Honger, zuigbehoefte, krampjes of reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nijnka, 30 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ach gos... dan kun je idd met de voeding ook geen kant op...

Het duurt echt even voordat minifom helpt en het verricht geen wonderen, helaas. Ik voel echt met je mee want ik heb ook rondjes gelopen met een huilend wurmpje op mijn arm wat zo'n last had van zijn buikje...

Minifom idd voor iedere maaltijd op een lepeltje. Ging bij ons best goed en toen we met bijvoeding begonnen, at hij enorm goed van een lepeltje ;) Koop zo'n zacht plastic lepeltje en dan voorzichtig in zijn mondje laten lopen. Ik weet niet of je het mag mengen, heb dat zelf nooit gedaan.

Wat bij ons ook hielp was regelmatig zijn buikje masseren, dat heeft de BCVdame me toen geleerd, hier heb je een link met wat tips voor krampjes massage in het Zweeds, kon in het Nederlands zo gauw geen goede link vinden: http://www.tryggabarn.nu/barn/Page10589.html
    Dat hielp hem ook goed.

Je bent er ook vast al achter dat ze die darmkrampjes kolik noemen in het Zweeds? Als je zoekt op minifom en kolik op google.se kom je een hoop links tegen o.a. van moeders die het gebruikt hebben en wat die er van vinden...

2. Maaike1982

Maaike1982 Actief lid

7 jul 2008
    318
    0
    0
    Journaliste
    Amsterdam
    Ik vind het verhaal ook erg op reflux lijken hoor. Mijn dochtertje heeft dat heel erg en de eerste zes weken was ze zoals jij omschrijft/ 's Ochtends ging het dan nog maar in de loop vd dag werd het alleen maar erger. Uiteindelijk is ze 3,5 wk opgenomen geweest. Door het zuur in de slokdarm kunnen ze steeds kleine slokjes willen drinken om de pijn te verzachten.Babette spuugt nog steeds veel maar door de medicatie brandt het niet meer zo.

3. Maaike1982

Maaike1982 Actief lid

7 jul 2008
    318
    0
    0
    Journaliste
    Amsterdam
    Ook die smakgeluidjes en de hik had ze precies zo en 's avonds het ergst..

4. twigger82

twigger82 Fanatiek lid

4 jan 2008
    1.648
    0
    0
    Regeldagen
    Veel baby’s kennen de zgn. regeldagen. Dit zijn dagen dat de baby meer behoefte krijgt aan voeding. Meestal vallen de regeldagen op de 9e of 10e dag, ongeveer 6 weken na de geboorte en bij ongeveer 3 maanden.

Vooral de regeldagen op de 9e dag zijn erg vervelend. Je bent dan net alleen met je baby, in de kraamdagen leek alles goed te zijn en nu doet hij niet anders dan huilen. Als je niet al onzeker was word je het nu wel.

Maar als je weet dat het waarschijnlijk een regeldag is hoef je niet onzeker te worden. Je baby geeft alleen maar aan dat hij meer honger krijgt. Geef hem dus wat meer. Als je borstvoeding geeft leg je hem wat vaker aan, al komt hij ieder uur, leg maar gewoon ieder uur aan. Als je flesvoeding geeft, doe je wat meer in de fles. Ook al zit je eigenlijk al op het maximaal geadviseerde, het ene kind is het andere niet. Wij, als volwassenen, zijn ook verschillend, de een heeft genoeg aan 2 boterhammen en de ander neemt er 5. Zo is het ook met je baby. Ook al heeft de verloskundige of kraamverzorgster je een richtlijn gegeven van bv. 90 cc per fles,als jouw baby binnen 2 uur nadat hij de fles heeft gehad alweer huilt, dan heeft wij waarschijnlijk behoefte aan meer. Geef hem dan 10 tot 20 cc meer en kijk of dit hem rustiger maakt.

5. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Ik denk dat de krampjes nu maar pas goed begonnen zijn :( Hopelijk gaat vandaag beter dan gisteren, want hij heeft echt zo hard afgezien :cry:

@ MariekeV : Is gelukt hoor met een lepeltje, hij vond het zelfs lekker (gewoon kei grote honger ;))
    Masseren ga ik straks eens proberen

Aj nee reflux :( Wel de klachten van het wegslikken enz zijn nu al een paar dagen over.. Gisteren was overduidelijk krampjes. Kan het zijn dat hij dan in mindere mate last heeft van reflux? Of was het gewoon 'toeval'?

Heb trouwens ook het idee dat een kleinere speen ook al geholpen heeft.

Mja Jarne is al 4 weken, dus vermoed niet dat het regeldagen zijn! Nu,hij is ook te vroeg geboren ,dus misschien heeft hij ook nog altijd extra voeding nodig?

6. 078mama

078mama Niet meer actief

Lotte is wel iets ouder maar heeft precies hetzelfde! Ik ben gisteren bij een Osteopaat geweest en het is verborgen reflux. Ze heeft gisteren haar eerste behandeling gehad en over 2 weken nog een keertje. Als het goed is is het dan over. Omdat het precies hetzelfde is zou ik in jullie geval ook eens een osteopaat proberen. Het doet geen pijn maar kan echt wonderen verrichten. Ik heb er echt spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan! Succes

7. SheDevil

SheDevil Fanatiek lid

13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    ik heb dit zelfde gehad met mijn dochtertje, in het begin zat ik het merendeel van de avond met haar op schoot om te voeden.. dat was het enige wat haar rustig hield, en zo niet dan met de knietjes opgetrokken tegen me aan houden en zachtjes open en neer bewegen, ben zelfs een aantal keren met haar zo in slaap gevallen in bed, want zehad zo last van krampen.
    ik heb ook cinababy gebruikt en ik dronk zelf venkel thee, je mag ook een klein beetje afgekoelde venkel thee aan je kindje geven.
    venkel helpt verzachtend en rustgevend op de darmen.
    als je het haald kan je het het beste bij de tuinen halen, dan weet je zkr dat je thee hebt van echt venkel en dat het geen thee is met alleen kunstmatige venkel smaakstoffen.
    één troost, het gaat echt over.
    wat mij ook hielp is bedenken, dat het ook maar rot moet zijn voor zo'n kleintje.
    lkkr bij je houden en tja, gewoon wat dingetjes uit proberen.

8. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Fijn dat hij het goed naar binnen heeft gekregen! :thumup: Nou maar een paar daagjes afwachten en hopen dat het wat minder wordt... En idd een paar keer per dag masseren. Als je niet uit die website komt, moet je gewoon even je BVC bellen en vragen of er iemand daar is, die weet hoe je een baby moet masseren bij darmpkrampjes. En niet denken van: goh, daar bel ik weer.. Ik heb in het begin wel tig gebeld voor Elian, zeker toen hij ook krampjes kreeg, daar zitten ze voor!

Ik heb ook weleens gelezen over osteopaten hier op het forum waar iemand anders het ook over had in je topic maar ik heb geen idee of je die ook hier hebt. Mocht je er één willen raadplegen en vinden, moet je het me even laten weten, altijd handig voor de toekomst ;)

9. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    daar kan het ook door komen he.....reflux is een van de klachten bij KMA..denk zeg het even....het kan natuurlijk van de krampjes komen...maar mijn zoon had het door de KMA...

10. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    De klachten die reflux leken te zijn, zijn verdwenen,nu enkel nog krampjes-klachten als ik jullie berichtjes zo lees!

Vrees dat het even doorbijten zal zijn.

@MariekeV : ik heb een Zweedse vriendin die de website vertaald heeft voor mij en uitgelegd hoe ik het moet doen ;) Mijn Zweeds is wel ok, maar toch nog niet op dat niveau dat ik helemaal begreep wat er stond! Hoe lang was je ook al weer in Zweden (sorry offtopic :p)

Btw, vind je ook niet dat de Zweden zo superrelaxed zijn op gebied van verzorging? Ze helpen je heel goed, maar niet zoals in Belgie -Nederland.. Beetje de houding 'het zal wel niets zijn'..

Deel Deze Pagina