kleine baby, bv en zelf niet veel eten

Discussion in 'Borstvoeding' started by mie, Mar 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    Zoontje is geboren met 35weken en woog toen 2kg900. Hij krijgt sinds het begin uitsluitend bv en groeide in het begin heel goed. Nu groeit hij de laatste tijd niet zo goed meer en begint hij toch wel een licht babytje te worden. Ik weet dat de melk bijna nooit niet voedzaam genoeg is maar zou het kunnen dat ik mss zelf niet genoeg voedingsstoffen binnen krijg? Ik ben een heel kleine eter en heb niet echt veel honger. Mijn menu bestaat meestal uit een pak rijstwafels, twee sojayoghurts, een flesje fruitsap en 's avonds mijn warme (vegetarsiche) maaltijd. Ik krijg echt niet meer op dan dit... Eet ik nu te weinig. Wil echt neit dat mijn klein mannetje te weinig groeit of binnenkrijgt door mij

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik heb altijd begrepen dat zelfs in tijden van hongersnood moedermelk goed blijft, hooguit een vit-B12 tekort. Er moet echt heel wat gebeuren wil de voedingswaarde van borstvoeding afnemen. Maar ik weet niet of je vitamine-supplementen slikt? Je hebt vitamines speciaal voor moeders die borstvoeding geven, dan weet je in ieder geval dat je wat dat betreft genoeg binnen krijgt.
    Je eet idd niet veel, misschien kun je proberen om wat calorierijkers te eten dan rijstewafels? Dat is voor jezelf denk ik ook beter, want bv kost echt een hoop energie en dat moet toch ergens vandaan komen (en als het niet uit je voeding komt, dan uit jou, dus dan word je bijna letterlijk opgegeten...).

3. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    @ Andrea: bedankt voor de tips van de vitamines! Had daar nog niet aan gedacht, ga ik morgen meteen halen :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jouw melk is ok hoor, maar ik denk wel dat je jezelf meer tijd moet geven om voldoende te eten, anders ga je jezelf zo heel slap voelen! Als je kindje niet genoeg aankomt, dan moet het vaker drinken, en jij moet heel goed op het aanleggen gaan letten zodat je kind ook effectiever drinkt. En ook dat is iets waar je jezelftijd en rust voor moet gunnen! Je kunt bellen met een vrijwilliger van VBN of LLL of, als je denkt dat het nu echt niet zo goed ast, hulp inroepen van een lactatiekundige.
    Aangezien hè vegetarisch eet moet je inderdaad je b12 heel oed in de gaten laten houden, zeker na een zwangerschap. Probeer in elk geval die rijstwafels te vervangen door iets stevigers, brood, of als je dat niet zo lekker vindt, Google eens op vega-muffins, vooral op Amerikaanse vega-sites kun je heel makkelijke, gezonde recepten vinden (ik heb net gratis een hele serie van dat soort receptenop mijn kindle gezet).

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,896
    19,377
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het om te beginnen voor je eigen gezondheid wel beter is om wat meer voedingsstoffen binnen te krijgen. Rijstwafels vervangen door brood zou al een goede start zijn. Maar als dat echt niet gaat zou je ook een kunnen denken aan een cracker met kaas. En dan wel gewoon lekkere volle kaas hè, niet die 30+ zooi. ;) Je hoeft niet bang te zijn om aan te komen (ik weet niet of dat een reden is waarom je jezelf hebt aangewend zo weinig te eten.) Ik kon tijdens de bv echt eten als een bootwerker en viel alleen maar af. Ik zit nu nog steeds onder mijn normale gewicht, terwijl ik nog maar één borstvoeding geef en niet bijzonder op mijn eigen voeding let.

Voldoende vocht is bij borstvoeding ook heel belangrijk. Je zou ook kunnen proberen via het vocht wat meer calorieën binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van volle zuivel.

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Naast alle tips: volgt je de curve bij het cb of de borstvoedingscurve van borstvoeding.com? Want rond een half jaar groeien bv-kindjes ook minder dan fv-kindjes en dat kan een vertekend beeld geven. Mijn zoontje begon op de +1-lijn bij het CB en eindigde met een jaar op de -1-lijn, en volgende daarbij gewoon de gemiddelde curve van bv.com.

Share This Page