Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding. Adviezen van de kraamhulp en het CB (het meeste is al genoemd, maar soit ): - zijwaarts verschonen zodat hij ons met de niet-voorkeurskant aan moest kijken - op zowel linker- als rechterarm fles geven (is bij bv niet van toepassing, want dat doe je dan sowieso wel) - op zowel linker- als rechterschouder laten boeren - vaak op de buik leggen om de nekspieren te trainen - andersom in het bedje gelegd, zodat hij ons met de niet-voorkeurskant aan moest kijken - het hoofdje in de slaap omdraaien - tijdens het wandelen in de kinderwagen een opgerold spuugdoekje onder het schoudertje, zodat het hoofdje de andere kant op 'viel' - speeltje aan de andere kant leggen En vast nog een aantal dingen, maar dat weet ik zo even niet meer. Succes bij de fysio!
Helmpjes worden vaak als vanzelfsprekend voorgeschreven maar besef dat dit qua gezondheid niets toevoegt en de effectiviteit is ook onbewezen. Onze zoon met fysio en zandzakjes in bed een heel stuk geholpen, "mocht" daarna nog een helm maar hier niet voor gekozen. Als je het weet dan kan je nog een beetje een plat stuk voelen/zien. Hij heeft zijn haar nu zelfs redelijk kort maar niemand die het opvalt. Helmbehandeling babys niet effectief
Oh wat lastig zeg! Heel herkenbaar. Ons zoontje had de kracht niet om zijn hoofdje een poosje de andere kant op te houden, teveel spierspanning. Hier heeft elke week fysio thuis en elke dag oefeningen geholpen! Succes! Hopelijk gaat het snel beter!
Onze dochter heeft ook een voorkeurshouding. Bij ons heeft de osteopaat juist goed geholpen! We krijgen ook om de 2 wkn fysio en ik moet zeggen na 2 maanden fysio zien we eindelijk een goede vooruitgang. Rechts blijft haar voorkeur, maar ze gaat steeds vaker zelf naar links kijken!
ik kan uit ervaring het zijligkussen aanraden (delta sleeper ofzo, google maar eens). Onze oudste had ook een sterke voorkeurshouding en middels dit kussen konden wij ervoor zorgen dat ze toch op beiden kanten van haar hoofdje lag. Met ruim twee maanden had ze een vrij scheef hoofdje, maar sinds rond haar eerste verjaardag valt daar vrijwel niets meer van te zien. Ik zou me overigens echt nog geen zorgen maken dat je te laat bent hoor. Het hoofdje blijft nog van vorm veranderen tot ze anderhalf zijn. Met 9 weken is het hoofdje nog zoooo klein, dat het bij wijze van spreke nog wel 3 keer van vorm kan veranderen. Succes!
Bij een van de cursussen die we hebben gedaan toen ik zwanger was vertelde ze om de voorkeurshouding te veranderen je tijdens verschonen horizontaal voor je neer te leggen zodat je zo wel links als rechts het hoofdje neer kunt leggen.Verder het bedje anders opmaken,de meeste baby's kijken richting licht(onze juist nie) Fles links als rechts geven,dragen links als rechts. Succes