Hoi allemaal, Sinds kort merk ik bij mijn dochtertje van 10 weken dat zij een voorkeurshouding heeft naar rechts. Als ik haar neerleg met haar hoofdje naar links draait zij haar hoofd automatisch weer naar rechts. Hoe gaan andere moeders om met een voorkeurshouding? En tot welke leeftijd moet je de voorkeurshouding in de gaten houden? Groeten, Inge
Hoe oud is je kleine? De eerste maanden wanneer ze erg stil liggen moet je dit toch in de gaten houden, om te voorkomen dat het hoofdje scheef groeit.
Mijn dochtertje is 10 weken! Maar hoe kan ik het in de gaten houden als ze zelf haar hoofdje om draait (ze doet dit zelfs in haar slaap)? En heb jij enig idee hoeveel maanden je hier op moet letten. Is dit bijv. nog steeds het geval bij 6 maanden?
Wat je moet gaan proberen is om haar niet-voorkeurshouding te gaan stimuleren. Hier volgt een link waar wat tips in staan die je zou kunnen uitproberen. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=21721 Kwebbel
Hallo, Damiën heeft ook een voorkeurshouding. Zijn hoofdje was iets afgeplat. Wat ik doe is in zijn bedje mag hij zijn kant kiezen die hij wil. Het bedje is wel gedraaid zodat hij met zijn niet voorkeurskant naar het licht kijkt. De box is zo ingedeeld dat de muziekdoos hangt aan zijn niet voorkeurskant. In de box en in de kinderwagen leg ik om op zijn niet voorkeurszij met een handdoekje in zijn rug en tegen zijn buik zodat hij blijft liggen. Ook de het aankleedkussen heb ik zo liggen dat hij mij met zijn niet voorkeurskant aan moet kijken. Volgens het consultatiebureau moet het zo bij trekken. De eerste drie a vier maanden zijn van belang om er wat aan te doen omdat het schedeltje dan nog vervormbaar is. Daarna is het zogezegd wat uitgehard. Verder laat ik hem een aantal keren per dag op zijn buik liggen zodat hij zijn nekspieren goed oefend en deze soepel blijven. Je moet er dan wel bij blijven omdat hij anders met zijn neus in het kussen valt en kan stikken. Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes Karin
Nou, al die trucjes van de kant van de voorkeurshouding minder aantrekkelijk maken werkte bij mijn zoontje niet. Hij keek gewoon naar een kale muur. Dus heb ik een baby stabilisator gekocht. Overdag laat ik hem daarin slapen op zijn zij. 's nachts mag hij gewoon liggen zoals hij wilt en gebruik ik de stabilisator niet. Het werkt echt supergoed. Hij is nu 9 weken en 1 dag. Liefs Maria
Lucas heeft ook een enorme drang naar rechts. Helaas heeft hij al een gedeeltelijk plat achterhoofdje. Bij hem werkte het niet helemaal om links aantrekkelijk te maken. Niet zo gek ook. Ben er deze week achter gekomen via de osteopaat dat heel z'n rechterkant verkrampt is qua spieren. Tja dan zou ik dat ook niet te veel willen belasten. Nu hij daar aan geholpen wordt hopen we dat het minder wordt. De eerste behandeling was iig hoopvol nu de spieren een beetje soepeler zijn gemaakt... Hij probeert het nu tenminste en af en toe lukt het ook.
Bij Iman werkte die trucjes ook allemaal niet. Bij haar hielp de osteopaat ook. Ze had een blokkade in de botten van haar schedeltje. Sinds ze behandeld wordt is de voorkeurshouding verdwenen.
Mijn dochter had zo'n sterke voorkeur dat haar hoofdje achter afplatte en zelf haar gezichtje scheef begon te staan. Alle tips over anders neerleggen, dragen etc. hielp helemaal niets. Wij zijn toen naar een kinderfysiotherapeut geweest. Wel 3 maand ofzo. Dit heeft goed geholpen. Ze is nu 2 en heeft een bos krullen maar als haar haar nat is kun je het nog zien. Niet te lang wachten met actie ondernemen. Bespreek het op het cb of ga bij een osteopaat langs. Daar hoef je nl. geen verwijzing van de huisarts voor te hebben.
Luca heeft ook een hele sterke voorkeur voor rechts. Hij krijgt al vanaf 5 weken fysiotherapie. Ook voor mama heel fijn,je leerd er echt heel veel van. Hij heeft van achter ook een scheef koppie,oren staan ook anders van achterkant gezien. Van voor zie je het bijna niet. Hij heeft links achter een bult, Hoe sneller je met fysio begint hoe sneller het wegtrekt. HIj is gehaald met de pomp en waarschijnlijk heeft hij daar heel veel last van gehad,zodat hij zich er niet op heeft gelegd. groetjes Angela
Jaime heeft ook een voorkeurshouding naar rechts . De speeltjes en alle andere tierelantijntjes die het cb mij vertelde lukte niet. Ik heb nu een side sleeper . Overdag gaat ze dus heerlijk in de side sleeper afwisselend rechts en links en ik merk dat ze nu ook 's avonds als ik haar wegleg keurig blijft liggen op de kant waarop ik haar heb neergelegd. Misschien is zo'n side sleeper een idee? Groetjes Sensee
Ja je bedoelt ook die side sleeper of niet? Is van baby sleep? Kindjes van 0 tot 6 maanden kunnen erin liggen.