Onze kleine uk van 13 maanden heeft een klein koppie. Het probleem is voornamelijk dat ie niet zo hard groeit, dat hoofd dan. Hij begon gemiddeld, zat er met 3 maanden iets boven en sindsdien groeit ie steeds langzamer dan zou moeten. Hij zat de laatste keer onder de -1 lijn. Lengte zit op 0, gewicht tussen 0 en -1, hij ontwikkelt zich prima, hij kan bijna lopen, fijne motoriek gaat prima, brabbelt af en toe iets wat lijkt op mama en dag (en zwaait erbij), kan klappen en zwaaien, dansen, zingen, veel lachen. Kortom: ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen. Maar van het consultatiebureau moet ik hem laten nakijken. Het is een heel gedoe om naar het ziekenhuis te moeten, en dan eerst nog naar de huisarts... Ik denk erover om wel naar de huisarts en niet naar het ziekenhuis te gaan. Wat zouden jullie doen? Zijn er moeders die ook zoiets hadden en wel of niet hebben laten onderzoeken? Bedankt alvast!
Wij hebben niet hetzelfde meegemaakt. Wel heeft onze meid ook een klein koppie. Vanaf het begin zat ze net op of onder de onderste lijn (is -2 geloof ik ). Het hoofd groeide wat langzamer, boog af naar beneden, hele cb in rep en roer, vaker voor controle. Later bleek haar hoofd weer goed te groeien (op haar eigen lijn weliswaar) en is er opeens niks meer aan de hand Ze zit nog steeds helemaal onderaan de lijn, maar ontwikkeld zich verder prima. Persoonlijk zou ik wel naar de huisarts gaan en kijken wat die ervan zegt. Als die het ook noodzakelijk acht, toch wel naar het ziekenhuis. De hersenen moeten wel genoeg ruimte krijgen om te ontwikkelen en ik zou niet graag het risico willen lopen dat er iets mis gaat met mijn kindje, omdat het 'zo een gedoe is om naar het ziekenhuis te gaan'. Je vergeeft het jezelf nooit. Liever wat vaker onderzocht en dat het toch allemaal goed gaat. Dan niet onderzoeken en later erachter komen dat er (misschien onherstelbare) schade is.
Op het CB zien ze nu eenmaal heel veel kindjes, en als zij je adviseren om ermee naar een arts te gaan, zou ik dat zeker niet in de wind slaan. Ze zeggen dat niet voor niets. En dan kan het 'veel gedoe' zijn (valt ook wel weer mee overigens) om langs een arts te gaan, maar liever 10 keer te vaak dan 1 keer te weinig. Het hoeft nu geen invloed op de ontwikkeling te hebben maar het gaat ook om de lange termijn.
ik zou het wel laten onderzoeken. beter gaan en dan als er iets is ben je er optijd bij dan dat je telaat gaat beter het zekere voor het onzekere heb je misschien een foto?
ons meisje van 1 maand oud heeft ook een klein koppie. ze is 5,5 kilo bij 58,5 cm maar haar hoofdje is maar 36 cm omtrek. ik hoop dat haar hoofdje weer gaat groeien.
hier ook een klein koppie. Nu 41 cm en is bijn 10 maanden. Ze zeggen steeds dat ze een klein koppie heeft, maarja, ze is ook mar 7,5e kilo, een kleine fijne dame. Toch, als ze zouden zeggen dat ik het moet laten onderzoeken, of naar laten kijken zou ik dit zeker doen. Dan probeer je iemand te regelen die met je meegaat zodat het minder 'gedoe' is. Mar echt hoor, je vergeeft t jezelf nooit!
Dat 'veel gedoe' had ik anders moeten omschrijven. Mijn moedergevoel zegt dat mijn jochie hartstikke gezond is en zich goed ontwikkeld. Ik maak me dus geen zorgen. Daarom vind ik het niet zo in verhouding staan. Ik ga sowieso wel naar de huisarts hoor, in ieder geval overleggen. Iets meer uitleg: We zijn net verhuisd en hebben een nieuw cb (en nieuwe ha en zh). Ons vorige cb maakte zich ook geen zorgen, ze kennen mijn kind en konden goed beoordelen hoe het met hem ging. Dit was de eerste afspraak bij het nieuwe cb, zij kennen hem dus nog helemaal niet. Ze maakten zich ook geen zorgen, maar het was een regel om kinderen door te sturen als ze afwijken van de lijntjes. Waarschijnlijk is er helemaal niks aan de hand zeiden ze daar ook. Maar goed, jullie hebben ook wel gelijk. Dan maar even gedoe, stel dat er toch iets is vergeef ik het mezelf idd nooit als ik er niet naar laat kijken.