Mijn dochter (bijna 9 maanden) weigert nu sinds ruim 1 week de borst. In het begin dacht ik dat het kwam omdat haar neus dicht zat (die kreeg ik ook met een neusspray, stomen, etc. niet goed open), ze was snipverkouden en voelde zich niet lekker. Helaas begint het er nu toch op te lijken dat ze niet meer wil drinken bij mij. Ik heb al een aantal maal geprobeerd om haar aan te leggen (m.n. 's ochtends), maar ze begint al snel te huilen, of ligt gewoon te babbelen en gaat een beetje huilen als ik haar naar me toe draai. Heel soms pakt ze de tepel nog maar bijt er dan alleen zachtjes in, doet geen poging om te drinken. Haar neus is weer helemaal vrij dus daar ligt het niet aan. Ik ben blijven kolven en geef haar die melk (met een lepeltje, want onze dame heeft nooit uit een fles willen drinken om het helemaal makkelijk te maken). Ze eet sinds ze niet meer bij mij drinkt wel veel beter (fruit en groente, brood at ze altijd al goed). Moet ik me er gewoon bij neerleggen dat zij nu zelf heeft aangegeven dat het genoeg is geweest of zal ik het nog een tijdje blijven proberen? Ik heb best moeite met dit plotselinge einde van een mooie BV periode. Ik heb ook gelezen dat baby's met de 8,5 maanden sprong (waar zij nu midden in zit) lastig kunnen zijn met eten en drinken, dus misschien heeft dat er ook mee te maken en moet ik het even laten en over een week of zo nog eens proberen? Ik ben benieuwd of er moeders zijn met vergelijkbare ervaringen. Alle tips zijn welkom!
Hier wordt ook de borst geweigerd, naja met een beetje mazzel en heel veel geduld zou het misschien nog lukken. Maar als hij dan aan de borst drinkt gaat het hem niet snel genoeg en zet het hem op een krijsen! Bij ons is het ontstaan waarschijnlijk door, verkoudheid en doordat ik mijn eerste nachtdienst had. Toen kreeg hij de melk in een tuitbeker (oja hier ook een flessenweigeraar!) Dat gaat natuurlijk lekker snel en de borst niet... In mijn nachtdienst lukte het kolven niet, ik kreeg geen tsr, waarschijnlijk door spanning en omdat ik toch vermoeid was. Helaas betekende dat voor ons dat het er niet makkelijker op werd. Te weinig voeding en vooral het ging hem niet snel genoeg. Dus ik heb me erbij neergelegd. Aan de borst was ook geen pretje meer op deze manier. Maar wel heel plotseling... Hij is nu helemaal happy met zijn tuitbeker. En zoveel drinkt hij ook niet meer, alleen s ochtends en tussen de middag een beker nutrilon. Na het avondeten krijgt hij yoghurt en dan gaat hij op bed en slaapt 12 uur achterelkaar Dus ik herken je verhaal. Ik heb er voor gekozen om niet langer er mee door te gaan. Het moet toch een keer aflopen, maar makkelijk is het niet. Als je er niet zeker van bent of het met de sprong te maken heeft of niet, kun je inderdaad beter blijven kolven en blijven aanbieden. Misschien komt het dan ineens wel weer. Even wat anders: wil ze jouw melk ook niet uit een tuitbekertje? Is misschien wat makkelijker dan een lepeltje... Succes en sterkte ermee!
Ha Appelsientje, Dank voor je reactie. Een tuitbeker heb ik nog niet geprobeerd. Ze drinkt wel al heel goed uit een gewone beker, maar daar geef ik tot nu toe alleen water in, dat vindt ze heel lekker, en soms verdund appelsap. Wordt de melk niet heel snel koud in een tuitbeker? Daar is ze nl. ook nog heel kieskeurig in, koude melk vindt ze niet lekker... Misschien toch maar eens proberen. Ik ben benieuwd. In ieder geval bedankt voor de tip. En ik ga inderdaad nog even door met kolven tot ze 'uitgesprongen' is. Is het dan nog steeds niets dan ga ik afbouwen denk ik, dan is het mooi geweest.
Hier hetzelfde - helaas geen positief - verhaal. Hier wordt de borst al ruim 3,5 week geweigerd. Ik kolf nu 3 x per dag en geef hem dat in de uitbeker. Die is hier ook zwaar favoriet. Ik heb al met meerdere lk's en vrijwilligers van borstvoedingsorganisaties gesproken en al hun tips opgevolgd. Maar helaas, mijn zoontje begint te jammeren en draait zich van mij af als ik de borst aanbied. Het begon hier ook met pijn (kiezen), maar nadat dit over was, wilde hij nog steeds niet. En dat terwijl hij een stevige drinker was (4 a 5 voedingen per dag) en nooit moeilijk of ongeduldig geweest is aan de borst. Hij prefereerde het zelfs boven vaste voeding en leefde 2 weken voor de weigering bijna volledig op borstvoeding toen hij een dubbele oor- en keelontsteking had. Volgens de professionals zijn kinderen onder het jaar eigenlijk te jong om zichzelf te 'spenen' en ligt er meestal pijn aan ten grondslag. Soms duurt het even weer om vertrouwen te krijgen dat drinken aan de borst (of fles) geen pijn meer doet. Het vervelende is dat ze op deze leeftijd het drinken aan de borst heel snel ontwennen, maar soms pakken kindjes het ineens weer op. Hoe langer ze zijn gestopt, hoe kleiner de kans. Ik zie mijn kansen in ieder geval niet meer zo positief in en vraag me af waar de grens ligt om het nog te forceren als hij zo duidelijk aangeeft niet meer te willen. Ik kolf nog even door, maar weet niet hoe lang ik dat nog ga doen. Ik vind het een moeilijk onderwerp en heb er soms nog wel een beetje verdriet over. Ik heb dus geen opbeurend woordje voor je, maar wel mijn sympathie.
Oh ja, de tips die ik heb gekregen (en bijna allemaal heb uitgeprobeerd): - veel huid-op-huid contact (samen douchen en in bad) - als ze slaperig is aanleggen - in haar slaap aanleggen - op een heel andere moment aanleggen dan ze gewend is - ontbloot bovenlijf als je knuffelt of speelt - wat melk al op de tepel doen voordat je aanbiedt of eerst een tsr opwekken - even ander vocht 'onthouden' (niet extreem natuurlijk, maar wacht even met het geven van het alternatief en probeer het later nog eens) - in de borstvoedingshouding de gekolfde melk laten drinken en daarna alsnog de borst aanbieden - in bijzijn van je kindje kolven zodat ze melk en de borst blijven associëren - uitleggen dat het geen pijn meer doet (een kind begrijpt vaak meer dan we denken) - in een rustige omgeving zitten met weinig prikkels Verder weet ik het even niet. Mocht me nog wat te binnen schieten, dan laat ik het nog weten.
Wat jammer Appeltje dat het bij jou ook al niet gaat. Grappig trouwens hoe de verhalen op elkaar lijken. Emma was ook juist tot deze verkoudheid een stevige drinker, wilde het liefst BV (5 a 6 soms zelfs nog meer keer per dag). Fruit at ze matig, brood wel, groente helemaal niet. Dat eten gaat nu opeens wel heel goed, en ze drinkt nu veel minder BV (geef nu 4 x per dag, in totaal 3 volledige voedingen). Ik heb helaas ook weinig hoop meer dat dit goed komt als ik zie hoe ze nu reageert als ik haar wil aanleggen. Heb het ook best moeilijk ermee, ik mis die borstvoedingen echt, was er totaal niet op voorbereid dat dit zomaar ineens over kon zijn. Lekker dicht tegen mij aan, een beetje plukken aan mijn kleding, bij mij in slaap vallen. Ik heb niet eens een BV foto van de laatste maanden. Zucht. Goed, laat ik ophouden met klagen, misschien is dit juist wel goed, en was het veel moeilijker geweest om de BV later af te bouwen terwijl zij juist nog wel wilde drinken.
Dankjewel. Een paar ervan deed ik al (al een beetje melk op de tepel, rustige omgeving zonder prikkels, en kolven in haar bijzijn. Ik zal nog een paar van de andere proberen. Ik hoop voor je dat het bij jou toch nog goed komt!
Ik heb helaas regelmatig een verkouden kind en hij weigerd dan ook de borst. Wat ik dan doe is het bad vol laten lopen en als dat vol zit,zet ik de hete douche aan(aparte douchekabine) Dan gaat het ook een gegeven moment heel erg stomerig worden in de badkamer en zijn neusje begint dan al te lopen. Ik krijg altijd door de warmte en doordat Justin tegen me aan zit een TSR. Op dat moment pas ik borstcompressie toe en richt de straal(en) rechtstreeks in zijn mond en langzaam aan pakt hij uiteindelijk toch de borst. (klinkt een beetje stom allemaal,maar het werkt wel hier)
Goede tip Nathalie. Ik heb dat ook al geprobeerd, maar ik krijg niet zo makkelijk een tsr meer. Zeker de laatste tijd niet, ook niet met kolven. Ik denk dat ik ook weer een cyclus krijg, dus daarom een kolfdip heb. Maar mijn zoontje wil echt niet meer en ik vraag me af waar de grens tussen aanbieden en forceren ligt. En hoe lang wil ik nog actief aanbieden? Ik weet het even niet.... het is al bijna een maand zo.
Dankjewel Nathalie voor je tip. Het is me bij vorige verkoudheden wel gelukt om haar neus vrij te krijgen, met neusspray en veel stomen in de badkamer idd, en dan dronk ze wel gewoon. Ik heb alleen nu het gevoel dat het meer was dan alleen een verstopte neus, ze wilde echt niet bij mij drinken, probeerde het niet eens meer. En nu, nu ze niet meer verkouden is wil ze nog steeds niet. Ik vraag me dan ook net als Appeltje af waar de grens ligt tussen aanbieden en forceren.
Nou, ik ben steeds minder gaan aanbieden, maar vanochtend - na 3,5 week weigeren - pakte hij hem ineens weer! Hij heeft heeeeeel lang gedronken en ik merkte aan hem dat hij het erg had gemist. Hij kon maar niet stoppen met drinken en ging tot 3 keer toe nog even weer terug aan de borst. Dan pakte hij met zijn handje mijn tepel en stopte hem snel weer in zijn mond. Op het einde zat hij op mijn schoot aan de borst en met zijn armpjes strak om mijn nek. Hopelijk blijft hij doordrinken, maar anders heb ik wel een hele mooie laatste voeding gehad.
Ooh Appeltje, wat een goed nieuws! Dat geeft mij ook weer een beetje hoop. Hier was het weer niks vanmorgen, ze ging alleen maar huilen, probeerde ook niet eens meer te drinken . Maar heel erg fijn voor jullie dat hij weer gedronken heeft. En inderdaad, ook al doet hij het hierna niet meer, dan heb je iig een mooie laatste keer gehad.
Misschien kan je het met kolven de stroom opwekken, en dan je kind aanlegggen? Ben je onlangs van douchegel oid veranderd? Is het geen spruw?Of moet je ongesteld worden? Vaak hoor jedat kinderen van die leeftijd borstweigeren. Heeft met de 9-maanden-verlatingsangst-periode te maken. Ze beseffen dat mama en kindje niet 1 geheel zijn maar 2 aparte individuen. Je kan je vraag ook voorleggen op borstvoedingsforum.nl, daar wordt dit onderwerp heel regelmatig besproken. Uiteindelijk gaan veel kindjes, als je blijft aanbieden, kan wel enkele weken duren, weer aan de borst.
Dankjewel voor je tips Jingels. TSR opwekken en dan aanleggen werkt niet op dit moment denk ik, ik heb al melk op de tepel (na masseren) geprobeerd, maar ze wil op dit moment echt niet, begint al een beetje te huilen als ze doorheeft dat ik haar wil aanleggen. Het verhaal van Appeltje geeft zeker weer hoop. 9 maanden verlatingsangst speelt hier ook een rol denk ik. Ze is opeens ook moeilijk met gaan slapen terwijl ze dat nooit was tot nu toe. Ontroostbaar huilen tot ik haar oppak uit bed (ernaast zitten werkt niet), dan valt ze in mijn armen in slaap en kan ik haar terugleggen. Toch maar door blijven kolven dus en hopen dat dit slechts een fase is... Ik merk wel dat mijn productie terugloopt, ook al kolf ik 4x per dag.
je productie is rond de 10 maanden stabiel, en zoals je weet krijgt je kolf er nooit zoveel uit als je kind. Je zou extra kunnen kolven en eventueel in overleg met een LK domperidom kunnen gaan slikken. Er bestaat ook speciale borstvoedingsthee, te bestellen via eurolac.net
O ja, nog antwoord op je vragen: geen nieuwe douchegel oid, spruw ook niet denk ik (heb ik nog nooit gehad, zie niets in haar mondje en heb zelf ook nergens last van). Ongesteld: weet ik niet, ben ik tot nu toe niet meer geweest en merk ik nog niets van..