Hongerlap of fase/sprongetje?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by 1981Mama, Jan 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Onze man is 5maanden en drinkt sinds kort standaard melk en krijgt hapjes groente.
    Qua drinken zit hij al maanden aan de max (180+6 5x per dag).
    Qua eten zijn dit echt nog hapjes, alleen doperwtjes gaan meer dan een paar hapjes (kennelijk lekker).

5 flessen, dus 4u ertussen en dan snachts niet. Nu komt hij steeds eerder met eten en we proberen het wel te rekken, maar er gaan nu gewoon 6 van die flessen in. Ook als de fles leeg is, is het gillen en drama dat hij leeg is, dit duurt een paar minuten. Hij zou meer op kunnen maar hij krijgt het niet (reflux).

Op de crèche vinden ze hem ook hongerig en krijgt daar dus om de 3u een fles.

Hij is in 17 dagen maar 40gram aangekomen en 0cm gegroeid (allebei gewogen na het poepen ;) ) en volgens de groeicurve is dit te weinig. Hij buigt nu met meerdere metingen af van de +2 lijn en gaar de volgende meting denk ik richting de +0,5 lijn volgende maand. Ook zijn lengte buigt iets af maar nog wel tussen 2 lijnen: bij het cb in 1 maand 1cm en dat is te weinig bij 4mnd.

Maar goed. Hij drinkt teveel want hij heeft honger, over op andere voeding doe ik even niet (hij is al van pepti naar normaal), en qua groente gaan er nog geen substantiële hoeveelheden in... op de pepti poepte hij 1x in 5 dagen en sinds de normale melk geïntroduceerd is iedere 1,5dag dezelfde hoeveelheid als eerst per 5 dagen.

Is dit een fase? Moet ik me zorgen maken over zijn gewicht/lengte? Is dit gewoon een sprongetje (3weken te vroeg geboren/gehaald)? Ik moet wel zeggen dat hij motorisch wel een aantal ontwikkelingen heeft gehad. En hij kwijlt (voel nog geen tandje) en stopt ALLES in zijn mond. Hij rolt naar zij en sinds gisteren door naar zijn buik zonder hulp. Verder is het echt een voorbeeldbaby geworden (in tegenstelling tot de huilbaby die hij eerst was), een heel tevreden mannetje!

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze dochter heeft rond die tijd ook een periode gehad dat ze heeeeel veel honger had! We zijn toen tijdelijk op forte overgestapt (hielp iets maar niet veel) en echt een goed fruit moment inbouwen en een goed groente moment inbouwen. Ze at dan makkelijk met beide momenten een potje leeg (weet even niet meet hoeveel er toen in zat....)

Oh en over de groei zou ik me echt niet druk maken, evenals de ontwikkeling gaat dat hier ook vaak met 'sprongetjes'. Opeens merk jr 's morgens bij het aankleden dat het maatje minder goed zit :)
    Wat weegt hij nu? En hoe lang is hij?

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Het wordt steeds erger, hij wordt nu ook snachts iedere 3u wakker omdat hij wil eten :eek: dus 7x 180+6 en ze gaan allemaal leeg

4. Veera

Veera Niet meer actief

Ik kan me herinneren dat ik rond die tijd ook aan de max zat van de fles en er nog honger was. Met 5,5 maand toen met bijvoeding begonnen dat zich snel ophoogde. Wil ie niet meer van fruit of groente? Ik vind 7 grote flessen echt erg veel zeker voor een reflux baby (hier ook eentje ;))

5. Veera

Veera Niet meer actief

O wat je ook kunt doen is wel 180ml water maar minder schepjes (3 ofzo). Of evt ander drinken.
    Schepjes forte voeding kan ook maar je zei al niet meer te willen wisselen :)

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hij is overigens 8kilo en 70cm.

Ik wil niet van voeding wisselen omdat ik het gevoel heb dat dit nu goed gaat en het de 4e soort voeding is, even rust in de tent ;) minder schepjes kan, maar hij heeft het duidelijk nodig. Dat ga ik proberen met 1 fles

Ik zou nog rijstebloem door een fles kunnen doen (vorige maand even geprobeerd) voor wat meer voedingswaarde.
    Verder heb ik meneer gisteren meer dan een paar hapjes wortel gegeven ( half borrelglaasje). Wortel blijft een probleem want hij krijgt uitslag rond zijn mondje en gaat dreinen en krijgt krampen. Hij vond het wel erg lekker. Vandaag doperwtjes, dit gaat wel goed. Ik denk dat ik Oma ga vragen pompoen te bereiden (kan ik niet) dan kunnen we die in de mix gooien :)

Mag je ook 2x per dag groente geven?

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hoi!

Het is een grote vent (onze dochter is dat nu), dus op zich niet heel gek dat hij niet zo snel meer groeit :)

Ik zou zeker vaker groenten aan gaan bieden, zeker omdat hij maar een paar hapjes neemt. 's nachts zou ik inderdaad veel water, minder voeding doen... Anders wordt het wel erg veel. Rijstebloem heeft 0 voedingswaarde, maakte bij ons ook echt helemaal geen verschil. Pas met echte pap merk je dat ze er voller van zit.

Pompoen vindt ze hier erg lekker, is favoriet!

8. MamavanTroy

Oct 15, 2015
    96
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi. Wat fijn om te horen dat de kleine niet meer zoveel huilt. Wij zitten op volledige forte voeding. Ook 5.5 mnd trouwens. Krijgt sinds paar dagen ook fijne granen bambix in overleg met cb. Tevens gaan we ook over op opvolgmelk. Hier trouwens in overleg met cb 2 wk geleden ook begonnen met rijst en aardappelen. Heel rustig gemixed. De fles van 19 u is hij daarom al aan het minderen. Hij geniet echt van de hapjes. Hier wortel erg lkkr maar geeft last in buikje. Bloemkool broccoli en courgette gaan er prima in. Met doperwtjes heeft hij wat meer moeite want is wat nieuw nu. Meer groente lijkt mij ook echt geen probleem!

9. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Geef hem gewoon doppertjes als hij dat lekker vindt, je kunt gerust meerdere keren per dag groente geven.
    Je hoeft je nu nog niet druk te maken om een uitgebalanceerd dieet; hij krijgt alles wat hij nodig heeft via de melk, dus geef gewoon wat hij lekker vindt.
    Lust hij banaan? Daar zitten lekker calorieën in. Rijstebloem heeft wel voedingswaarde (niet veel, je zou op het pak moeten kijken), maar het is heel licht verteerbaar dus meestal helpt het niet veel.
    Soms helpt het om 1 van de flessen te vervangen door een bordje pap, dan kun je er meer rijstebloem in doen en zet het meer zoden aan de dijk.
    Je zou ook nog kunnen overwegen om het bijvoorbeeld een week aan te kijken en te geven wat hij vraagt aan melk, misschien is het iets tijdelijks en wordt het vanzelf minder.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Even een updateje: gisteren voor het eerst een heel potje fruit leeggegeten. Het ging er allemaal zo in! En lol dat hij ermee had :)

Ook even het CB gebeld en ik sprak een "goede" vpk iig. Ze zei dat de liter max achterhaald is, dus dat hij best meer melk mag. Nu heb ik gisteren 210/7 aangeboden maar ik werd helemaal ondergekotst, dus dat is duidelijk teveel nog. Mag ook 6 flessen van 180 geven. Blijkbaar heeft hij het nodig. Melk is zeker nog het belangrijkst, zeker omdat hij toch wel aan de vroege kant geboren/gehaald is.

Het meerdere poepen (van 1x p 5 dagen naar iedere dag) werd duidelijk toegeschreven aan de pepti. Van de pepti werd bijna alles opgenomen, en van standaard nam hij dus duidelijk minder op, vandaar ook dat zijn groei stagneerde. Logisch ook eigenlijk denk ik.

Dus de groente/fruit opbouwen nog even op een laag pitje (vooral happen oefenen en smaakjes proberen) en wel meer melkvoeding aanbieden dus.

Share This Page