Mijn jongste (4 mnd) is de laatste 3 weken steeds tussen 5u en 5:30 klaarwakker. Ze heeft geen honger, drinkt pas tussen 7 en 7:30 en blijft dan wakker tot een uur of 8. Het breekt me inmiddels nogal op. Ik mag niet klagen, want ze komt 's nachts niet meer voor een voeding, maar aangezien ik er nooit voor 23:15 in lig ivm de late voeding en overdag werk en/of met mijn oudste bezig ben bouw ik nu toch een aardig slaaptekort op. Heeft iemand tips hoe ik mijn vroege vogel wat langer door kan laten slapen? Ik dacht eerst dat het met het licht worden te maken had, maar inmiddels is het om 5uur nog hartstikke donker en toch wordt ze wakker. Honger is het ook echt niet. Overdag slaapt ze vrij veel, maar 's avonds is ze echt heel moe als ik haar op bed leg. Gisteren lag ze er pas om 21:30 in en toch was het vannacht weer 5:10. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon een fase is waar ik doorheen moet, maar wie weet... Alle tips zijn welkom!
Ik dacht al, die is vast 4 maand.. Ik hoor van veel moeders rond die tijd dat hun kindje wat eerder wakker wordt. Duurt een paar weekjes en trekt normaal ook wel weer bij. Maar je zou wat kunnen proberen met rijstebloem, want kan me voorstellen dat het na 3 weken wel opbreekt. Hier deed dan een van ons de avondfles, en dan lag de ander al te slapen. En dan ging de ander er 's ochtends vroeg uit..
Volgens mij geeft ze borstvoeding als ik het zo lees, dus das lastig mengen met rijstebloem.... Helpt het niet als je haar bij je in bed neemt? Dat heb ik hier altijd wel gedaan. Rond vijf uur wakker en dan komt ze nog een uurtje of anderhalf bij ons tukken, heerlijk! Wat ik ook vaak deed was dan aanleggen, dan werd ze meteen weer soezig (en ik ook) en was ze zo weer vertrokken. Succes! Met vier maanden (als je bv geeft) is sowieso onrustiger, daar kan het ook aanliggen.
tsja, ik geef borstvoeding, dus dat is niet echt een optie (ik ga er liever niet voor kolven 's avonds laat)
Als ik haar bij ons in bed leg, vindt ze dat reuze-gezellig en gaat ze keihard liggen kraaien Heel lief, maar ja, liever niet om 5 uur, haha. Mijn eerste en tweede zijn zó verschillend, mijn goede ervaringen bij nr 1 (bijv bij ons in bed) werken bij nr 2 helaas niet. Maar toch bedankt voor de tip! edit: oja, aanleggen werkt ook niet hier, dan wil ze rond 7 uur niet meer drinken en heb ik dus op kdv-dagen een probleem...
Wij deden twee maanden terug (toen was de onze 4 maanden oud) nog 1 of 2 nachtvoedingen , dus hier gaat het ook weer heel anders dan bij jullie. Wat doe je nu om 5 uur? Geef je haar een speentje?
Bij mijn eerste had ik ook nog gewoon nachtvoedingen met 4 maanden ja. Maar nu dus niet. Meestal ga ik even naar haar toe, maak oogcontact en leg een hand op haar buikje oid en dan is ze meestal weer een kwartiertje 'zoet'. Heel soms geef ik een speentje, meestal hoeft ze die niet. Vanochtend was ze heel tevreden, maar ze was zo aan het kletsen dat wij er niet van konden slapen en mijn oudste ook vroeg wakker werd. Ze is gewoon klaarwakker, niet ontevreden. Ik ga niet met haar naar beneden, want ik wil haar laten merken dat het eigenlijk nog bedtijd is...
Eigenlijk hebben wij het heel erg vergelijkbaar nu, behalve dat de mijne altijd wel wil eten . Hij ligt ook rond een uur of 5 te kletsen en daar kan ik ook niet van slapen. Wij blijven maar gewoon een speentje geven en na 2 of 3 keer de speen installeren en meneer weer op z'n rug leggen valt hij toch vaak weer in slaap tot half 7-7 uur. Wat bij ons ook helpt is een knuffeltje geven. Veel succes in ieder geval!
Haal je hem dan uit bed dus? Ik ben altijd bang dat ze dan helemaal niet meer terug wil, maar ik zou het kunnen proberen...
hoi, Hier ook eentje die erg vroeg wakker is, toevallig ook om 5.00 uur en ook niet ontevreden. Het had idd ook mijn zoontje kunnen zijn, hij heeft dan ook geen honger e.d.
Nee, we halen hem er niet uit, ik denk ook dat dat het moeilijker maakt. Ik bedoelde zo'n stoffen ding . We gaan ook niet uitgebreid lopen tutten, gewoon speen in en weer wegwezen.
o, hihi, nou snap ik het (je kan merken dat ik slaap tekort kom ). Dat doe ik ook, maar dat is natuurlijk leuk en leidt dus weer tot gekraai Nou ja, het zal vanzelf wel weer overgaan. Vanavond wordt de tactiek: flink afmatten
Onze uk wordt heel moe van zwemmen en badderen. Vanmiddag in een opblaaszwembadje gezeten op het balkon en daar slaapt hij nu nog van eigenlijk . Veel succes vannacht en hopelijk slaap je lekker .
Pfff, misschien komt het ook door het weer, die van ons is nu ook vanaf half 6 wakker... 6.15 maar aan de borst gelegd en hij was pas om half 8 weer klaar voor bedje... Hoe gaat het bij jou?
Hoi, Nou, vanmorgen weer feest, meneer meldde zich om 4.30 uur, pffffff........ Nou ja dacht gisteravond, maak hem om 19.00 uur wakker, geef hem een badje, laatste fles om 20.30 uur en dan bedje in. Hij sliep gelijk. Vanmorgen om 6.00 uur werd ie weer moe, dus in bed gelegd en hij sliep. Ik dacht slim te zijn, dus ik ging ook naar bed. Ik sliep net, hup, weer wakkker om 7.00 uur, whahahahaha
Hier ligt het niet (alleen) aan het weer, want het begon al toen het nog niet zo warm was. maar ik kan me voorstellen dat het wel meewerkt. Hier gaat het nog erg wisselend. Gisteren leek het goed te gaan (om 5:30 en 5:45 speentje gegeven, daarna rust tot 6:45) maar vannacht was het om 4:30 alweer wakker, nog even met speen (2x) in slaap gekregen tot 6:00 en toen was ze weer klaarwakker, terwijl ze pas om 7:30 eten wilde. Vervolgens moest ik met haar naar het CB dus ze sliep pas om 10:00(!) weer. Die zal de rest van de dag wel onder zeil zijn Het zal vanzelf wel weer beter worden... Sterkte met alle vroege vogeltjes!
Hier ook eentje die sinds een paar dagen (luxeprobleem ) om 5.30/6.00 wakker is, ze wil dan wel drinken, en slaapt daarna verder tot 8.30. Eerst werd ze pas om 7.00 uur wakker en sliep ze tot 10.30. Ik denk idd dat het warme weer er mee te maken heeft, maar ik zie dat jij ook bv geeft, dus kan het ook een soort van 4 maanden-dip zijn (hoeft niet natuurlijk). Hier is het namelijk wel een kleine 4 maanden-dip, ze wil meer drinken als normaal en is ook dus vroeger wakker dan normaal. Weet je zeker dat ze dan geen honger heeft, of heb je dat al geprobeerd? Misschien drinkt ze wel een paar slokken en slaapt ze dan gewoon verder. Of misschien een tut oid in de hand geven, dat ze iets heeft om mee te spelen. Verder weet ik het niet (gebruik zelf geen fopspeen, dus ik weet niet of je daar iets mee kunt).