Beste voedingsdeskundige, Ik wil graag het eetpatroon (en slaappatroon) van m'n dochter aan je voorleggen, in de hoop dat je me een gouden tip kunt geven. Waar ik het grootste probleem mee ervaar, is dat mijn meisje niet kan doorslapen. En volgens mij heeft dat ermee te maken dat ze honger heeft - al weet je dat nooit 100% zeker. Ik zal eerst haar dagschema geven. Dit klopt meestal wel, al varieert ze ook nog wel eens. 6.30: borstvoeding; uurtje later ongeveer een halve boterham 9.30: fruit (ongeveer 200 gram) 11.30: 1 of 2 boterhammen, 180+6 opvolgmelk (HA) 15.00: 180+6 opvolgmelk (HA) tussendoor een halve soepstengel 18.00 warm eten (ongeveer 200 gram); als ze dan nog trek heeft krijgt ze nog ongeveer 100 gr fruit en/of yoghurt 20.00: 180+6 opvolgmelk, soms met pap Hier redt ze het niet de hele nacht op. Gisteravond heeft ze bijvoorbeeld vanaf 23 uur gehuild, totdat ik haar nog een flesje (160 cc) met pap gaf. Daarna sliep ze door tot 7 uur. Op dat moment had ze niet meteen honger, maar wilde wel wat BV drinken. Tot voor kort gaf ik haar 's nachts de borst, om haar te helpen snel weer in slaap te vallen. Ik had echter de indruk dat ze dan een paar slokken nam, en mij voor de rest als 'speentje' gebruikte. Eigenlijk wilde ik daar wel van af. Heb je een suggestie hoe ik haar kan helpen door te slapen? Ik heb stellig de indruk dat het met haar voeding te maken heeft, vandaar dat ik het hier vraag. Soms eet ze overdag minder (bijvoorbeeld vrijwel geen brood tussen de middag, of maar heel weinig avondeten) en dan weet ik zeker dat ze 's nachts gaat spoken.
Hallo, Ik vind het lastig om zo te zeggen waar het niet doorslapen aan ligt. Vaak heb je daar als moeder wat meer kijk op. Als ik zo kijk naar je schema dan eet je dochtertje echt heel erg goed! Ik denk dat daar weinig aan toegevoegd kan worden. Je zou van de laatste fles misschien een papfles kunnen maken, dan valt deze wat zwaarder. En misschien zou je ook eens kunnen proberen om naast de flesvoeding ook wat water of diksap aan bieden overdag, of haar wat vaker aan te leggen als je dit wilt. Dan krijgt ze wat meer vocht binnen en misschien heeft ze dan 's nachts minder dorst. Groetjes Linda
Beste Linda, Dank voor je reactie. Ik geef haar vaak (niet altijd) al pap als laatste fles, en dan nog komt ze om half twaalf nog een keer. Maar je denkt dat het ook dorst zou kunnen zijn, ipv honger... Hm, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal haar wat vaker een bekertje water aanbieden! Heb ik nog één andere vraag: ik geef haar nu nog hypoallergene opvolgmelk, omdat ik zelf een voedselallergie heb (en haar broer ook), weliswaar voor noten en niet voor melk, maar ik dacht dat HA dan nog steeds beter zou zijn. Nu zijn we pas begonnen met yoghurt geven, en dat lijkt wel goed te gaan. Ze eet er niet veel van (25-50 ml) maar ze reageert er niet op. Kan ik dan nu stoppen met HA en overgaan naar standaard?
Hopelijk helpt het met iets meer te drinken overdag. Je zou inderdaad over mogen stappen op standaard voeding. Het is belangrijk dat je het eerste half jaar borstvoeding of hypo-allergene flesvoeding geeft, je hebt dat zelfs nog langer gedaan dus dat is prima. Zeker als ze op yoghurt goed reageert kan je heel goed die overstap maken. Groetjes Linda