Honger of zuigbehoefte

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lammerts, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lammerts

Lammerts Nieuw lid

20 mrt 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

2 weken geleden is onze zoon Thomas geboren. 3740 gr. en na een daling nu ongeveer weer op zijn normale gewicht.
    Aangezien het geven van borstvoeding te vermoeiend voor mij bleek te zijn, zijn wij overgestapt op flesvoeding.
    Overdag is Thomas een rustige jongen. Geeft duidelijk aan wanneer hij honger heeft ("sabbelen" op zijn knuistjes").
    'S nachts meld hij zich 1x omdat hij honger heeft. We bieden hem 100cc maar vaak blijft er nog wat over (ongeveer 5 a 10 cc). Wanneer hij voldaan is of in slaap valt tijdens het voeden leggen we hem in bed.
    Echter wanneer we hem weer in bed leggen gaat het mis.
    Na een aantal minuten laat hij zien dat hij honger heeft ("sabbelen")
    We geven hem dan de voeding wat nog over gebleven is.
    Als we hem wederom in bed leggen wil hij nog meer (althans dat geeft hij aan) en zo verder. Met als gevolg dat we 's nachts soms wel 1,5 bezig zijn om hem tevreden te stellen.
    Is dit normaal?
    Moeten we hem meer aanbieden? Ondanks het feit dat hij in slaap valt tijdens het voeden.
    Heeft hij geen honger maar is dit zijn zuigbehoefte en moeten we hem een speen aanbieden?
    Zien we misschien iets over het hoofd?
    Zou je ons advies kunnen geven?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

dit is een vraag die je ook aan het consultatiebureau zou mogen stellen. Op zich mag je wel meer dan 100 ml aanbieden, 120 ml zou nu kunnen. Misschien dat hij dat overdag wel wil drinken en s nachts wat minder. Als hij stopt met drinken zou je hem inderdaad een boertje kunnen laten doen, even rechtop houden, luier wisselen en dan nog een keer proberen het restje te geven. Als hij dan klaar is ( een voeding duurt ongeveer 20 minuten) dan zou ik hem wegleggen met een speentje ( inderdaad zuigbehoefte) of lekker bij je houden. Misschien helpt het ook als je hem overdag in een draagdoek gaat dragen.
    Ik zou niet 1,5 uur meteen voeding aantobben, dat is echt te lang.
    Groeit hij verder goed en plast en poept hij goed?
    Als je daarover twijfelt zou ik het even overleggen met het consultatie bureau.

Mirjam

Deel Deze Pagina