Hongerig of normaal?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Merijn, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    De 910 cc had ik van de berekening van 170cc per kg lichaamsgewicht. Dat is de richlijn die het CB hanteert voor de 'maximale voeding'.

Nogmaals, tuurlijk moet je ook naar je kindje kijken. Dat staat voorop. En als hij het hier goed op doet, is dat prima. Zelf heb ik altijd de hoeveelheid kunnen geven volgens bovenstaande richtlijn. Hier waren mijn kindjes tevreden mee.

Ik weet alleen niet of meer voeding kwaad zou kunnen voor bv de niertjes (dit dus gezien in verhouding tot zijn lichaamsgewicht). Want daarom mogen kindjes ook maar 1.000cc voeding maximaal hebben zodat de niertjes dit goed aan kunnen.

Het zou kunnen zijn dat een kindje met meer flesjes op een dag met minder inhoud, meer verzadigd raakt dan minder flesjes met meer inhoud (dus wel dezelfde totale voeding op een dag).

Borstgevoede kindjes groeien over het algemeen sowieso in het begin veel harder dan kindjes die flesvoeding krijgen. En ik weet niet of dat alleen te maken heeft met de hoeveelheid voeding die ze binnen krijgen.

Tja, jouw mannetje heeft inderdaad een lekker gewicht met 6 weken ,hehe....mijn mannetje is nu 12 weken en ik schat dat hij net over de 6 kg zal zijn. Vrijdag moeten we weer naar het CB.

Maar goed, wat zou je trouwens nog kunnen gaan doen als je nu dus 5*180cc geeft en jouw kindje daar dus op een gegeven moment niet meer tevreden mee is? Want voor rijstebloem zou hij dan nog te jong zijn?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik dacht echt dat 180 per kg lichaamsgewicht de max was? :(

Als ik trouwens het min aan zou houden, zal hij ook al snel op de max van 1000 cc zitten, dus dat "probleem" kom ik hoe dan ook op een gegeven moment tegen... Nu vraag ik me sowieso af hoe dat precies zit, willen kinderen op een bepaald punt gewoon niet meer? Of is die van mij uitzonderlijk zwaar waardoor ie uitzonderlijk snel op dat punt uitkomt?

Hij groeit overigens met deze hoeveelheid gewoon volgens zijn groeicurve :) Dus het CB was er gewoon tevreden over.

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nikolai krijgt nu 5 x 200/6 en is vaak nog niet tevreden. Vroegah, toen hij minder kreeg, heb ik wel eens een schepje voeding extra door de fles gedaan zodat hij sneller verzadigd raakt. Hij heeft ook nog comfortvoeding.
    Werkte goed, hij kwam minder vaak. Maar nu heeft hij al weer zo vaak honger. Nutrix erdoor helpt ook niet echt.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm dus waarschijnlijk komt het hongerprobleem hier ook over een maand of 2 weer terug als ik zijn voedingen niet meer kan ophogen :(

5. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Merle.. yep waarsch. wel want hier is het ook al zover... echter is K. nu ruim 3 maanden en ga ik hem vanavond Nutrix bij geven, kijken hoe die het doet.. 180cc x 5 is niks teveel hoor, zeker niet omdat je mannetje hard groeit... dat was hier ook zo, K. was echt niet super zwaar toen die geboren werd (3615) maar groeit nu gewoon gigantisch hard!

6. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Is zeker niet teveel... Hier nog zo'n hongerlap, Bas zit sinds een week op flessen van 180/6 (200 cc dus)! Ben bang dat wij over een week of wat ook weer met een probleem zitten, want Bas groeit net zo hard als K.! Zie onderschrift... laatst bekende gegevens zijn van vorige week, morgen gaan we weer naar het CB voor zijn prikken... ben benieuwd...

7. LovelyDK

Yep hier ook zo eentje hihi wel fijn dat de kids zo goed groeien toch :) al is het met sommige dingen wel wat lastig...

Maar daarom vind ik de 'standaard richtlijnen' ook altijd zo dom... hoe kunnen ze nou dezelfde richtlijn op leeftijd hebben voor een kindje met een geboortegewicht van bijv. 2500 gram als een kindje van bijv. 4000 gram...

Of een kindje vergelijken die 100gram per week aankomt of eentje die 250 gram per week aankomt...

Zo zijn er drukke kinderen, die veel in de weer zijn en weinig slapen... en echt rustige kinderen die veel slapen en niet veel bezig zijn en dus ook veel minder verbruiken

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb bij Dean ook altijd het maximale moeten aanhouden (en forte voeding met op den duur ook rijstebloem erbij enzo) dus echt onverzadigbaar, toen ie vast ging eten was het hele drama over gelukkig, hij eet nog wel pittig hoor maar is juist helemaal niet dik of te groot ofzo hij had het gewoon nodig..

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Kun je nagaan. Nikolai was bij geboorte 'maar' 50 cm. Dus hij groeit elke maand 5 cm!

10. LovelyDK

Heeeeeyy IMD :D hoe is het daar? Bijnaaa he.. nog even volhouden! Maar even het volgnede... vanaf wanneer deed jij rijstebloem bij de forte?

11. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    @ Chebu: :confused: Jij wint :) Die groeit hard zeg!

@ LovelyDK: is K. ook zo actief? Bas is veel actiever en alerter dan de (ongeveer even oude) kindjes van vriendinnen en kennissen!

@ IMD: hier ook aan de Friso Extra, op dit moment nog half om half met Friso Standaard (behalve de laatste fles, die geheel met Extra)... Dus ik kan nog overgaan op geheel Friso Extra en dan is het klaar voorlopig. Ik hoop maar dat ik hem hier nog tevreden mee kan houden tot ie 4 maanden is!

12. LovelyDK

jewelizz ja écht niet normaal.. hij kan gewoon neit stilzitten! Is altijd met zn armen aan t zwaaien en benen aan het trappelen! Ook wil die alleen maar zitten en zich telkens optrekken tot staan!

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Herkenbaar, herkenbaar, herkenbaar....

Wij hadden precies hetzelfde. Ook mijn zoontje was en is een flinkerd en altijd erg hongerig geweest.
    Op gezette tijden voeden liep hier voor geen meter, tenminste dat vond ik. Soms liep ik een uur lang hem te entertainen en af te leiden omdat het nog geen tijd was. Ik werd er knettergek van. Op een gegeven moment las ik ergens de volgende methode:

Altijd dezelfde volgorde aanhouden, dus: wakker, eten, spelen, verschonen en slapen. Een baby van 1,5 maand "hoort" ongeveer 1 uur wakkere tijd (incl) voedingen te hebben. Natuurlijk is een baby geen ander. Maar dat zijn de gemiddelden. Dat betekent dat je kindje ongeveer 2,5 - 3 uur tussen de voedingen moet slapen om 4 uur later zijn volgende voeding te krijgen. Want zo'n jongen baby kan zich op deze leeftij niet goed vermaken, dus zal hij vaak onrustig zijn als hij te lang wakker is zonder voeding.
    3 uur achter elkaar slapen is natuurlijk ideaal maar werkt vaak niet zo. Dus ga je voeden zodra hij wakker is.
    Als hij maar een uur heeft geslapen dan verdeel je de voedingen. Daardoor kan het zijn dat hij ipv 6 voedingen 8 voedingen krijgt. Dat is niet erg zolang je niet over de maximum gaat. Meestal duurt zo'n periode een paar dagen tot een paar weken. Hiermee breng je voorspelbaarheid en regelmaat in hun leven zodat ze ook beter en langer gaan slapen en rustiger worden. Zodra dat het geval is, is het probleem opgelost. Ze zeggen dat je na 1 week al het verschil zou moeten werken.

Ik dacht baat het niet schaadt het niet. Het werkte hier al na een paar dagen! De eerst dagen heb je uiteraard absoluut geen schema omdat je vaker voedt, maar langzamerhand kwam er vanzelf een heel vast schema, helemaal geregeld door zoontje zelf. Hij ging langer slapen en sliep zeker tot 4 maanden 3 uur na elke voeding. Ik was super blij dat wij deze methode geprobeerd hebben.
    Nu is hij 7 maanden en sinds de opvolgmelk is er geen honger meer te bekennen, maar zelfs met 4 of 5 maanden was het altijd maar willen eten op de achtergrond, omdat andere dingen veel interessanter waren.

Hoe ouder ze worden, hoe meer ze zich kunnen vermaken hoe minder het om het eten gaat, is mijn ervaring.

14. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    @ Kiwi: op zich klinkt dit logisch... alleen is mijn zoontje al bijna 3 maanden en is hij langer wakker tussendoor zonder onrustig te worden (kan zich ook prima vermaken). Ook geeft hij heel goed aan wanneer hij moe is, dan leg ik hem op bed en normaal gesproken slaapt hij dan vrij makkelijk in. Ik weet niet of het wel zin heeft voor ons om deze methode te proberen (ook omdat Bas zelf het schema van regelmatig eten heeft 'gemaakt', dit is hier eigenlijk nooit een issue geweest).

Maar wie weet is het een goede methode voor iemand met een jonger kindje?

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik bedoelde inderdaad het kindje van MerleQ, dis is stuk jonger en daar werkt het beter meestal.

16. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ah vandaar :D

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou mijn kind is overdags zeker 2 uur wakker tussen zijn voedingen en slaap dus 2 uur. Dat is omdat ik hem nu wakker in bed leg want voorheen was ie gewoon constant wakker...
    Een baby van deze leeftijd heeft gemiddeld zo'n 16 uur slaap nodig, dus 8 wakkere uren. Met 5 voedingen, waarvan 2 avondvoedingen waarbij hij sowieso na zijn voeding weer direct in bed wordt gelegd, mag ie dus wel langer dan een uur wakker zijn... Hij doet het hier ook prima op (slaapt goed in en is verder goed uitgerust) en je merkt ook dat ie daar aan toe is, dwz dat ie zich heel goed vermaakt als ie wakker is.

Maar dat voeden op verzoek en dat hij zich dan vanzelf een goed ritme aanmeet is wel eens het proberen waard. Hij doet het alleen sinds hij 5 voedingen krijgt heel er goed, dus ik wacht er nog even mee. Mogelijk dat het maar van korte duur is en over een paar dagen toch weer heel onrustig wordt voor zijn voeding. Maar ik ben op dit moment een heel tevreden mama met een heel tevreden kind :)

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik vertel alleen mijn ervaring, iets wat bij ons super werkte.

Succes!

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Lovely, Nikolai wil ook de hele tijd zitten en staan! Volgende maand kunnen ze lopen ;)

Nikolai slaapt na de voeding maximaal 1,5 uur. Daarna speelt hij met mij, in de box of gaan we naar buiten.

20. LovelyDK

Chebu, hihi onze twins! De rijstebloem werkte dus ook hier niet (hoe kon het ook anders als het bij Nikolai ook niet werkt ;))

Deel Deze Pagina