Mijn dochter is vandaag precies 3 weken oud. Na 1 week bleek ze te veel zijn afgevallen en zijn we begonnen met bijvoeding en fulltime kolven en dit in een flesje aan te bieden. Toch wilde ik nog steeds BV gaan geven. Afgelopen donderdag bleek dat ze met de nieuwe manier van (bijvoeden) ruim 300 gram was aangekomen in een week. Aangezien ze dus een soort van buffertje heeft, ben ik sinds donderdag weer fulltime de borst gaan aanbieden. Hier drinkt ze (in mijn ogen) goed van. Vandaag wordt ze weer gewogen en dan hoop ik dat ze alleen op mijn borst weer is aangekomen en dat we geen bijvoeding meer hoeven te doen. Maar mijn vraag voor nu is: als ik haar borstvoeding geef, dan drinkt ze meestal 10 minuten goed door aan 1 borst en daarna drinkt ze wel, maar niet echt heel heftig. Ik probeer wel borstcompressie te doen en ze blijft wel zuigen en slikken. Maar het gaat niet altijd van harte. Ook valt ze vaak bijna in slaap. Op het moment dat ik haar dan wil afkoppelen, begint ze weer te zuigen. Meestal ga ik nu zo'n 40 minuten door met bv en bied ik meestal na 20-25 minuten de andere borst aan. Maar wat me opvalt is dat ze vaak na die 40 minuten drinken meteen na het afkoppelen haar handjes zoekt en daar op begint te zuigen/smakken. Is dit een teken dat ze toch niet genoeg heeft, of dat ze gewoon nog die zuigbehoefte heeft? Ook merk ik dat ze de afgelopen week krampjes is gaan krijgen. Dat is ook niet zo gek, als je bedenkt hoeveel verschillende manieren van voeding ze de afgelopen twee weken heeft gehad. Kan dat ook een reden zijn dat ze haar handjes zoekt? Meestal na 5 minuten laat ze haar handjes weer los en valt ze in slaap of ligt ze tevreden rond te kijken... Dus heeft ze toch nog honger, of zuigbehoefte of heeft ze last van krmapjes?
Niet naar de klok kijken....Je hebt baby's die binnen 10 minuten klaar zijn maar ook 30 minuten. Tijd zegt helemaal niets! Wanneer jouw baby "vol" is laat ze vanzelf los. Dus 1 borst aanbieden totdat ze loslaat dan de andere borst aanbieden als toetje (die hoeft niet leeg gedronken te worden, maar mag wel....het ligt aan de baby zelf) ook bij de 2de borst laat de baby zelf los. Weet je niet zeker of je baby drink of sabbelt, zoek filmpjes op youtube, de baby hoort een grote slok te nemen en dit is goed te zien bij het kinnetje. Bij sabbelen (vind ik!!!) kun je de baby beter loskoppelen dan kan zij lekker op haar handen sabbelen....
Ik denk inderdaad dat het meer sabbelen is wat ze op een gegeven moment doet. Het is een soort automatisme wat ze doet. Als ik loskoppel dan zuigt ze soms niet eens zo heftig, maar ze gaat op die manier gewoon in de lucht nog door. Dat stopt ook na een paar secondes. Ik laat haar dan even "rusten" en daarna probeer ik de andere borst. Dan begint ze wel wat sneller en beter te drinken. Dus ik denk inderdaad dat het een zuigbehoefte is, want als het honger zou zijn, dan zou ze eerder zich weer melden en aangeven dat ze echt honger heeft. Trouwens, ze bleek afgelopen middag sinds donderdag ruim 150 gram aangekomen te zijn, alleen op borstvoeding. Dus ze doet het nu super goed.