Heb jij een waterhoofd? Hydrocephalus? Had je dit bij je geboorte al? Sorry voor dit uitstapje, maar ik heb er ook één! (en zoonlief helaas ook...)
Echt?? Ja, ik heb hydrocefalus, wel intern, 7 jaar geleden ontdekt. Heb je een drain? En ach joh, je zoontje ook? Ernstig? Heeft hij een drain? En, vond je die helm dan niet heel eng?
Bij ons wezen ze op het boekje 'hoe een voorkeurshouding te voorkomen' (of zoiets). Wat hierin stond deden we al; alles vanaf de andere kant aanbieden, etc. De arts op het CB was echt veel en veels te laks! De afplatting was toen al zo zichtbaar dat zelfs vreemden mij erop wezen. Maar het CB had mij de hoop gegeven het zelf op te kunnen lossen dus daar ging ik voor. Ze hadden me gelijk naar de fysio moeten doorsturen. Ik weet niet of 9 van de 10 ouders het advies van het CB in de wind slaan. Vind het ook moeilijk te geloven; het is je kindje! Fysio gaf handige tips als verplaatsen van aankleedkussen, bedje, etc. Zo constateerde ook een berperking in de nek. Hij had het KISS syndroom. Pas toen hij 10 maanden oud was, ging zijn voorkeurshouding over. Van de ene op de andere dag leek het wel. Een compleet raadsel. Ik had inmiddels 1 osteopaat, 2 manueel therapeuten en 2 kinderfysio's bezocht, omdat hij een voorkeurshouding hield. Gelukkig kan ik zeggen dat het een goede afloop had. Nogmaals; laat je niet bang maken door mijn verhaal, maar blijf wel alert! Succes!
Nou ja! Bij mij is het 10 jaar geleden ontdekt en ja ik heb een drain. Mijn zoontje heeft zeer waarschijnlijk hetzelfde. Hij heeft geen drain, maar we staan wel onder controle. Op het moment dat zijn waterhoofdje bekend werd, waren er gelijk allerlei onderzoeken en startte ook de helm. Heel heftig, maar onder goede begeleiding. Nu gaat het goed. We gaan een genonderzoek starten om te kijken of het erfelijk is. Heb jij een drain? Zo ja waar? Hoe kwam je er achter? Hmmm, misschien handiger dat we per PB verder gaan?!
Nou pb lijkt me een goed idee, ben echt nog niet eerder iemand tegen gekomen waar het pas later bij is ontdekt! Je hebt dus zo een pb
Onze zoon heeft ook een redressiehelm gedragen, dus ik ken ook het klappen van de zweep. Bij hem heb ik bij de 1 maand afspraak het cb erop gewezen dat ik vond dat het hoofdje scheef en plat werd. zij zeiden dat het nog kon bijtrekken en gaf aan even af te wachten. bij de 2maand afspraak was het echter verergerd, en hebben we de fysio erbij gehaald. Bij Sanne zag ik dat het weer diezelfde kant opging, en bij de 1 maand afspraak heb ik aangegeven dat ik een doorverwijzing voor de fysio wilde en ik heb die gekregen. ook heb ik met haar naar een osteo geweest en slaapt zij nu overdag op de buik ('s nachts ingebakerd). 's nachts ligt ze met het hoofd recht vooruit en draaien we ook wanneer wij gaan slapen. Zodra je een doorverwijzing van het cb gekregen hebt voor de fysio, is de mening van het cb (in mijn optiek) niet meer relevant. Van de fysio ga je door naar een helmpje als dat nodig is. Als je twijfelt aan de mate van afplatting, dan kun je de fysio ook vragen om een meting uit te voeren. als je bijv. nog rond 22u een slaapvoeding geeft, dan kun je haar op haar rechter zij leggen, en de heupjes vastnemen en langzaam naar rechts draaien. (Terug naar het midden draaien). de fysio zei mij dat ze dan hun hoofd bijna uiterst naar rechts laten liggen (ik ga er hier van uit dat je in je OP haar rechtse kant bedoelt) een beetje zoals peet in post #20 omschreef. Het is zoals guusjeb zei, blijf alert. Als je denkt dat het niet goed gaat, ROEP HULP IN. het is beter om gelijk actie te ondernemen, dan hoef je ook niet van zover te komen om 'het weer goed te maken'.
dit is bullsh*it. een voorkeurshouding kan elk kind overkomen, zelfs in de buik al. Al doen de ouders nog zo hun best, soms is het kind te 'onwillig' of is het CB te laks en moeten er alsnog verdere stappen ondernomen worden.
Ik zou haar hoofd savonds ook gewoon draaien, en ook als je zelf naar bed gaat. De rest van de nacht komt vast goed. Als je de hele dag er ook op let en mee bezog bent om het de andere kant op te draaien dan komt het we goed! Gewoon goed in de gaten houden.
Misa: ja dat denk ik ook wel hoor. We blijven alert. Ik heb mijn kleine meid ook al een paar keer op rechts gezien uit haarzelf met slapen. Geeft me wel iets meer rust
Hier een afplatting van 14%. En bij ons consultatiebureau wordt er dus wel heel erg sterk opgelet en is het direct tijdens de eerste afspraak geconstateerd en hebben we meteen een doorverwijzing naar fysio gekregen. Doordat fysio elke keer andere "excusen" had waarom Niek niet "mee wilde werken" (hallo, Niek was 4 weken toen we met fysio begonnen, hoe kan zo'n klein kindje nou niet mee willen werken), dan was hij weer te moe (oftewel ik had hem eerder wakker moeten maken), dan was het weer niet goed dat hij een uur van tevoren de fles had gehad (tsja, een vast ritme had hij nog niet echt), etc etc... Enfin, uiteindelijk adviseerde fysio om wellicht toch eens een osteopaat te bezoeken... Daar kregen we het advies direct diezelfde dag nog met een zijligkussen te gaan werken, Niek had verder gelukkig geen blokkade. Na 2 bezoeken bij de osteopaat was er al een grote verbetering. Hier dus helemaal enthousiast over de osteopaat. Nu nog wel steeds onder behandeling bij de fysio...
Wij zijn ook bij de osteopaat geweest 3 keer met verbetering, maar op links slapen blijft favoriet. Vannacht zag ik haar een beetje op rechts heel fijn om te zien