Titel zegt al genoeg Misschien willen we een 2e, maar vooral m'n man is bang dat dat bijna niet meer te betalen is. Merkten jullie het heel erg?? Graag alle tips welkom
ja dat merk je zeker, kost net zoveel als een eerste kindje... tenzij je alles overdoet naar je tweede kindje....
valt wel mee hoor... in het begin werden de boodschappen weer wat duurder ivm de flesvoeding en luiers. Verder de kosten voor gas-licht en water, maar dat verschil is maar heel klein hoor. paar euro per maand.
Ik denk dat erg kan verschillen! Ik ben nu net bevallen van mn 2e dochter. Ik heb vooraf bijna niets nieuws hoeven kopen (wel wat gekocht omdat ik dat graag wilde, maar was niet echt noodzakelijk) Nu merk je dat natuurlijk wel met aanschaffen van luiers en voeding. Maar qua kleding scheelt t echt heel veel! Veel van de kleding van mn 1e dochter kan mn 2 dochter ws ook wel aan! Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, maar ja t kost altijd wel wat geld.
Hoi! Wij merken zelf eigenlijk geen verschil... Het duurste was bij ons het verbouwen van ons huis, kamertje voor de kleine maken + meubels. De rest (kinderwagen, verzorgingsspullen) hadden wij eigenlijk nog allemaal! Nou scheelt het wel dat onze 2e ook een jongetje was, kleertjes van de oudste konden we dus allemaal weer gebruiken en een hoop kleertjes van kraambezoek gehad. Hij krijgt BV, dus dat kost nu ook nog niks. Tzijn eigenlijk alleen de luiers op dit moment, maar je krijgt natuurlijk ook dubbele kinderbijslag..!! Als ze wat ouder zijn zal het wel duurder worden. Nieuwe kleren, jas, schoenen, evt. medicijnen, kinderopvang enz. Succes
ja in principe is het de kleding en alle eerste aanschaf zoals de babykamer, maxicosie en dat soort dingen... spaargeld misschien... verder kan ik ook weinig bedenken nu.. gas/water en licht valt ook wel mee.. wij zijn er niet mee omhoog gegaan sinds onze tweede dochter is geboren.... alleen de kleding is best duur, maar dat kan je zelf zo duur of goedkoop mogelijk maken zoals je het zelf wilt... ik hou van leuke merkkleding en dan ben je al gauw wat kwijt... en ik hou er ook niet van om mijn jongste in alle afdankers van haar grote zus te laten lopen dus ook zij krijgt altijd nieuwe kleding... sommige setjes die echt heel leuk zijn en er nog goed uitzien krijgt ze wel aan... psz op kdv kost ook aardig wat!
Vond het erg meevallen hoor, natuurlijk de dagelijkse dingen als voeding en pampers. Kleertjes kunnen makkelijk over bij hetzelfde geslacht en anders hoeft het allemaal niet zo duur te zijn. Destijds kreeg onze dochter een simpel peuterbedje met een nieuwe kast en haar broertje ging in de babykamer. Wat dingetjes qua aankleding en in ons geval dan wat kleertjes.
Ik denk dat het -net als bij een 1e- zo duur is als je het zelf maakt. Het hoeft niet erg duur tenslotte.
Wij merken het wel hoor. We hoefden niet meer zo heel veel aan te schaffen voordat ze geboren werd, maar daarna heb je toch voor je tweede ook nieuwe kleren/schoenen nodig, spaargeld, extra groente/fruit, extra stukje vlees (nu nog niet, maar over een paar maanden ). Extra kinderopvang, al scheelt dat niet zo heel veel. Als ze wat ouder zijn wordt het waarschijnlijk nog erger, met school en sportclubjes ed.
Volgens nibud besteed je gemiddeld 17% van je inkomen aan 1 kind, 25% aan 2 kinderen en 33% aan 3. Dus in verhouding kost het minder dan 1 kind, maar in totaal kost het natuurlijk wel meer.
Als onze tweede straks komt, zit er vijf jaar tussen de oudste en de jongste. De babykamer kan dus over naar de baby. Onze zoon heeft nu sinds enige tijd een halfhoogslaper, en dat gaat prima. Als het weer een jongen is, kunnen heel veel kleertjes weer gedragen worden. Het zijn dan alleen de luiers en de voeding, maar dat kost je de kop niet. Daarvoor zou ik niet beslissen het niet te doen! Het huis verwarmen en verlichten moet je toch, of je nu met drie of met vier bent. Dus ach.... 't enige is dat we een paar dingen moeten bijkopen vervangen, omdat onze oudste het nog in gebruik heeft: kinderstoeltje in de auto, stokke tripp trapp kinderstoel en een box, want die was gewoon op na de babytijd van de jongen. Maar voor de rest.... het valt allemaal wel mee. En het is ook hoe je ertegenaan kijkt. Je kunt die 500 euro die dat gaat kosten veel vinden, je kunt ook zeggen dat het weinig is tov toen je de eerste kreeg..... sterkte met je beslissing!
Ja ik merk het iets. Isabella was al uit de luiers dus die extra kosten hadden we wel. in het begin alleen BV dus dat kost niet zoveel. En inderdaad extra fruit. Julian eet natuurlijk nu ook 1 stuk per dag dus de schaal is wel extra gevuld. Groente en fruit ben ik per week zeker wel 25 euro voor kwijt. Verder denk ik dat je het echt gaat merken vanaf 5 a 6 jaar.
Ik denk dat je het wel degelijk merkt. Extra kleertjes, extra groente en fruit. Luiers enz. Alles wat je wil gaan doen moet dan keer 4 ipv keer 3. Opvang komt erbij, psz, sportclub dat soort dingen. Dus tuurlijk kost het veel meer geld. Je kunt er tenslotte ook niet vanuit gaan dat je alle kleertjes van dit kindje over kunt doen naar de ander aangezien je van te voren niet het geslacht weet. Dus ja het is wel degelijk een stuk duurder weer, lijkt me logisch..
ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe oud beide kindjes zijn. In jouw geval, en straks hopelijk dat van ons, heb je 1 kindje dat al geen luiers meer draagt en geen flesvoeding meer heeft, dat scheelt al enorm. Zelfde met een commode, kinderwagen, je hoeft niks dubbel, alles kan door geschoven worden, zo ook met autostoelen. Wat aanschaffen betreft denk ik dat het best meevalt. Qua waterverbruik enz. nu doucht meisje met papa of mama en dan evt. met klein broertje/zusje, dat maakt dus ook allemaal niks uit. Ik denk dat het verschil veel groter zou zijn als de oudste bv 1 is als er een kleintje bij komt. als de kindjes groter zijn zal het best duurder zijn, maar daar heb je dan ook tijd voor om te sparen en dat op te vangen.
Nou ja, ze vraagt of je het erg merkt, en dat is denk ik afhankelijk per persoon. Voor de een zal het makkelijk te betalen zijn en merk je het nauwelijks. Maar voor iemand anders zal het een verschil zijn tussen gewoon rond kunnen komen en op alles moeten gaan letten.
ik heb het idee dat de aanschaf dingen minder kost puur om de reden dat we natuurlijk het meeste voor een baby al hebben. tuurlijk blijkt het straks een meisje te zijn dat moeten er bergen kleding komen maar daar ben je dan op berekend. luiers ja die kosten heb je extra ipv 10 euro in de week word dat 20. wij proberen fynn op dit moment zindelijk te krijgen. niet omdat de baby komt maar omdat hij over al zijn luier uit trekt en dan zijn behoefde doet. ik hoop hem eind van het jaar zindelijk te hebben (overdag) voeding kun je heel duur maken natuurlijk. bv kost niets (nou ja op de bloed zweet en tranen na als het even tegen zit) fruit en groentes is na 6 maanden en als je dat op de markt haald hoeft het niet veel extra te kosten. hier op de op de markt heb je actie tassen fruit en groentes. zo had ik vorige week. 500 gram aardbeien/5 appels/6 bananen/2 peren/3 kiwi's en 8 mandarijnen voor 5 euro. groentes. bloemkool/boontjes/wortels/bieten/spinazie voor 5 euro. dus voor 10 euro was ik voor 6 dagen voorzien.
Tja wat is merken,ik heb inmiddels 3 jongens. Natuurlijk ben ik veel meer kwijt per maand als iemand met 1 of 2 kinderen. Maar niet alles hoeft duur te zijn,je kunt het zo gek maken als jezelf wilt. Ik las net 25 euro pwk aan fruit,daar kom ik echt nog niet eens aan. Ik ben daarmee goedkoper uit,haal het bij de lidl net als bijna alle boodschappen,de rest bij de c1000. Kwa kleding is het vaak c&a maar voor de jongste en de middelste stap ik soms ook gewoon bij zeeman binnen hoor. Enige wat hier gewoon prijzig is zijn de schoenen. De middelste is heel erg zuinig op zijn schoenen dus hij krijgt altijd sketchers. Hij doet gemiddels wel 4 a 5 mnd met zijn schoenen. Gister toevallig nog nieuwe sketchers voor hem gehaald en de verkoopster vond het echt netjes dat hij zolang met zijn schoenen doet. Zeg er wel bij met buiten spelen of bij een vriendje moeten ze hun oude schoenen aan hoor. Voor de jongste en de oudste gaan wij vaak gewoon naar de schoenenreus niks mis mee! Kwa electra en gas betalen wij wat meer dat wel maar goed meestal krijgen we wel wat terug en ik let er gewoon ook echt op. Idem met het waterverbruik.