Beste verloskundige, Bij mijn groeiecho van 2weken geleden bleek dat ik wat teveel aan vruchtwater heb. Ik heb me vervolgens laten prikken op suiker en deze was prima. Ook het kindje doet het goed en is niet te groot voor de duur van mijn zwangerschap. (35 weken) Nu ben ik vandaag weer bij de verloskundige geweest en zij vertelde mij dat over twee weken weer mijn vruchtwater wordt gemeten. Mocht dit nu zijn toegenomen dan zal ik worden doorgestuurd naar de gynaecoloog. Ik vroeg mij later pas af...wat zijn nu de gevaren van teveel aan vruchtwater? Ik heb even zitten googelen en daar werd aangegeven dat het kindje bij een teveel aan vruchtwater meer kans heeft op afwijkingen...bv een spina bifida of slokdarmafwijkingen.... Nu is bij de 20weken echo gebleken dat alles in orde was..kunnen deze afwijkingen zich dan alsnog ontwikkelen? En wat zal de gyn waarschijnlijk doen als mijn vruchtwater is toegenomen??? De vlos zei da ik me hier nog geen zorgen over hoef te maken (over de meting), maar nu ik eenmaal thuis ben doe ik dat toch en komen deze vragen bij me op.... Hoop dat je me verder kunt helpen... Groet, Liset
Hoihoi, De verwachting is na een goede 20wkn echo niet dat het kindje een afwijking zou hebben waardoor het komt, toch kan soms een kleine afwijking wel gemist worden. Als het vruchtwater is toegenomen dan zal er nogmaals goed naar je kindje worden gekeken of ze een reden kunnen ontdekken. Maar wat aannemelijker is is dat jij gewoon lekker ruim vruchtwater hebt, dat vind je kindje helemaal niet erg! Het risico van steeds meer vruchtwater is wel dat je baarmoeder eerder weeën kan gaan maken. Eerst maar de echo afwachten! Imke