Hoofdbonken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zonnestralen, 9 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Is het voor anderen herkenbaar dat een baby hoofdbonkt als iets niet mag. Zonder dat er later iets aan de hand blijkt te zijn? Als ik nee zeg, of als er een andere reden is tot frustratie gooit mijn baby zijn hoofd voornamelijk tegen de grond, maar hij kan dan ook kopstoten uit gaan delen. Hij is over het algemeen een vrolijke baby die makkelijk te pijlen is. Maar dit gedrag geeft mij zorgen. In de meeste gevallen krijgt hij wat nodig is. In sommige gevallen is dat niet wenselijk of mogelijk. Zijn reactie komt dan heftig op mij over omdat hij inmiddels best wat blauwe plekken op zijn voorhoofd heeft. Hij bonkt zijn hoofd niet om in slaap te komen. Dus ik denk niet dat het echt een teken van vermoeidheid is. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik probeer hem te troosten en door die frustratie heen te gaan. Maar dat heeft het gedrag nog niet voorkomen. Ik heb geen andere baby's voorbij zien komen met deze plekken. En mijn oudste gaat nu door een onderzoek ivb met oa autisme. Dat maakt dat ik mij afvraag of ook hij op dat gebied in de gaten gehouden moet worden. Hij heeft denk ik wel deels een voorspong aangezien hij de vormensloof begint te begrijpen. Maar verbaal vervallen de woorden die hij leert.

MotherPrincess vindt dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Herkenbaar, zoon deed het wel met in slaap vallen maar later ook met stoten zo dat jij troost.

Hij liep voor, maar daar kwam wel bij dat de emoties groter waren, frustreerde zich snel. Hij wist precies wat hij wou maar zijn lijf was in ontwikkeling en daardoor kon het zijn dat zijn lijf iets nog niet kon.

3. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Mijn zoontje deed dit ook. Toen hij ongeveer anderhalf was heeft hij dit een tijd gedaan. Als hij iets niet mocht dan ging hij met zijn hoofd ergens tegenaan bonken. Hij wilde op die manier aandacht en getroost worden. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt? Nu hij beter kan praten gaat het iets beter. Helaas nu overgegaan in enorme driftbuien;)

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Jammer wanneer je op dat soort momenten herkenning is. Nooit in het topic lekker doorslapen :roflmao:

Zonnestralen en Marlena vinden dit leuk.
  5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Ik weet niet zeker of het troost zoeken is. Hij komt ook wel naar mij toe als hij verdrietig is. Het lijkt meer woede te zijn. Hij kan er ook bijna gruntent bij huilen. Alsof hij in de baby fase al moeite krijgt met nee. Ik gok dat hij ook wel flinke driftbuien gaat krijgen. Ik probeer m wel te troosten, maar dat gaat niet zo gemakkelijk als bij normaal huilen.

Het is gelukkig niet met in slaap vallen. Dat deed mijn oudste om de prikkels te verwerken.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Toch vind ik dat er weinig reacties zijn terwijl het cb laatst zei dat het normaal was. In de vragenlijst voor de diagnose van mijn oudste kwam het ook voor. Maar ik zie verder om mij heen geen baby's met een blauw voorhoofd. Terwijl er telkens een rijtje zit op het hoofd van mijn kleine. We spelen goed in op wat hij nodig heeft. Dat is niet altijd wat hij wil. Maar toch... Ik kan hem niet altijd zijn zin geven om dit te voorkomen.

7. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Sorry ik herken t niet bij mijn Kids vanuit baby zijnde... mijn dochter kan, vanaf haar 2e jaar ongeveer, dit wel doen tegen haar broers of ons aan zodra het niet gaat zoals zij wil...dan doet ze ook uit frustratie haar hoofd tegen ons aan duwen zeg maar....

Mijn oudste (ASS) deed soms wel met z'n hoofd tegen de tafel of muur aan stoten (express) als hij boos was, maar dat was echt wel al kleuter/school leeftijd!

Sterkte ermee!

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Misschien vergis ik mij. Maar was er bij jouw oudste niet een tijdje spraken van vermoeden van TOS?

9. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Nee hoor :) geen vermoeden van TOS gehad bij hem

Zonnestralen vindt dit leuk.
  10. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Mijn neefje deed dit ook als baby, volgens mij is het redelijk normaal gedrag omdat baby's hun emoties nog niet goed kunnen uiten. Misschien als je merkt dat je kleintje boos wordt, alvast op een kleedje leggen oid of er even onderschuiven zodat hij zichzelf minder pijn kan doen? Ik zou nog niet meteen gaan denken aan autisme ofzo, volgens mij is het enkel een ding op het moment dat ze het op latere leeftijd nogsteeds doen terwijl ze zich verbaal al helemaal goed kunnen uiten.

Ik vond hier ook nog wat info:
    https://www.zwangerenportaal.nl/hoofdbonken-baby-wat-moet-je-weten

Sterkte!

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Onze oudste heeft dit ook een tijdje gedaan. Kwam bij haar echt door frustratie. Ze was vrij snel met alles dus als er dan iets niet lukte of het was niet helemaal duidelijk wat ze wilde gooide ze zichzelf op de grond.
    Bij haar werd het minder toen ze kon gaan lopen. Daar was ze ook snel mee met nog geen 1 jaar.

Deel Deze Pagina