Hongersignaal?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Devy, Nov 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Hallo Dames

Ik zit met een aantal vragen en aangezien hier mama's met heel veel ervaring zijn vraag ik me af of jullie me bij kunnen staan met wat goede raad of een schop onder mijn kont omdat ik me niet zo druk moet maken. Ik heb namelijk door mijn medische geschiedenis weining vertrouwen in mijn eigen lichaam en de gedachte dat mijn dochter afhankelijk is ervan voor haar voeding vind ik nog steeds een angstaanjagende gedachte.

Vraag nr 1
    Mijn dochter zuigt heel erg veel op haar knuistjes. Dit is een bekend hongersignaal, maar volgens mij kan ze 75% van de tijd helemaal geen honger hebben.

Ze krijgt namelijk op verzoek (m.a.w. als ik maar denk dat ze misschien honger heeft leg ik haar aan) en ik zit op 10 tot 16 voedingen per dag. Kyra clustert best wel wat en af en toe ligt ze nog steeds 2 uur achter elkaar bij mij aan de borst, maar gelukkig geen 3 a 4 meer.

Ze huilt ook nooit van de honger en ook qua plas- en poepluiers zit het volgens mij wel goed want elke keer als ik haar verschoon (tussen de 8 en 10 keer) heeft ze altijd wel iets voor mij gefabriceerd.

En de laatste keer dat ik bij het CB was vroegen ze aan mij of ik slagroom produceerde, omdat ze zo goed aankwam, maar dat is al week een paar weken terug.

Ben ik nu gewoon te onzeker, of zou ik inderdaad haar nog vaker aan moeten leggen?

Vraag nr 2
    Kyra slaapt soms van 21.00 tot 07.00. Ze wordt dan wakker en begint kreetjes te slaken, maar huilt niet. Ik vind dit eigenlijk vrij lang en vraag me af of ik haar niet gewoon of om 01.00 of om 05.00 (dat zijn tijden waarop ik haar vaak voed) aan moet leggen.

Vooral omdat ze 's ochtends om de 1,5 uur komt en dan eet alsof ze al een maand niets meer heeft gehad. Wakker ben ik toch, want ik slaap heel licht en word 's nachts vaak wakker om even te controleren hoe het met mijn kleine meisje gaat.

Vraag nr 3
    's Ochtends als ik wakker word heb ik borsten a la Pamela Anderson, maar zodra ze na ongeveer 3 voedingen de stuwing weg heeft gedronken, voelen ze voor de rest van de dag en avond vrij leeg aan.

Is dit omdat ik zoals veel vrouwen gewoon meer produceer gedurende de nacht, en ze ook minder vaak drinkt, of is het omdat ik overdags te weinig produceer zodat ze het 's morgens in moet halen?

Want ondanks dat ik het zeer onwaarschijnlijk vind dat mijn meisje te kort komt, spookt het toch in mijn achterhoofd en voel ik me bij voorbaat al een ontaarde moeder bij de gedachte alleen al.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, en alvast bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden.

Dev

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Meid, volgens mij doe je het helemaal super!
    Je kleine is tevreden, je kleine poept en plast goed, je kleine drinkt goed, je kleine komt mooi aan, mama doet het super!

En die opmerking over de slagroom, dat is waarschijnlijk alleen maar goed bedoeld. Omdat ze zo lekker aangekomen is.

Ik zou haar niet, snachts wakker gaan maken voor voeding als ze er niet zelf om vraagt, tenzij je het idee hebt dat ze door die nachtvoedingen overdag niet zo aan het clusteren is en jij een nachtvoeding niet vervelend vind zegmaar ;)!

Volgens mij doen jullie het echt prima!
    Misschien jou je kunnen kijken of je op wat minder voedingen per dag kunt komen als je dat fijn vind, door te proberen haar wat meer melk te laten drinken in 1 keer.

Liefs, Hanneke!

3. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

Mar 28, 2007
    2,397
    0
    0
    Vraag 1: Ik denk dat je haar prima aanlegt, je let op signalen en je meisje krijgt genoeg kans te drinken bij je. Ze vindt het waarschijnlijk gewoon leuk om tussendoor ook nog op haar knuistjes te sabbelen. Zo lang de luiers goed zijn en ze verder tevreden is, zou ik me geen zorgen maken!

Vraag 2: Persoonlijk zou ik haar niet wakker maken. Kyra verzoekt goed in de uren dat ze wakker is, dus het lijkt mij niet nodig. Ze regelt het zelf wel.

Vraag 3: Ik denk dat ze gewoon de productie van nacht lekker wegdrinkt bij je (en niet andersom, want dan zou ze vast niet tevreden gaan slapen).

Kortom, je doet het super!

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Nou meid, menigeen kan jaloers zijn hoor op jullie beiden. Een tevreden kind, met veel plas-en poepluiers,veel drinkmomenten op een dag, en met ruim 2 maanden hele nachten doorslapen.
    Dat is echte luxe!

Normaal gesproken is op de knuistjes sabbelen een teken van honger,maar in jouw geval denk dat ze op zoek is naar een duim of ze vind het gewoon prettig om te sabbelen, dat kan ook.
    Inmiddels zul je de hongersignalen wel herkennen, en zal je, zoals jezelf al zegt, haar aanleggen.

Wakker maken is in jouw geval niet nodig, opmakende uit jouw verhaal heb jij een prima productie, en doet je dochter het meer dan goed.

Dat je borsten 's morgens voller aanvoelen is normaal. Dat ze later op de dag leger/leeg aanvoelen ook. Op het moment dat je kindje drinkt wordt er alweer nieuwe melk aangemaakt, dus er is altijd genoeg. Dat vol en leeg gevoel, zal zich in de loop van de aankomende maanden stabiliseren, op een gegeven moment zal je daar weinig meer van voelen.

Wat het Cb bedoelde met *slagroom* is een stopwoordje van hun in positieve zin. Ze willen er alleen maar mee zeggen, dat jouw kind het prima doet op jouw melk. Slagroom is dus niet negatief.

Kortom ga zo door. Naarmate ze ouder wordt kan het best zijn, dat je kind 's nachts toch weer komt voor een voeding komt, ook dit is heel normaal.
    Het zijn allemaal fases waar je kind door heen moet.

5. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Heel erg dank je wel voor jullie antwoorden :) . Het is heel fijn om die bemoedigende woorden te horen. Ik ben gewoon iets te bezorgd als het op haar voeding aankomt want ze was zo klein en licht toen ze geboren werd en haar glucose was regelmatig te laag in het begin. Maar het helpt enorm als er iemand met een objectief oog ernaar kijkt, en mij gerust kan stellen!

Op naar de zes maanden dan maar, en wie weet nog langer. :D

6. vogeltje1

vogeltje1 Actief lid

Sep 12, 2008
    257
    0
    0
    Dat sabbelen op dr vuistjes, dat doet mijn dochtertje ook heel vaak. Ze heeft dan geen honger maar gewoon behoefte om te sabbelen. Ze krijgt nu trouwens de leeftijd dat ze alles in haar mond gaat stoppen.
    Ik probeer de voedingen zo'n beetje om de 3 of 4 uur te doen. Wel op haar verzoek natuurlijk, maar ik hou het aan zodat ik weet wanneer ze ongeveer weer honger gaat krijgen. 10 tot 16 voedingen per dag is echt veel!

Is dit je eerste kindje? Moeilijk he, allemaal. Soms word voel je je zo onzeker of het wel goed gaat, want je wil alleen het beste voor je kindje! Ik weet precies hoe je je voelt!

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Het is inderdaad mijn eerste kindje, en in mijn vriendenkring zijn wij echt de eerste met een kind dus ik heb weinig mensen die ik kan vragen hoe zij het doen, helaas. En in mijn omgeving zijn er ook niet veel mensen die langer borstvoeding gegeven hebben. Dus ben ik heel blij met dit forum, waar ik mijn onzekerheid kan spuien, en dan antwoorden krijg van ervaringsdeskundigen, en begrip van vrouwen die hetzelfde voelen of hebben gevoeld!

Ze krijgt inderdaad vrij vaak, maar Kyra heeft het heel duidelijk gemaakt dat ze niet tevreden is met minder, hehe. Ze weet al precies wat ze wel en vooral niet wil. Ik heb ook gemerkt dat ze beter vaker kleinere beetjes kan drinken dan in een keer een heleboel, want dan spuugt ze vaak de helft al weer uit. En dat vind ik zo zielig voor mijn meisje (en voor mama; al dat harde werk voor niets en dan nog extra was... :) )

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Een heel FOUT antwoord. Het is heel normaal de eerste maanden dat er zoveel voedingen zijn. Maak haar niet onzeker door te zeggen dat dat teveel is, borstvoeding mag onbeperkt gegeven worden, en kan je nooit teveel van geven.

Ieder kind is anders, en ze doet het meer dan uitstekend, door haar kind te volgen en te voeden op verzoek.
    Dat jij er 3-4 uur bewust tussen laat moet jij weten, sommige kinderen hebben behoefte aan meer.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dan heeft ze het dus helemaal goed geregeld voor zichzelf om dus gewoon wat vaker wat minder te drinken! Ze weet zelf wat goed is voor haar, en van veel drinken en het weer uitspugen word ze zelf ook niet vrolijker als het ware ;)!

Meid je doet het super!

10. vogeltje1

vogeltje1 Actief lid

Sep 12, 2008
    257
    0
    0
    Jingels, je leest mijn antwoord niet goed. Ik zeg niet dat het TEVEEL voedingen zijn, maar dat het veel is. De eerste maanden geef je tussen de 5 en 8 voedingen, lees ik overal. Maar, er zijn uitzonderingen, kinderen die minder of juist meer willen. Ik weet dat je van borstvoeding nooit teveel kan geven.

Wat ik probeerde aan te geven was dat het sabbelen op de vuistjes niet perse een hongersignaal is. Tenminste als ik naar mijn eigen dochtertje kijk. Die sabbelt de hele dag op haar vuistjes en heeft dan niet altijd honger.

En ik laat er geen 3-4 uur tussen. Ik houd dat voor mezelf als leidraad zodat ik weet wanneer mijn dochtertje honger kan krijgen. Als zij na een uur weer wil drinken krijgt ze dat.
    Ze is heel makkelijk en op tijd, daarom kan ik dat een aanhouden.

Devy, ik hoop dat ik je niet onzeker heb gemaakt met mijn antwoord want dat was niet mijn bedoeling. Dit is ook mijn eerste kindje, dus heb nog niet veel ervaring, alleen met haar. Ik heb haar nooit dat aantal voedingen op een dag gegeven, en heb dat ook niet eerder gelezen, daarom zei ik dat ik het veel vond. Ik probeerde je een beetje te helpen met mijn ervaringen...

11. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik ben heel blij met alle antwoorden die ik krijg :) Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Ik hoop dat er een gulden middenweg te vinden is tussen 16 en 8 voedingen :) Dus ik hoop dat ze zich binnenkort naar iets minder voedingen regelt en dan loop ik binnenkort weer rond met twee opgemaakte ogen in plaats van één. (totaal vergeten mijn andere oog te doen nadat ze kwam voor een voeding :) )

12. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

Mar 28, 2007
    2,397
    0
    0
    Proesssssttttt :) :) :) :)

Ik herken me helemaal in je verhaal van de enige in je omgeving zijn die bv geeft. Ook ik heb zo ontzettend veel gehad aan dit forum (en borstvoeding.com --> ken je die ook al?). Geniet ervan en ik hoop dat je snel zekerder wordt, want je doet het volgens mij echt supergoed.

Share This Page