2 groentehapjes?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Aylen, 6 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Hallo voedingsdeskundige,

Mijn zoontje van 6 maanden zit qua lengte net onder de 0-lijn en qua gewicht bijna op +2. Bij het consultatiebureau vroegen ze daarom wat ik hem allemaal te eten gaf. Dat is nu al bijna een maand het volgende:

4x 150/5 melk (eerste fles met 1 schepje rijstebloem)
    125 gr. fruit
    125 gr. groente (soms met een lepel olie of een heel klein klontje boter wanneer er aardappel bij zit)
    water/thee/heel dun diksap/verwaterd vruchtensap tussendoor

Op het consultatiebureau vonden ze het een raadsel hoe hij zo zwaar kon zijn, aangezien hij niet veel eten krijgt en ook gewoon beweeglijk is voor een kindje van deze leeftijd. Ze raadden toen aan om meer groente te gaan geven (minstens 200 gram) en er voortaan altijd aardappel/rijst bij te doen. Eén fles langzaam te gaan verminderen en brood te gaan geven.

Maar onze zoon drinkt niet al zijn flesjes melk leeg en heeft ook al een paar keer de laatste fles melk van 150/5 helemaal laten staan. Hij houdt van fruit en groente, maar kan er niet veel van op in 1x. 125 gram is soms al een beetje veel. Als ik hem minstens 200 gram moet gaan geven lijkt het me handiger om dit te verdelen over 2 porties. Is dat onverstandig/raar?

En heeft u enig idee hoe het kan dat hij zo dik is terwijl hij in verhouding weinig eet? Hij slaapt wel veel, ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen?

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Aylan,

Een mooi schema voor een kindje van zijn leeftijd is
    Pap - Fruit - Boterham - Fles - Groente - Fles

Hij mag inderdaad een aardappeltje of rijst bij zijn groente. Maar als hij niet meer op kan dan de 125 gram, hoef je dit niet op een ander moment te gaan geven.

Als hij geen problemen met zijn ontlasting heeft en jij geeft hem het eten volgens schema, dan durf ik niet te zeggen waar het aan kan liggen. En is hij qua lengte de laatste tijd veel gegroeid? Het kan zijn dat hij straks een groeispurt krijgt en dat de verhouding lengte/gewicht weer meer overeenkomt.

Groet,
    Anne

Deel Deze Pagina