Hoofdbonken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2011, 31 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2011

2011 Actief lid

16 feb 2011
    141
    0
    0
    Misschien is deze vraag ooit al eens gesteld, maar ik kan er zo snel niks over terugvinden.. Onze zoon begin met ongeveer 7 maanden met hoofdbonken in zijn slaap. Eerst af en toe eens een nacht, maar inmiddels, hij is nu 14 maanden, is het zo erg dat het iedere nacht urenlang raak is. Keihard knalt hij met zijn hoofd tegen het hoofd of voeteinden. We hebben al vanalles geprobeerd, muziekje, speentje, einden van het bed beschermen, niks helpt en hij bonkt overal doorheen. Af en toe heeft hij eens een blauwe plek en op zich hebben we niet het idee dag hij er veel last van heeft (hij doet het nl alleen in een zeer slaperige toestand) maar wij liggen iedere nacht wakker...
    We willen nu een osteopaat proberen. Heeft iemand daar ervaring mee? En heeft dit geholpen?
    Of heeft iemand andere tips, de gouden tip???

Consultatiebureau geeft aan dat het een fase is en vanzelf wel over gaat, campingbedje ook al geprobeerd, maar daarin bonkt hij zo hard dat de poten los komen van de grond..

Dus heel heel graag tips!!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier ging het gelukkig vanzelf weer over, mijn dochter deed dat ook als baby in haar slaap.
    Mijn man doet het nog steeds af en toe, hij behoort tot het kleine deel waarbij het niet over is gegaan ;).

3. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Weet precies hoe je je voelt, onze dochter deed dit ook een paar maanden lang, en ook ik werd er steeds wakker van en dacht: dat moet toch zeer doen. Zelf werd ze er eigenlijk niet wakker van, maar soms als ze heel lang door bleef gaan ging ik erheen en legde ik haar weer terug in het midden van haar ledikant. Meestal hielp dat wel goed en sliep ze rustig verder.

Het is blijkbaar heel normaal, en de enigste tip die ik toen kreeg was een campingbedje maar dat heb je zelf al geprobeerd. Na een tijdje werd het minder en nu doet ze het nog maar heel af en toe. Zolang je zelf het idee hebt dat hij er geen last van heeft zou ik, hoe vervelend misschien voor jullie zelf, er niks aan doen. Het gaat een keertje over.. Hier inmiddels wel weer wat nieuws; met de benen tegen het ledikant trappen, maar dan is ze ook echt wakker en slaapt ze niet.

Misschien de babyfoon uitzetten als je er echt zo'n last van hebt? Mits je hem dan wel hoort huilen zonder babyfoon natuurlijk.. Een osteopaat zal er, denk ik, ook niks aan kunnen doen/veranderen, veel baby's hebben deze fase en de 1 doet het langer dan de ander.

4. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Mijn zwager (inmiddels bijna volwassen) heeft dit ook altijd gedaan, nog steeds doet hij het af en toe.
    Ik weet dat mijn schoonouders toen een tuinkussen om het hoofdeinde hebben gebonden, moet je 'm alleen echt tussen het matras en hoofdeinde klemmen zodat hij er niet onder/achter kan komen.

Dat bonken was trouwens wel een hele happening, hij deed het echt hard. Moet je je voorstellen hoe dat eruit zag toen ze met de caravan op vakantie waren... :$

5. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje doet het ook vanaf dat hij kan zitten. Hij gaat zittend slapen en bonkt met zijn hoofd tegen het hoofdeinde, zijn hele bovenlichaam wiegt hij heen en weer. Inmiddels is hij bijna drie en doet hij het nog. Om die reden slaapt hij dus inmiddels al twee jaar in een campingbedje.
    Afgelopen zomer op de camping vroeg mijn zus zich af wie er midden in de nacht zijn basmuziek aan had gedaan, dit was zoonlief dus aan de andere kant van het pad:$.
    Thuis werden wij ook gek van het campingbedje wat loskwam van de grond, we hebben er een dik dekbed onder gelegd, dit dempt het enigszins. Maar inmiddels zijn we aan dit geluid gewend alleen pas vroeg onze buurman wat er toch steeds gebeurde bij ons boven:D

6. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.808
    4.585
    113
    Hier ook een bonkertje ;) begonnen met een maand of 8 en nu (bijna 3) doet hij het nog steeds. Het is een manier om prikkels te verwerken volgens de kinderarts. Zoonlief ligt inmiddels in een peuterbed en hebben een dubbelgevouwen box onderkleed tussen zijn matras en het bedeinde geklemd, je hoort het nu niet meer zohard. Sinds hij doorheeft hoe de lamp smorgens aanmoet, bonkt hij niet meer maar gaat de lamp aandoen en spelen. Hij bonkte overigens alleen maar bij het inslapen en als hij smorgens wakker was...

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gewoon een hoofdbeschermer kopen! deze merk had ik. sterntaler je hebt ook heerlijke slaapzakjes en etc.ect geweldig! en je ebt bij babywalz ook veel goedkopere modellen. werkt net zo goed!
    STERNTALER - online bestellen! - babywalz

8. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoofdbeschermer op het bed hielp hier niet, was veel te dun voor de kracht waarmee hij bonkt. Gevolg was dat hij steeds huilde. Om die reden dus in een campingbedje gedaan.

9. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.728
    2.229
    113
    Hallo iedereen,

Wat herkenbaar, hier ook een hoofdbonkster, is begonnen rond de 9 maanden, ze is nu net 2 jaar. Sinds een maand of 2 werdt t zo hard en zovaak dat ze ook blauwe plekken op der hoofd kreeg. We hadden die bedomlijsting van babywalz ook gekocht, helaas gingen haar haren hier van ontzettend in de knoop, dagenlang drama met harenborstelen gehad, en der haar brak der gewoon vanaf.

Dus toen maar weer gestopt. We hadden een iets groter aankleedkussen, van jolein, was nog nieuw, want onze aankleedhoezenpasten niet omdat de maat te groot was. dus. Die schuiven we bij t hoofdeinde, door de tralies, zit ook veilig vast dus. Resultaat, ze bonkt nog vrolijk elke slaap periode, maar wij horen t niet meer :). En ze houdt er geen klitten of knopen in t haar aan over :).

10. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hier ook een ventje van 3,5 wat zichzelf in slaap schudt/schommelt. Gelukkig bonkt hij niet vaak ergens tegenaan. We hadden hem ook al vroeg in een campingbedje maar sinds hij daarmee door de hele kamer schudde (ding kwam van zijn plek door dat geschud), ligt hij in een groot bed en bonkt hij nergens meer tegenaan. Hij schudt nog steeds.

De kinderarts zegt dat het normaal is. Sommige kinderen friemelen aan hun haar en anderen schommelen/schudden zich in slaap. Zolang ze het alleen doen als ze willen slapen is het prima zei ze.

Ik hoop dat het op een gegeven moment over zal gaan. Ik heb gelezen dat sommige volwassenen het ook nog doen. Dat lijkt me zo vervelend voor een eventuele partner. Het schijnt ook erfelijk te zijn maar hier in het gezin "schudt" verder niemand. :)

11. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Mijn zoontje deed dit ook een hele periode. Hij stopte toen er een slaapje overdag vanaf ging. Ik weet niet meer goed, hoe oud hij toen was. Hij zat toen op 2 slaapjes. Ochtendslaapje eraf gehaald en toen was het als sneeuw voor de zon verdwenen..

12. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik heb het gedaan en tot mijn 14de volgehouden. Ik denk niet dat een osteopaat je hier bij kan helpen.
    Ze hebben voor mij een hoofdkussen gekocht en het bed een beetje bonkproof gemaakt, want ik had een stalen bed en dat geeft niet echt mee ;)
    Ik denk dat er weinig aan te doen is.

13. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Heb je het jezelf afgeleerd Jilina? Of is het vanzelf over gegaan? Ik heb wel eens ergens gelezen dat volwassenen het prima kunnen onderdrukken maar het soms nog steeds lekker vinden om even (voor hun ontspannend) te schudden/bonken.

14. 2011

2011 Actief lid

16 feb 2011
    141
    0
    0
    Thanks allemaal voor de vele reacties! Geen gouden tip maar wel veel herkenning, dat is eigenlijk al heel fijn.. We gaan het bedje maar bonkproof maken en hopen dat het snel overgaat. Afspraak bij de osteopaat staat al, ik denk zelf ook niet dat hij veel kan doen, is meer om gewoon wat te proberen..

15. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik moest van mezelf er mee op houden. Kreeg een vriendje en bleef daar in het weekend wel eens slapen. Het heeft wat moeite gekost maar het is me gelukt. Schaamde me er voor ook met schoolkamp of een ander slaapuitje/feestje maar kon er niets aan doen het ging automatisch.
    Tot mijn 16de deed ik het nog af en toe maar niet elke dag meer. Op mijn 16de een ongeluk gehad waardoor ik verplicht op mijn rug moest slapen dus toen kon ik het helemaal niet meer doen. En zo ben ik er vanaf gekomen ik kon eindelijk slapen zonder te bonken.

16. carriebradshaw

carriebradshaw Actief lid

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Hoofdbonken is in mijn schoonfamilie erfelijk denk ik. Schoonbroer heeft zich vroeger een bloedneus gebonkt in bed, mijn vrouw deed het soms nog als ze heel moe was en diep sliep, nichtje hoor je wakker worden door het plafond heen door het bonken en ik zie bij mijn baby ook al bonkgedrag de kop opsteken. Je went er wel aan hoor. Meer kan ik er niet over zeggen. Buiten dat mijn vrouw op haar 28 dus nog wiebelde en bonkte. :)

17. 2011

2011 Actief lid

16 feb 2011
    141
    0
    0
    Afgelopen week zijn we met ons zoontje naar de osteopaat gegaan. Behoorlijk sceptisch want idd, wat kan hij daar nu aan doen. Volgens hem (en dat kan je ook op internet lezen) komt hoofdbonken oa door teveel prikkels die ze lastig kunnen afschakelen. Mijn zoontje bonkt met het gedeelte van zijn schedel waar de fontanel zit. Daar bouwt de spanning zich op en geeft het bonken verlichting ofzo. De osteopaat heeft vooral dat gedeelte van de schedel behandeld en tja, het bonken is zo goed als weg! S'avonds nog heel even als hij bijna slaapt en dat is het. Gister proef op de som genomen en naar de speeltuin gegaan. Dat betekende normaal een hele nacht gegarandeerd bonken, nu helemaal niks. Geen idee hoe het kan. Misschien is het toeval.. Maar iedereen die er net zo wanhopig als ons van werd, het is op z'n minst iets om te proberen!!

Deel Deze Pagina