Hoi, Ik ben 12 weken zwanger en heb bij mijn eerste maar 4 weken borstvoeding kunnen geven met pijn en veel moeite. Tepelkloven en borstontsteking gehad. Mijn melk was heel waterig en mijn dochter zat bijna de hele dag aan mijn borst. En dat terwijl ik in mijn zwangerschap van haar veel melk lekte. Nu weet ik niet of ik het weer wil proberen, ik heb zoveel pijn gehad aan mijn borsten en ben bang dat het weer zoveel pijn gaat doen. Is er misschien 'iets of iemand' die me erbij kan helpen om toch die keuze te maken. En bestaat er ook iets om borstvoeding beter op gang te helpen of stel het is weer zo waterig om het dikker te maken? Ik ben vooral zo bezorgd omdat als ik ervoor kies er ook echt 100% voor wil gaan maar ik wil niet meer die pijn en stress wat ik bij mijn dochtertje heb gehad. Ik hoop dat jullie een antwoord voor me hebben. Groetjes!
Hoi, Ik heb geen pasklaar antwoord voor je, omdat ik natuurlijk niet weet hoe je start is geweest. Ik ga in mijn eigen praktijk vaak in gesprek met mensen met een eerdere minder goede ervaring in borstvoeding. Samen komen we er vaak uit waar het mis is gegaan, wat je aandachtspunten kunnen zijn en hoever je wilt gaan om het te proberen. Met de juiste begeleiding kan het heel goed gaan nu! Ik zou dus zeggen maak een afspraak met een lactatiekundige waar je je prettig bij voelt. Spreek een tarief af waarbij ze jou op afroep kan helpen, of dat nu 1 of 3 keer is in de kraamweek, of dat nu alleen voor de bevalling of via whatsapp is...kijk wat je nodig hebt! Als je melk zo makkelijk op gang kwam, gaan we er van uit dat dat deze keer ook weer gebeurt. En bij een volgend kindje mogelijk meer dan bij de vorige. Dus volle borsten met kans op stuwing zul je rekening mee moeten houden. Daarnaast zou ik in ieder geval de eerste dagen wat colostrum geven aan je kindje! Gun het ook dit kindje om jouw beste antistoffen te geven waar het een paar weken profijt van heeft! Ongeacht wat je besluit verder zal zijn. tot slot: waterige blauwe of doorzichtige melk wil niet zeggen dat er niets in zit! Laat je begeleiden!