Hallo mensen ik paste gistren op een ventje van net 8 weken, gaat misschien vaker gebeuren. zijn ouders zijn heel erg jong en gaan echt een beetje gemakkelijk met het kindje om.. Wel luisteren ze volgens mij stipt naar het CB. aangezien ik nooit KV gegeven heb vraag ik me af of dit goed is? het jongetje slaapt al vanaf week 1 of 2 door, hij slaapt van 22.00u tot half 8 ongeveer, vanochtend zelfs half 9.. hij krijgt flessen van 210+5 en heeft dan net genoeg. Hij krijgt dit om de 3uur. ik denk dus 6x per dag? hij is nu sinds 2 weken op volledig KV maar heeft veel kramp. hij klokt de voeding naar binnen en heeft dan veel last. (huilen, boeren en onrustig.) Ik denk dat de speen te groot is maar volgens zn moeder niet. Gaat dit goed zo of is dat niet te zeggen.
ja klopt, hij zit dan aan het max aantal schepjes toch, 5x6 is 30? Daarom extra water omdat hij anders niet verzadigd is?!
210/5 om de 3 uur is veel te veel! Ik geloof nooit dat dat een advies van het CB is..... De verhouding klopt namelijk niet eens... Het is 180/5 of 210/6.... en alleen maar extra water toevoegen voor verzadiging klinkt mij helemaal vreemd in de oren..... het lijkt mij dat de voeding juist minder goed vult wanneer deze wateriger wordt gemaakt... CB hier geeft aan dat ze sowieso tot 4 maanden (maar misschien wel langer, dat weet ik niet) 5 * 180/5 mogen hebben. Dit adviseren ze omdat de niertjes blijkbaar nog niet meer aankunnen..... Sterkte ermee!
Ja dat leek mij ook al, maar als meelezer hier zonder ervaring kun je alleen wat dingen aan proberen te stippen.. hij groeit goed hoor maar was eerst ook Bv, ze moet bijna weer naar CB voor de 2 maanden zal meteen vragen hoe dat ging. Ze had het ook al over tegenwoordig mag het op eigen inzicht... dacht miss bedoeld ze op verzoek maar dat leek er niet op. t lijkt of ze wat aan rommelt..
Sorry inderdaad 180/6 en 210/7...... Groeien zal hij inderdaad wel goed doen met die hoeveelheden, maar voor de niertjes schijnt het dus niet goed te zijn.... Dat kan je toch wel aangeven? Neem aan dat ze gewoon het beste met hem voorhebben...
O neem me niet kwalijk. Maar jen hij krijgt toch niet meer dan de max. aantal schepjes? Daar gaat het 'nierenverhaal' toch om? Niet om de hoeveelheid water?
de verhouding is vreemd en dat kan je aankaarten (toelichting vragen). Daarnaast kan je als oppas aangeven dat je vindt dat het kind veel huilt, klaagt etc en dat jij denkt dat het mogelijk aan de (hoeveelheid) voeding ligt. Veel meer kan je niet.. je kunt de ouders alleen maar vriendelijk adviseren.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de "nierproblemen" met de hoeveelheid voeding of water te maken hebben..... Misschien weet iemand anders dat?
hoi, mss als hij zoveel honger heeft overstappen op verzadigendere voeding, want voor 8 w lijkt het me veel. Mijn dochter drinkt nog altijd maar 180 cc en denk op 8 w was het 120 a 150 cc. welke fles gebruikt ze?? en welke speen erop. of andere voeding voor krampen zoas nutrilon omneo succes
Hij zit nog maar 2 weken aan deze voeding dua overstappen doen ze misschien ook wel, deze voeding moet hij ook aan wennen natuurlijk. Cygnet, heb ik gedaan maar ze zegt dat is omdat hij na de fles n og niet verzadigd is en toch niet meer schepjes mag. Het huilen zegt ze niks over, ja kan he misschien een boertje of zo je weet het niet.. ze heeft een Nuby fles, speen weet ik zo niet maar denk de eerste?
Ik zou haar adviseren om nogmaals te overleggen met het CB. Misschien dat je haar het volgende mee kunt geven: - met kunstvoeding is de indicatie voor hoeveelheid 150-180cc per kg gewicht per dag; - 1 liter is de absolute max, maar het is niet echt de bedoeling dat een baby vanaf het begin hierop zit; - voor de verzadiging is het goed dat de baby ong 20-30min over de fles doet; - als de baby echt blijft huilen na de voeding, denk ik eerder aan andere klachten; - heeft de baby een speen? Heb jij het gevoel dat het zuigbehoefte is? (is hij aan het zoeken?)
miss gekke vraag maar is er geknoeit met de speen? en dat het kindje daarom te snel drinkt en dus krampjes krijgt? ken iemand die het te lang vond duren en dus maar eigenhandig het gaatje groter maakte..heel fout! gelukkig stopte diegene er mee nadat het kleintje erge krampjes kreeg.. maar soms weten ouders niet echt wat ze moeten doen en klooien ze een beetje aan.. qua voeding weet ik verder niets dus kan je helaas niet verder helpen liefs
Met 8 weken zat Elise op 5 keer 150/6 (1 schepje per 30 cc water is richtlijk van elk merk en staat op elk pak) je mag 10 cc water toevoegen als een kind dikke ontlasting heeft maar dat is de max. 33 schepjes voeding nr 1 is maximaal (vanwege de nieren) maar daar hoort een kind pas bij 4 maand op te zitten, als ze er ooit komen. Een kind hoort ongeveer 15 minuten over een fles te doen anders is de speen te groot. Als dit kind werkelijk 210/5 krijgt dan vind ik dat je ouders moet bellen om aan te geven dat wat ze doen hun kindje schaad (alleen dan pedagogisch wat beter verpakt) want hier schaden ze hun kindje echt mee. Het maagje is niet gebouwd op deze hoeveelheden, dan geeft straks echt megaproblemen. Ze zouden eventueel nog over kunnen stappen op forte voeding of bijvoorbeeld comfort voeding tegen krampjes. De soort fles kan soms ook veel verschil maken qua krampjes en drinktempo. Elise kon niets met de difrax en bornfree maar dronk prima uit de Tommietippie. Ik vind dit echt heel zorgelijk en als ze niet naar jou luisteren dan zou ik zelf contact opnemem met hun CB/wijkverpleegkundige want uit onwetendheid schaden ze hun zoon en dat willen ze zelf natuurlijk ook niet. Cru gezegd, nu jij het weet ben je mede verantwoordelijk, tenminste zo voel je het zelf zoals ik lees.
Ik vind het wel zwaar overdreven nu hoor. Aangezien je in je beginstuk al de fout ingaat. 30 schepjes is de max aantal schepjes, en meer kan schadelijk zijn. Dus niet 33 schepjes. Daarnaast is de verhouding met 150cc water 5 schepjes en niet 6, want anders gaat het weer erg fout met de verhouding en verdraagbaarheid. Meer water dan poeder is altijd beter dan minder water dan poeder. Dat water kan minder kwaad dat teveel kunstvoeding. Teveel aan toegevoegde eiwitten kunnen een babymaag en -nieren niet aan. Daarnaast is 210cc water aan een baby van 8 weken (of uberhaupt aan een kleine baby) echt van de zotte inderdaad.
dank jullie wel, ik hou het in de gaten. Er is niet met de speen geknoeid. heb wel gezegd dat ze niet steeds een grotere HOEFT te kopen per leeftijd. mijn dochter had ook lang die van de eerste drie maanden. 210 is dus eerg veel leek me ook al . los van de schepjes. Je krijgt niet echt vat op haar, ze geeft de antwoorden die zij wil en geen discussie. Adi ja hij heeft een speen erg zuigbehoefte. hij heeft de fles zomaar leeg heb er op gelet. ik heb hem even laten rusten tussendoor voor een boer, dat moet toch? (wilde hij niet, meteen verder..) maar met een kwartier was de fles bijna leeg.
je hebt gelijk (schaam schaam) wilde ik nog zo goed opschrijven met alle verwarringen hier idd. het is idd 1 schepje per 30 cc dus 120/4, 150/5, 180/6 etc. 33 schepjes was mijn redenatie 1000 cc/30 cc = 33 schepjes. Maar het gaat idd om 1 liter aangemaakt. Schaam me dood, geef al 8 maand KV Maar ik maak me wel oprecht zorgen dat als je als ervaren oppas en moeder wat signaleert ze geen advies aannemen. Ach ik zag al helemala zo'n zielig hoopje mannetje voor me terwijl het misschien best makkelijk op te lossen is..dan reageer ik soms wat te Maar als ze wel naar het CB luistert kan je miscshien toch echt )als je zorgen blijven of groter worden contact opnemen met de wijkverpleegkundige en kan die misschien wat betekenen.