hongerstaking

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mcm78, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,
    ik heb weer eens een eetvraagje. Mijn zoontje van 15 maanden is altijd al een moeilijke eter geweest, en zit qua gewicht net onder het onderste lijntje van de groeicurve (qua lengte zit hij tussen de -1 en de 0 lijn). Nu is hij sinds een dag of 5 in hongerstaking, dwz, hij eet nauwelijks. Hij drinkt 's morgens een flesje volle melk (170ml, dat dan gelukkig nog wel) en eet een half bordje pap, en verder (als ik geluk heb) op een dag misschien 75gr fruit, twee of drie hapjes boterham, een handjevol cheerios (we wonen in Canada, is een soort cereal), drie of vier hapjes avondeten en 100-150gr volle yoghurt. Hij was vorige week ziek (vrijdag werd er na vier dagen koorts toch een oorontsteking geconstateerd, dus hij krijgt nu ab), en hij krijgt ook nog eens kiezen (als ik het goed zie 3 tegelijk), dus het is denk ik wel verklaarbaar, alleen is hij al zo mager dat hij dit eigenlijk niet kan hebben. Ik maak me echt een beetje zorgen, ik zie hem zo'n beetje wegsmelten. Ik doe al waar mogelijk wat extra olijfolie of boter door wat hij dan wel eet, maar ja, omdat dat zo weinig is zet dat geen zoden aan de dijk. Hij eet op het moment zelfs maar weinig van wat hij normaal gesproken wel erg lekker vindt (yoghurt bijv. of cheerios), dus mijn pogingen om hem dan maar aan te bieden wat hij wel erg lekker vindt doen ook niet veel. Hoe lang mogen dit soort hongerstakingen duren? Wanneer zouden jullie met hem naar de dokter gaan? En hebben jullie nog tips om hem weer aan het eten te krijgen? Ik weet dat ze zeggen dat ze het op een gegeven moment vanzelf wel weer bij gaan eten, maar ik vind het zo lang duren....

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is natuurlijk wel te verklaren waarom hij zo weinig eet (ziek + kiesjes) dat waren hier ook redenen van een periode van weinig eten! Maar snap wel dat je je zorgen maakt, omdat je kindje al niet de zwaarste is...
    Drinkt hij naast die melk nog meer op een dag? Anders is het misschien wel wat weinig vocht (al kun je die yoghurt en het fruit ook meerekenen).

En als je hem 's middags ook een bordje pap geeft ipv de boterham?? Hier ging er namelijk ook écht geen boterham in toen de kiezen door kwamen. Of een boterham in stukjes op tafel zetten dat hij tijdens het spelen af en toe een hapje kan nemen??
    Tja en verder kun je denk ik niet meer doen dan het blijven aanbieden en er niet teveel strijd van maken, want dan is de kans dat het blijft duren alleen maar groter.... Hoe moeilijk het ook is!

3. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor het antwoord :). Ja hij drinkt gelukkig wel nog wat meer, zo'n 150ml water en (fruit)thee op een dag (ook niet echt veel maar goed, hij drinkt nooit veel, en zo lang hij goeie plasluiers heeft en actief blijft laat ik dat maar zo). Misschien inderdaad eens kijken of hij misschien wel wat pap wil tussen de middag, en inderdaad de boterham maar ergens neerzetten, in de hoop dat hij af en toe wat eet (al ben ik eigenlijk tegen 'grazen' maar ja, ik moet toch wat). Ik probeer er inderdaad maar geen strijd van te maken, maar zoals je zegt...wat moeilijk zeg!! Vooral omdat ik me zorgen maak, iedere keer als ik hem dan weer niet zie eten word ik nog ongeruster...

Hoe lang duurde het slecht eten bij jouw dochtertje als ze kiesjes kreeg?

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ze kreeg toen 4 kiezen tegelijkertijd, dus begrijpelijk was heel haar mond pijnlijk... het heeft toch wel een paar weekjes geduurd voordat ze allemaal ver genoeg door waren dat ze geen pijn meer veroorzaakten. (wil je niet ontmoedigen)
    Het wisselde een beetje per dag, maar het écht slecht eten heeft toch zeker 2 weken geduurd...

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

inderdaad pap geven, brood gaat er hier ook absoluut niet in als ze kiezen krijgen. colin heeft weken slecht gegeten , vanwege hele grote amandelen en was ook al de dikste niet. in verhouding vind ik het eigenlijk nog redelijk wat voedsel wat je mannetje weg eet op 1 dag. colin deed het met 1 hap brood 1 fles melk en 2 happen danoontje sommige dagen. (+ drinken)

ik gaf hem ook wel vullende fruitsappen/ smoothies, dat kreeg hij soms wel naar binnen en inderdaad pap. colin kreeg veel pyamapapjes (niet het beste voedsel) maar er ging wat naar binnen. gewone melk slijmde vaak teveel.

6. susy26

susy26 Niet meer actief

hier ook van die dagen dat ik denk ,waar leef tie van? Ja ik kan het ook moeilijk dwingen, nu gaat t weer redelijk met eten. Denk dat tandjes, niet lekker voelen ook een grote rol spelen.

7. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wow mimi dat is inderdaad wel heel erg weinig; dan eet mijn zoontje hier nog behoorlijk. Smoothies zijn nog wel een idee, al wil hij ook al twee dagen zijn fruit niet (Dat hij nog steeds gepureerd krijgt, omdat meneer helemaal pertinent weigert stukjes te eten - hij kan heel slecht tegen nieuwe texturen).

Vind het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Hij zat vanavond in bad, en dan is het echt zo'n sprinkhaantje... Vandaag ging niet goed, ook een bordje met brood laten staan had geen zin, meneer begon het vrolijk op de koffie tafel uit te smeren, maar opeten ho maar. En pap tussen de middag zat ie me bij aan te kijken hoe ik het in mijn hoofd haalde... gewoonte dier. Nou ja, probeer het morgen gewoon weer. Uiteindelijk op aanraden van de apotheek een beetje paracetamoldrank op zijn tandvlees gesmeerd (we waren daar om iets van chamodent of zo te halen), en toen heeft hij een half bordje avondeten gegeten :D en daarna gelukkig ook nog gewoon zijn yoghurt. Dus hij heeft toch weer wat binnen.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

o fijn dat de paracetamoldrank dan zo zijn werk deed, ja colin at echt heel weinig en viel inderdaad na 2 weken ook echt af maa ook daar doe je op dat moment niets aan, als jij ziek bent val je ook af. Nu is jouw mannetje nog wel jonger als colin en dan is het eerder een beetje eng , bij shannon zou dat ook iets anders ervaren.

maar omdat je heel goed weet waar het van komt, tanden/ziek is het een logisch gevolg en het enige wat je dan kan doen is pijnstilling geven en vloeibaar (naast normale maaltijden)aan blijven bieden.

en dan heb je ook nog een gewoonte dier, hihi , ik zou hem dus gewoon de hele dag pijnstilling geven, doorbreek je het cirkeltje, als hij pijnstilling heeft kan hij beter eten en heeft het lijf meer kans krachten op te doen die hij nodig heeft om beter te worden snap je wat ik bedoel met cirkeltje?

o en shannon (prematuur, 23-12-2010, uitgerekend eind jan 2011 )zit met lengte tussen 0 en -1 lijn en met gewicht rond de -1 lijn, dus heb een goed idee wat je in bad had gister:):):p

9. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ha, dat klinkt inderdaad bekend, voor jullie Shannon. Ian is ook begonnen qua lengte op de 0 en gewicht op -1 (niet als prematuur alleen). Een hoop ziek zijn en eetproblemen later zitten we nu dus qua gewicht net iets onder de -2.5 en qua lengte tussen -1 en 0. Wij wonen dus in Canada, en hier valt hij qua gewicht zelfs helemaal van alle grafiekjes af :S. Ze berekenden zijn BMI laatst als 13.78...De ka vond het OK zo lang hij zijn eigen lijntje blijft volgen, maar ik als hij zo slecht blijft eten vrees ik dat dat lastig gaat worden. Dus ik hoop dat hij snel weer bij gaat eten, en dat de pijnstilling inderdaad de oplossing is. Oh, ik hoor dat hij wakker is (het is hier bijna 7u 's morgens)...

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Fijn dat hij met de paracetamoldrank toch nog goed gegeten heeft... Hier smeerde ik ook 2 of 3x per dag Dentinox op haar tandvlees, hielp ook goed en dan kon ze net wat meer hebben in haar mondje.
    Zou inderdaad regelmatig even smeren met die paracetamoldrank, zeker als er dan toch wat meer eten in gaat.

11. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mimi: toen jouw zoontje zo weinig at, sliep hij dan nog wel? Hier wordt meneer nu om 4u wakker, en weigert dan nog te gaan slapen, totdat hij een flesje krijgt (en soms, zoals vanmorgen) gaat hij zelfs dan niet meer slapen... Maar overdag eten doet hij nog steeds niet echt :S Pap werkt soms, avondeten niet (hoogstens twee happen, we laten het aan hem over omdat we er geen strijd van willen maken). Gisteren leek het wat beter te gaan en had hij wel wat meer gegeten overdag (een bordje pap, een hele banaan en een beetje gepureerd fruit, een bakje yoghurt, een halve boterham, wat pita met een theelepel hummus - dat was het enige dat hij accepteerde van zijn avondeten), maar nog werd hij om 4u wakker...Best slopend dit... Vraag me af of dit vroeg wakker worden van de honger is, of vanwege die kiezen? Hoort er een beetje bij toch, slecht slapen als ze tanden/kiezen krijgen?

Deel Deze Pagina