Hallo Meiden, Mijn zoontje is nu 6 weken en weegt 5 kilo. Ik zit een beetje met de flesvoedingen. Hoe tel je nu de voedingen ? per 24 uur ? Hij heeft gister gedronken: 07.00-10.00-13.00-16.00-20.00-02.30 vandaag: 05.30-08.45-11.45-16.15- Tel je dan van 07.00 tot 07.00 dus van 07.00 tot de volgende dag 05.30 dat zijn dan 7 voedingen ? Hij krijgt de ochtend en de avond 150/5 en de rest van de dag 120/4 ik tel dus altijd 6 voedingen dus 5 overdag en 1 nacht. in totaal is dit 780 cc. Als ik per 24 uur zou tellen kom ik op 900 cc ? Klopt dit En de voeding van 05.30 tel ik dit nog als nachtvoeding ? Ik heb het idee dat hij in een sprongetje zit hij komt namelijk steeds eerder voor een voeding. Is het beter op 5 x 150 cc te geven of kan dit alleen maar als je kindje door slaapt ? Hij krijgt nu al 2 flessen met 150 cc en deze gaan op , maar het lijkt zo veel als ik 5 x 150 aanbied. Ik ben het even helemaal kwijt! Wie helpt mij ? Alvast Bedankt!
Je telt 24 uur en hier hield de kraamzorg middernacht aan als 'wissel', dus van 24:00-24:00 is een dag. Maar als je 24 uur aanhoudt maakt het niet uit wanneer je begint met tellen 24 uur = 24 uur De richtlijn is 150cc voeding (dus water+melkpoeder) per kg per 24 uur. Bij 5 kilo is dat dus 5x150= 750 cc 750cc / 7 flessen = 107 cc voeding per fles. Dus je 5x 90/3 en 2x 120/4 mogen geven. Echter alles tussen 120cc en 180cc voeding per kg is goed. 180x5=900 900/7= 128. Als je minder flessen geeft kun je het delen door dat aantal. Zolang hij tevreden is zou ik niet ophogen omdat je al vrij veel geeft. Ik telde alles tussen 23:00 en 7:00 als nachtfles. Hopelijk is het een beetje duidelijk, anders vraag je maar
Beste Averlhach Bedankt voor je snelle reactie! Het is mij een duidelijker. Ik geef mijn zoontje dus eigenlijk 7 voedingen per 24 uur (inclusief. nachtvoeding)dus dat zijn: 2 x voeding 150 cc en 5 x 120 cc = totaal 900 cc dat is best wel veel! Hmmm.. De reden dat is 5 x 150 cc wil geven is dat hij na de flessen van 120 cc niet tevreden is. Hij slaapt gewoon NIET tussen de voedingen door! Hij blijft wakker tot de volgende voeding. Speentje is hij gek op maar als hij echt honger heeft spuugt deze uit. Ik voed nu op verzoek maar misschien zou ik dat meer moeten gaan sturen.. de laatste fles is vaak om 20.00 en dan komt hij daar na om 02.00 en dan vaak weer tussen 05.00 en 06.00. Daarom kom ik ook op 7 voedingen uit! Is het misschien een idee om de laatste fles zo rond 23.00 of 00.00 te geven ? zodat hij pas weer rond 05.00 of 06.00 komt ? Wat kan ik dan het beste doen ? Alvast Bedankt weer
Mijn meisje (8 weken) komt overdag om de 4 uur en zij komt dan ook uit op een fles om 20.00. Ik maak haar om 23.00 nog wakker voor de laatste fles. Niet dat ze dan doorslaapt hoor, maar da komt ze 's nachts maar 1x. Ik zie dat jouw zoontje best lang slaapt van 20.00-02.00 uur. Misschien als je hem om 23.00 wakker maakt hij dan ook nog maar 1x 's nachts komt?
Per 24 uur. Maar het is echt niet erg als het de ene dag meer is en de andere dag minder. Kijk liever naar het totaal over een week (en deel dat door 7 voor een gemiddelde).
Je kan proberen hem om 23 uur wakker te maken en dan te kijken of hij ipv 20-2 naar 23-5 gaat. Sommige kindjes gaan echter doorslapen in de avond ipv in de nacht, komt vanzelf goed dat ze de hele nacht slapen hoor! Mijn oudste kwam altijd om 1 uur snachts, ook als ik hem om 23 uur wakker maakte. Dus ik liet het zo en ging zelf vroeg naar bed. Maar dat is dus gewoon proberen wat wel of niet lukt. Ipv direct extra voeding mag je ook wat extra water toevoegen in de fles. Als je 5x 150 (165 voeding) en 2x 120 (135 voeding) gaat geven, (dat maak ik op uit je verhaal) kom je uit op 825 + 270 = 1095 cc. Dit kan niet. Ik zou echt 900 cc per dag voor nu als max aanhouden en daarnaast zou je over de liter heen komen. Een dagje wat meer geven zal niet erg zijn, maar ik ga ervanuit dat dit een structueel probleem is. Wat je wel kunt doen is even nadenken of forte voeding (hongerlapjes) voor jullie een optie is. Dit mag in overleg met cb, maar hoeft niet. Je kunt dan eerst eens 1 schepje voeding vervangen door de fort en niet meer gaan geven. Forte verzadigt meer. Hij zal dan niet om minder flesjes komen, maar wel genoeg hebben aan de hoeveelheid nu. Forte is alleen een optie als je weet dat het echt honger is en niet de hongersignalen van/door reflux zijn.
Hoi Averlhach, Ik heb gister mijn zoontje wakker gemaakt om 23.00 en kwam om 04.00 uur pas weer Alleen daarna wilde hij niet slapen Ik laat hem normaal zijn eigen ritme bepalen, de fles ging wel helemaal op. Water toevoegen doe ik al i.v.m de stoelgang. En ik bedoelde 5 x 150 cc en niet ook nog is 2 x 120 cc want dat is veel te veel inderdaad. Want dan zou ik op 750 cc gemiddeld uit komen alleen ik ben bang dat hij er niet 3.5 a 4 uur tussen kan laten maar aan de andere kant heeft hij aan 120 cc niet voldoende:x hij doet mopperen en huilen als de fles op is speen wil hij ook niet. Zo blijf je bezig Forte voeding heb ik aan gedacht maar hij had last van darmkramen en dat is nu over gelukkig en wil ik niet andere voeding proberen. Het is een kwestie van uitproberen denk ik..
Ik denk dat het niet haalbaar is om van 7 voedingen naar 5 voedingen te gaan. 1 eraf zou misschien lukken, maar 2... Opzich is het geen probleem om er minder dan 4 uur tussen te laten, mijn jongste kreeg tot zeker 3 maand overdag elke 3 uur een voeding. Je kan misschien standaard 120 maken en als hij echt meer wil wat bijmaken. En dan proberen toch richting de 750cc per dag te blijven. Je zal ook zelf even moeten zoeken, want elk kindje is anders en dat maakt het mooi, maar ook lastig... (Soms zou de gebruiksaanwijzing ideaal zijn )
Door alle gebroken nachten heb ik alles nog eens rustig nagelezen Bovenstaand schema was een uitschieter van 7 voedingen, Ik heb alles bij gehouden en mijn zoontje zit op 6 voedingen!per 24 uur. Ik tel ook vanaf de nachtvoedingen. Gister was de laatste fles om 21.30 en heb mijn zoontje lekker laten liggen en niet wakker gemaakt zoals de dag daarvoor en kwam pas om 06.30. Bedankt allemaal voor jullie reactie's
Lekker! En zoals ik eerder zei, een keer boven de liter is geen probleem mocht je een keer die 7e fles nodig hebben.