Eerste woordje...of niet?!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kaden, May 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kaden

Kaden Actief lid

Dec 13, 2011
    441
    0
    0
    Dit is misschien een hele stomme vraag, maar hoe weet je nou of je baby gericht woordjes zegt of zomaar wat brabbelt? Onze baby begon met 5.5 maand te brabbelen; bababababaa, waaawaaawaa, enzo en langzaam maar zeker begint het nu meer op praten te lijken. Met verschillende intonaties, korte woordjes, enz. Ze zegt sinds een maand of 2 "Dada" en "Mama" maar ook dingen zoals "doid", "wah" en "ja"
    Ik heb niet het idee dat ze weet wat ze zegt, maar de afgelopen dagen zegt ze steeds "Dee" als de kat binnenkomt. Onze kat heet Dave, maar dit is toeval denk ik, of niet? Iemand enig idee of je het heel duidelijk is als ze echt iets zeggen, of is het meer giswerk?

Bedankt! :)

2. micnick

micnick Actief lid

Jan 17, 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar!
    Zoontje doet precies hetzelfde. En de kat hier heet Bo, nu lijkt het ook dat hij vaak Bo zegt en tegelijk naar hem kijkt.
    Maar ja, of het nou echt is of gewoon toeval.

3. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    3,605
    1,913
    113
    Ja lastig is dat he.
    Mijn zoontje zegt heel veel poes, als eerste woord ook. Maar hij deed het lange tijd ook naar de lamp, muur, en gewoon niks. Was een soort stopwoordje.

Het wordt nu wel wat bewuster, maar nog steeds zegt hij soms vaak achter elkaar mama mama mama mama, niet om mij te roepen ofzo, meer als een soort oefening lijkt t.

4. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Hier zei ze ook al veel veel woordjes die klinken als.....
    tot ze een week elke keer HAP zei en echt oefende,
    en later ook echt duidelijk maakte dat ze het snapte!!
    elke keer als ik de la open trek waar haar melk/potjes/koekjes/flesjes enz in staan zegt ze HAP!
    net als met (z)itte, zegt ze al wijsend naar plekjes waar ze kan gaan zitten

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,996
    4,008
    113
    Mijn dochtertje zegt aaaaaaaa als ze iets of iemand 'aait'. En ze roept boe als ze koeien ziet.... Maar even later zei ze ook boe als er geen koeien n de buurt waren...;)

Nu zegt ze soms mememem (mem = mama) als zeboos is en wil dat ik iets doe of pak voor haar, maar dat gaat echt op zo'n dreinend toontje dus ik weet eigenlijk niet of dat nou bewust mem is... Ze roept me nog niet ofzo.

Heel soms lijkt het alsof ze iets na wil zeggen maar dan lijkt het er niet echt op haha. Ben wel heel benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen straks, ik verheug me er echt op dat ze straks echt gaat praten.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter zegt al een tijdje mama en papa, maar mama gebruikt ze ook voor eten. Papa (baba) is wel echt gericht naar mijn man. Sinds een maand ofzo zegt ze ook mmmm als ze ergens een hapje van heeft genomen. En vandaag hoorde ik toch duidelijk 'Issssaaa' (haar pop heet Lisa), dus ik denk dat dat wel gericht is. Hier ook hele verhalen trouwens, waar je niets van verstaat :D

7. moorske

moorske Actief lid

Jan 4, 2008
    479
    0
    0
    hier ook al een tijdje papa en mama (bijna 1 jaar) vooral mama gericht naar mij, gestrekt met zijn handje naar mij toe. nu ook dag als hij zwaait.....dus dat rekenen we maar als eerste woordjes hihi...

8. sjak

sjak Niet meer actief

Vanaf acht maanden noemt ze me al bewust mama, daarna kwam mmmma (oma) papa en nu, ze is over twee weken een jaar, zegt ze; papa, mama, oma, ter (hond), happen, die, poep, dag dag, bal, 'wat doet het koetje: boe, aapje: oeoeoe, leeuw: aaagggg, eendje: kak kak kak. O en natuurlijk Nee!

9. Kaden

Kaden Actief lid

Dec 13, 2011
    441
    0
    0
    Wat leuk om al jullie ervaringen te lezen. Ik heb een fotoboekje gekocht (speciaal voor babies) en ik denk dat ik daar maar wat foto's in doe van ons, de kat, de oma's en opa's en kijken of ze dan dada en dee tegen de juiste 'persoon' zegt.

10. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Hier ook geluiden die klinken als mamamama en papapapa. Mijn vriend heeft vandaag ontdekt dat als ze 'bep' zegt, dat ze haar speen bedoelt. Ze wijst er soortement naar en doet dan haar mond open. Hier begint het dus met een onzinwoord of kan ik beter zeggen een zelf verzonnen woord.;)

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

"Dee" lijkt mij geen toeval. Gericht iets zeggen is als ze het zeggen op het moment dat ze het zien, of functioneel gebruiken. Hoor wel vaak moeders zeggen dat hun kind al mama zegt, als het nog echt dat mamamamamamama-gebrabbel is, en dat is idd wel wat anders ;)

Krijg hier wel helemaal zin in die beginnen-met-praten-periode trouwens. Caitlyn snapt wel duidelijk een aantal dingen, (ze gaat zwaaien als je zwaaien of dag zegt, of als je bij de deur gaat staan, ze kijkt gericht naar mama/papa/grote zus/poes als je die benoemt, doet haar mond open bij 'hap', dat soort dingen). Kan niet wachten tot ze zelf ook echt wat gaat zeggen :)

Share This Page