Tot 5 maanden heeft onze zoon goed geslapen. Wel 4x wakker snachts maIkar met aanleggen direct weer inslapen. Hij is nu bijna 7 maanden en het lijkt alleen maar erger te worden. Na 5 maanden was het eerst een week of 4 zo dat we hem tussen half 4 & 6 smorgens niet meer goed aan het slapen kregen. Nu is dat vanaf middernacht al. Hij slaapt van 19.00-00.00 probleemloos. Maar daarna is het steeds een half uurtje slapen, 45 min bezig om hem weer aan het slapen te krijgen en dan weer een half uur slapen en dat herhaald zich tot 7 uur in de ochtend. Ik heb mega spierpijn van het kloppen op zijn rug en begin tamelijk op te raken. Zijn zus was vanaf de geboorte precies hetzelfde en slaapt nu ze bijna 3 is Nog altijd heel slecht in de nacht. We slapen samen. In eigen kamer slaapt hij nog vele malen slechter. Ik weet ook gewoon niet wat ik eraan doen moet. Osteopaat zijn we geweest maar die kan niks vinden. We hebben thuisbegeleiding voor onze dochter en heb haar ook naar tips gevraagd maar die heeft ze niet echt. Overdag zit hij in een heel strak ritme, het slaap ritueel is elke dag hetzelfde. We hebben ook al geprobeerd om een flesje te geven een week of 3 achter elkaar maar het wordt niet anders. Hij maakt na middernacht geen lange ruk meer. Hebben jullie tips?
Tips heb ik niet 1,2,3. Maar wel herkenning. Mijn zoontje heeft van geboorte af moeizaam geslapen. Ik geloof dat hij het eerste jaar nooit meer dan 4 uur achter elkaar heeft geslapen. En met 4 uur was ik al blij, want je rust veel beter uit met 2x 4uur slaap dan met 3x 3uur slaap. Baby's hebben een slaapritme van ongeveer 45 min geloof ik. Daarom slapen ze vaak 45 min of 1,5 uur . Daarna slapen ze lichter of worden ze (even) wakker. Als ze dan zelf weer in slap vallen, merk je daar weinig van. Maar mijn zoon had (net als jou zoon denk ik) mij nodig om weer in slaap te vallen. Toen hij 1,5 jaar was heb ik een soort slaaptraining gedaan met hem om hem te leren om zelf in slaap te vallen. Ik heb dat gedaan met hulp van een boek: slapen zonder huilen. Eigenlijk was de borstvoeding onderdeel geworden van het in slaap vallen en als hij s nacht wakker werd dan had hij mij dus nodig om weer in slaap te vallen. Door hem wakker in bed te leggen leerde hij zelf in slaap te vallen. In het begin werd hij nog wel een aantal keer wakker snachts, maar dan kon hij zelf weer in slaap komen. Misschien werkt het voor jou ook. Begin met de slaapjes overdag en 's avonds. Probeer hem wakker weg te leggen zodat hij niet aan de borst maar in zn bed in slaap valt.
Dus als je een fles zou geven 's nachts doet hij dan exact hetzelfde of slaapt hij dan wel iets langer? Hoe ziet zijn dagindeling eruit? Hoe ziet zijn eetschema eruit?
Ik herken deels wat je zegt. Het verschil is alleen hij kan wel zelf in slaap vallen en heeft de borst niet nodig. 's Nachts pakt hij dat ook bijna niet. Hij valt overdag zelf in slaap na zo'n 3 minuten huilen. (dat doet hij sinds 3 weken nu, voorheen altijd in slaap helpen). Maar om de een of andere reden lukt dit snachts niet. Daarbij komt dat ik hem ook niet zo heel lang kan laten huilen, want zijn zus slaapt net zo licht... en dan heb ik er 2 wakker Dus wakker weg leggen gebeurt overdag sinds een paar weken altijd. En dan valt hij ook nagenoeg zelf in slaap. Maar wat dat snachts toch is? Continu strijd....
Nee.. ik heb dat een maandje gedaan. Toen kwam ik bij het consultatiebureau en was hij 3,5 kg gegroeid in een maand En daarbij, hij sliep er zeker niet beter door. Ik ben destijds stevast als hij wakker werd een flesje gaan maken. We zijn ook nog een week of 2 bezig geweest om de laatste voeding van 22.00 uur een flesje te geven en de ochtend om 6.00 uur ook. Het maakt allemaal geen biet uit! Zijn schema: 6.30 wakker + beide borsten drinken 7.15 2 boterhammen 8.30-8.50 slapen 9.30 fruit 11.30 1,5 boterham 12.00 bv + slapen tot ongeveer 13.30 uur (ook hier elke 20 minuten wakker en speentje geven) 14.30 yoghurt 15.30 soepstengel 16.00-16.15/16.20 slapen 17.15 groente en aardappel 19.15 - 22.30 slapen 22.30 bv en slapen en dan als volgt: 00.00 wakker + speen 00.30 wakker + speen 1.15 Wakker + speen en schudden/ wiegen, dan slaapt hij met geluk om 2.00 uur weer 2.30 wakker + speen en schudden/ wiegen, ook 45 min. bezig 3.15 aanleggen + Speen en schudden/ wiegen 4.00 speen + schudden/wiegen 4.30 speen + schudden/ wiegen 5.00 aanleggen + speen/ schudden/wiegen 5.30 schone luier + speen + wiegen en schudden 6.00-6.45 slapen
Hij krijgt dus nog maar 3 x borst per dag? Wellicht een idee om overdag 1x extra te geven? Maak je hem wakker voor de voeding van 22.30,of komt hij zelf?
Ik heb niet gezegd dat je hem moet laten huilen hoor. Dat heb ik dus echt nooit gedaan. Ik bedoel als dat voor jou werkt, dan werkt dat. Maar dat bedoelde ik in elk geval niet. Maar het klinkt eigenlijk wel erg als hoe het bij ons ging. Behalve dan dat ik de borst gaf en jij een speen. En ik mn kindje vast had en jij je kindje wiegt/zachtjes schudt. Ik neem aan dat je al wel geprobeerd hebt wat er gebeurt als je hem snachts 3 of 4 minuten laat huilen? Want als dat ziijn manier is overdag, dan zal je misschien moeten accepteren dat dat ook de manier is snachts. Hoe slaapt hij zonder speen? Mijn zoon sliep zonder speen net zo beroerd als met speen, dus die hebben we rond de 10 maanden maar de deur uitgedaan. Dan hoefde ik die tenminste niet te zoeken snachts
Dit heeft mijn zoon gedaan tot aan zijn 1,5. Daarna tot 2,5 nog 3/4 x per nacht. Was dood op. Werken, peuter erbij pfff Maar heb het overleefd Achteraf blijkt hij autisme te hebben wat slaap problemen van toen verklaard ( prikkelstoornis ) Rust, regelmaat vast rituelen hadden hem kunnen helpen. Wellicht dat een optie. Voor mijn te laat
Het enige wat mij opvalt aan jouw schema is dat ie mega veel eet! Dat eet mijn dochter van 15 maanden ook. En dan geef jij er nog bv bij. Met 7 maanden ben je voeding aan het opbouwen, bij jouw zoontje zijn het al complete maaltijden. Is ie niet onrustig omdat ie de hele dag met een volle buik zit? Zou ook is proberen over te gaan naar 2x slapen op een dag ipv 3.
Dat viel mij ook gelijk op, misschien dat hij idd onrustig is door een volle buik! Mijn zoontje is 18 maanden en eet echt een stuk minder als jou zoontje van 7 maanden.. Bijna 4 boterhammen? Ik vind het best veel voor een kleintje van 7 maanden, hier eet hij 2 tot 2,5 boterhammen per dag.
Toch even reageren, zoontje van 8 maanden hier met ook een inslaaphuiltje. Maar idd, wat eet hij veel!! Ik heb best een lange jongen (4280g geboorte) van bijna 10kg nu met 8 maanden. Hij kruipt en trekt zich op, zet stapjes dus beweegt super veel al en hij eet: 7uur bv 8 uur kwart boterhammetje of weigert zelfs 10 uur halve/hele appel/banaan/mango/... 12.00 uur halve/h hele boterham zonder korstjes +Bv 14.00 uur rijstwafeltje 16.00 uur bv 17.00 uur groenten (drie/vier ijsblokjes) 19.00 uur laatste voeding Dan slaapt hij tot de volgende ochtend 7 uur met af en toe huiltjes van 30 seconden maar dan slaapt hij half/valt in slaap voor de volgende cyclus. Hoe is zijn ontlasting?
Maak je hem wakker om 23 uur? Sommige kinderen denken wanneer ze wakker gemaakt worden voor een voeding in hun diepe slaap dat de dag is begonnen.
Hij komt zelf. Ik heb geef hem wel water of thee bij Op ieder eet moment een Als ik niet werk drinkt hij om 10 uur en 15 uur ook nog een slokje bij mij
weet ik dat je dat niet bedoelde maar omdat hij dit overdag doet snap ik dat mensen wellicht zeggen 'probeer dit in de nacht ook' maar dat werkt dan dus niet ivm peuter die er wakker van wordt Zonder speen slaapt hij overdag in elk geval niet in. Voor de nacht maakt het volgens mij weinig uit inderdaad. Aanleggen doe ik ook veel maar hij pakt snachts de borst helemaal niet meer. Continu loslaten..
Ik weet dat hij heel erg veel eet soms meer dan Ik. Maar wij doen het middels rapley en hij kon gelijk al heel goed eten. Na een boterhamkorstje waar je dan mee begint bleef hij vragen om meer. . Dus nog maar een korstje.. Uiteindelijk een droge botetham, nou dat ging er ook wel in en was met 5 min op. Op het cb zeiden ze toen aangezien hij ook wat matig groeide, geef hem maar wat meer. .. En zodoende dat hij nu zoveel eet maar hij geniet er intens van en als hij vol zit stopt hij zelf ook.
4x pd heeft hij ontlasting. I know... Hij eet Veel. Mijn dochter van bijna 3 eet heel erg slecht, ook nooit zoveel gegeten en Nog steeds eet ze amper. Dus eigenlijk ben ik hier wel blij mee. En we geven middels rapley. Ik kan minder aanbieden maar daar neemt hij geen genoegen mee. Ik denk niet dat hij wakker ligt van een volle buik. Dat kon ik mij wel indenken toen hij naast dit eten Nog 4 volle flesjes kreeg in de nacht
En verder lijkt alles normaal? Geenhogere temperatuur dan gemiddeld, zweten, uitslag? Groeit hij nu normaal op deze hoeveelheden? Ik heb zelf snelle schildklier gehad toen kon ik ook de hele dag stouwen, het ging maar door. Want als het iets met zijn stofwisseling/hormonen is dan is dat Misschien ook reden dat hij zoveel eet, maar dat zullen ze vast al gecontroleerd hebben? Geen Idee hoor, ik ben geen dokter maar als je zegt vier keer poepen dan gaat het wel super hard de hele dag en zou je haast denken dat hij snachts ook gewoon brood oid wil? Dat flessen hem niet verzadigen? Lastig hoor, hoe ging het vannacht?
Mijn man heeft een super snelle stofwisseling. Ik denk onze zoon ook. Vandaag heeft hij zelfs 5 boterhammen gegeten. Hij was echt nog niet klaar na 2 boterhammen vanmorgen. En daarna wel heerlijk vrolijk. Flessen snachts daar slaapt hij niet beter op.
Nou dat klinkt echt super pittig! Kan je misschien je dochter of jij met je zoon tijdelijk verhuizen zodat jullie elkaar niet horen? Ik weet niet of je een partner hebt die bij je dochter in de buurt kan blijven? Dan kan je voor je zoon zorgen zonder dat je rekening hoeft te houden met je dochter. Het lijkt er voor mij op alsof je in je handelen overdag anders doet dan 's nachts. Ik geloof niet dat je zoon wakker wordt door jou ofzo, maar misschien kan je door wat consequenter te handelen wat meer rust creëren. Snap je wat ik bedoel?