zwangerschapscholestase ervaringen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Memommy, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Memommy

Memommy Actief lid

10 dec 2016
    209
    2
    18
    Wie heeft dit gehad of heeft dit en hoe kwam je erachter? Wat waren precies je symtomen behalve jeuk? Zou hier graag meer info over willen en ervaringen willen lezen horen

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ik heb vier keer cholestase gehad

Bij de eerste kwam ik er met 31 weken achter, ik had vooral jeukende handen en voeten, maar ook de rest van mijn lijf deed mee,ik kon er niet van slapen, ik had een bak ijsklontjes naast het bed voor de nacht om mijn voeten in te doen, ik had borstels en vorken altijd bij me om mijzelf te krabben ik kon kleding niet aan mijn lijf verdragen en er gingen liters water door heen ( koude douches) ook slaap kreeg ik niet meer omdat ik zoveel jeuk had, 1,5 uur per 24 uur was al veel ! bij de tweede wist ik het met 30'weken bij de derde met 29 weken en bij de vierde met 22 weken

Alle keren waren de symptomen het zelfde alleen elke volgende keer net wat heftiger en wat eerder

Jeukende handen en voeten tijdens zwangerschap is altijd reden om je bloed met regelmaat te laten checken op galzouten,

Behalve jeuk heeft cholestase geen tot weinig andere symptomen, door dat het de lever betreft kun je gele ogen krijgen of donkere urine en lichte ontlasting maar eigenlijk is jeuk echt wel het hoofd symptoom

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Jeuk is overigens jammer genoeg heel normaal tijdens zwangerschap, je lichaam een reactie geven op voedsel of wasmiddel of parfum waar je normaal tegen kunt maar zo opeens niet meer, ook kan je jeuk krijgen als je striae krijgt of een droge huid,

Het nadeel daarvan is dat ALS je cholestase hebt het vaak afgedaan word " het is normaal dat je jeuk hebt "

Heb je jeuk aan handen en voeten ( vooral handpalmen en voetzolen) dan raad ik je aan een bloedtest te doen, voel je je er niet helemaal zeker van .... Vraag ook dat een bloedtest aan... Je kunt het beter zeker weten

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier twee keer gehad. Begon met jeuk op de voeten in de nacht. Dit werd erger tot vreselijke jeuk op Mn voeten en enkels en dit duurde van de avond tot vroege ochtend. Mijn urine ging ook anders ruiken en werd donker hoeveel ik ook dronk.
    Juist door de locatie, heftigheid gelijk een bloedtesten laten doen. In de eerste zwangerschap had ik het erg en was het gelijk duidelijk. Laatste keer kwam pas na twee weken in bloed te zien.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb het ook gehad, vanaf een week of 26 kreeg ik een beetje jeuk aan handen en voeten, dit werd steeds erger... ik sliep bijna niet meer 's nachts, krabte mezelf volledig over, ging midden in de nacht koud douchen en gebruikte koelzalf.
    Werd helaas niet serieus genomen door de vk dus het is pas veel later ontdekt.

Behalve jeuk zijn er meestal weinig symptomen.

Deel Deze Pagina