik heb begrepen dat je het kan invriezen in bijvoorbeeld kleine bewaarbakjes of een ijsklontenbakje? Moet je dit ook afdekken met een deksel of folie of kan dit gewoon zo in de vriezer gezet worden?

Hoe doe je dat met ontdooien? Een avond vantevoren uit de vriezer halen? En dan in de koelkast laten ontdooien? Of 's ochtends pas ontdooien? Of gewoon vanuit de vriezer gelijk in de magnetron?
    Een groentehapje ga je opwarmen in de magnetron. Hoe doe je dat met een fruithapje, op kamertemperatuur of gewoon koud?

Groetjes Saskia

13. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    En dan heb ik nog een aanvulling op die vragen:

Als ik bijv. volgende maand begin met bloemkool geven en dat 3 dagen achter elkaar, maak je het dan klaar voor die 3 dagen en vries je het dan in?
    Of kook je per dag een portie gaar? Dan heb je dus wel elke dag vers....

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik deed het laatste. Even wat stukken in een apart pannetje (want wij aten niet 3 dagen hetzelfde ;)) en klaar.

15. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb bij de xenos kleine bakjes gekocht 10 voor 1,50. Heb vandaag een bloemkool gekookt en deze in kleine porties ingevroren. Op de deksel plak ik een papiertje met de datum erop.

Elke dag vers koken doe ik als ze met de pot mee kan eten. Nu heb ik gewoon bakjes in de vriezer staan. Sperziebonen,bloemkool en worteltjes.
    Superhandig !

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je de groente niet in water kookt, maar stoomt dan houdt de groente meer smaak en meer vitamines. Ik heb een soort roostertje dat ik onderin de pan leg, bodempje water eronder, groente erop. In de magnetron kun je ook heel goed groente gaar stomen. Alleen sperciebonen en snijbonen moet je met eer water koken, anders worden ze taai.
    Voordeel van stomen is ook dat de groente beter de vorm houdt (handig bij rapley)

Deel Deze Pagina