Kan 6 mnd oude baby nog spruw hebben?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by marrigje, Jun 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marrigje

marrigje Lid

May 2, 2008
    21
    0
    0
    Hoi Ilse,

Mijn zoontje Lothar is ruim 6 maanden oud. Hij drinkt al geruime tijd heel onrustig aan de borst; er wordt voortdurend geslagen, geknepen en aan mijn kleren getrokken. Mijn rechtertepel voelt verder wat branderig, maar dat is niet echt dramatisch - valt een beetje in de categorie 'ach, we hebben allemaal wel eens een pijntje'. Het drinken op zich gaat wel goed, al zijn er ook momenten dat Lothar wat met de tepel lijkt te spelen, of een beetje aan het treuzelen is. En hij houdt nog altijd regelmatig een sabbelsessie (valt aan de borst in halfslaap en gebruikt de tepel dan een kwartiertje ofzo als speen), dus hij lijkt aan het zuigen nog wel plezier te hebben.

In principe is Lothar altijd een goede, gulzige drinker geweest en de borstvoeding verliep vanaf dag 1 vlot. Ik weet niet precies wanneer dit onrustige gedrag begonnen is, het lijkt er een beetje ingeslopen te zijn. Het is ook nog steeds de ene keer erger dan de andere keer, en ik kan er niet echt de vinger op leggen waar 'em dat aan ligt. Dacht zelf tot nog toe vooral aan twee dingen:
    - Hij heeft last van zijn tandjes. Hij heeft er nu twee, en die zijn met veel pijn en moeite doorgekomen, en de volgende is duidelijk onderweg. Naast de klassieke symptomen (kwijlen, rode konen, bijterig (ook zo af en toe in de tepel)), maakt ie soms ook rare klak- en zuigbewegingen die ik daar tot nog toe aan geweten heb. Wellicht heeft hij tijdens het drinken dus pijn aan zijn tandvlees?
    - Het is gewoon de 'aard van het beestje'. Lothar is een redelijk onrustig jongetje; als hij wakker is, ligt ie geen seconde stil en oefent hij regelmatig een kwartiertje voor de 'wereldkampioenschappen spartelen', zoals mijn vriend dan zegt. Hij wil voortdurend staan en kruipen, zit zelden stil in je armen, en weet zichzelf maar moeilijk 'uit' te zetten als het tijd wordt om te gaan slapen. Dus 'vanzelfsprekend' is ie ook aan de borst niet de rust zelve.

Maar omdat het wel steeds erger lijkt te worden, en het zo langzamerhand niet echt gezellig meer is aan de borst met al dat gesla en geknijp :( , begon ik me af te vragen of er niet nog iets anders aan de hand kan zijn. Kan een baby van zijn leeftijd bijvoorbeeld nog spruw hebben? Behalve de onrust en de lichte branderigheid (zo licht dat ik soms denk het me te verbeelden) zie ik er verder geen symptomen voor (geen witte uitslag op zijn tongetje ed.), maar toch... Ik wil het graag uitsluiten. En wie weet zie jij nog andere mogelijke oorzaken?

Alvast enorm bedankt voor de moeite!
    Groetjes, Marrigje

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Marrigje,

Ik kan me zo goed vorostellen wat een strijd het geven van de borst is op dit moment. (Zie het zo weer voor me bij m'n eigen kinderen)

Om direct antwoord te geven. Ja het kan ook bij 6 maanden spruw zijn. Let ook op witte plekjes op het slijmvlies (binnenkant lipjes, wangzakken, etc) Soms luieruitslag die niet met sudocreme weg is te smeren.

Maar.........de redenen die jij schrijft zijn beide ook heel goed mogelijk. Met name tandjes is lange tijd zeurderig voor het doorkomt. Het voelt fijn om dan ergens op te bijten (balen als dat net je tepel is). Het jeukerige wordt dan even minder bij hem.

Ook de leeftijd van 6 maanden kenmerkt zich door onrsutig drinken. Alles is interessant behalve drinken. (dit begint soms al rond de 3 maanden).
    Hoe meer ze kunnen hoe sneller afgeleid.
    Voorkom teveel prikkels tijdens het drinken.

HOu de spruw in gedachten. Zeker wanneer jij of hij een antibioticakuur heeft gehad of wanneer jijzelf of iemand anders in huis bekend is met schimmelinfecties (kan ook voetschimmel).

Dan moet je de mogelijkheid zeker open laten.

helaas geen directe oplossing....
    Succes

Ilse

3. marrigje

marrigje Lid

May 2, 2008
    21
    0
    0
    He Ilse,

Dank je wel voor je snelle reactie, top! Ik heb het weer een paar dagen aangezien, en het gaat nu wat beter. Kan dat met spruw, dat hij er bij vlagen meer last van heeft, en bij vlagen minder?

Zelf denk ik nu vooral dat zijn eigen onrust flink meegespeeld heeft. Herkenbaar wat jij schreef, over kindjes van 6 maanden. Ik heb een paar weken geleden de voedingen zelfs maar naar het bedritueel verplaatst - op andere momenten kreeg ik er geen slokje meer in, want de wereld was veeeel te interessant. Dat gaat nu weer wat beter. En wat volgens mij ook een rol speelt, is de manier waarop ik hem vasthoud/aanleg. Ik ben er weer meer op gaan letten dat hij met zijn buikje tegen mijn buik aanligt en goed recht met zijn gezicht voor de borst ligt. Omdat hij nu zo groot wordt, 'hing' hij de laatste tijd er maar een beetje bij, en dat hielp waarschijnlijk ook niet echt. Ben nog wel een beetje aan het zoeken naar goede houdingen wat dat betreft - Lothar begint zelf steeds vaker van mening te raken dat liggen voor baby's is en dat hij allaaaang geen baby meer is...

Nogmaals bedankt voor het antwoorden! Het blijft toch een beetje gissen bij zulk soort vage klachten, en ik vind het heel bemoedigend als een ervaren iemand dan even met je meedenkt!

Marrigje

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mariggje,

Als het nu al zo veel beter gaat dan zou ik de spruw niet direct als oorzaak denken. Dan zouden de klachten niet zo wisselen.

Gelukkig maar want spruw is geen pretje.

Goed dat je ook het aanleggen nog eens kritisch bekijkt.. Na 6 maanden wordt het allemaal net even wat slordiger.........glimlacht ze herkenbaar....

Succes

Ilse

Share This Page