Onder controle bij gyneacoloog, maar niet echt "tevreden"

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Roxyroxx, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik sta onder controle van de gyneacoloog in het ziekenhuis ivm een medische indicatie. Nu hoor ik van vriendinnen die bij een verloskundige lopen dat dit erg aangenaam is maar ik zelf hou elke keer bij de gyneacoloog een naar gevoel over. Ik heb het idee dat ik totaal niet serieus wordt genomen en dat hij alles maar afwimpelt. Ik ben erg moe en nog steeds erg misselijk en toen gaf hij aan tja je bent zwanger hé... Echt op zo'n toon van mens zeur niet aan mijn hoofd... Ik hoef echt niet te horen dat ik zielig ben ofzo, maar ik bedoel ik wil me wel serieus genomen worden voelen... Ik heb nu het idee dat hij zoiets heeft van jaja je stelt je aan... Ik bedoel ik geef het gewoon aan als je vraagt hoe ik me voel, daarom ben je toch mijn arts? Om zo'n dingen te kunnen bespreken?

Ook heb ik het idee dat als je naar een verloskundige gaat je ook wat vaker het kindje te zien krijgt. Een vriendin van mij gaat om de twee weken naar de verloskundige (is nu 22 weken) en krijgt ook elke twee weken een echo en een bezoekje aan de verloskundige... Is dit "normaal"?

Wat zouden jullie doen? Ik ben aan het twijfelen om sowieso eens contact op te nemen met een verloskundige om ook eens met een leuk gevoel mijn uk te horen en niet steeds met zo'n raar gevoel weg te gaan... Een andere gyneacoloog lijkt me niet echt een optie aangezien er maar enkele gyneacologen zijn....

Liefs

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ja, vind ik heel herkenbaar. Ik heb ook alleen maar bij gyns gelopen en veel werd er afgewimpeld (achteraf te veel, zoals vochtverlies wat vruchtwater bleek, en klachten van een blaasontsteking, die dus op een ernstige blaasontsteking bleken te duiden). Pas na m'n bevalling trof ik een verloskundige, en wat een verademing was dat! Eigenlijk zou allebei goed zijn, maar volgens mij krijg je dat verzekeringstechnisch niet voor elkaar. Maar je zou eens met een vk en/of je verzekeringsmaatschappij kunnen bellen?

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind zeker dat je gyn je klachten serieuzer moet nemen. Als je erg misselijk bent bijvoorbeeld, dan is daar iets aan te doen met medicatie. Tevens zou hij dan moeten informeren of je veel overgeeft en genoeg eet en drinkt (vooral omdat je kindje nu groter wordt). Hij moet beoordelen of je niet uitgedroogd bent en genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. De vraag is of je bij een verloskundige beter behandelt zou worden op dit gebied. Veel artsen en verloskundigen zien misselijkeheid/moeheid zoals jouw gyn... je moet het maar ondergaan en het hoort erbij. Je zou bij de volgende afspraak wat meer op je strepen kunnen staan en duidelijk aangeven dat het je belemmert en dat je graag een oplossing wil.

In Nederland is het trouwens niet gebruikelijk dat je bij de vk je kindje meer te zien krijgt. Ik denk dat je vriendin het erg getroffen heeft! De meeste vks hebben geen eigen echoapparaat en doen helemaal geen echo's. Ik heb bij Thijmen een paar afspraken bij de gyn gehad en een paar bij de vk en bij de gyn kreeg ik wel een echo en bij de vk dus niet.

Ik denk dat je gyn gewoon geen leuke dokter is, kan erg schelen hoor. Is er geen andere gyn daar in de maatschap waar je een afspraak mee kunt maken? Vermoedelijk zal een vk je niet aannemen omdat je al bij een gyn loopt, ze gaan zich dan natuurlijk niet mengen in de behandeling/verloop van de zwangerschap.

4. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Mijn gyn was overigens wel een erg leuke dokter, maar meer een technicus. Alles was niet direct baarmoeder-gerelateerd was, vond hij wat minder interessant, dat was duidelijk.

5. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Ik heb wel gemerkt dat afspraken bij de verloskundige wat huizelijker zijn. Je krijgt daar allemaal tips enz en dat krijg ik bij de gyn niet. Heb gelukkig wel alleen maar leuke gynacologen, 3 stuks en allemaal vrouw, wat me overigens niks uitmaakt. Ook krijg ik elke afspraak een echo en dat is bij een verloskundige volgens mij meer uitzondering dan normaal.

Bij onze zitten bepaalde gynacologen op bepaalde dagen. Ik heb mijn afspraken altijd op dinsdag en heb dus altijd de zelfde 3 gynacologen. Is dat bij jullie ook niet zo? Waarom heb je medische indicatie? Hoe ver ben je in de zwangerschap? Misschien kan je nu voor een bepaalde tijd overstappen naar een verloskundige en aan het einde weer terug naar de gyn? Lastig probleem is dit. Ik hoop dat je eruit komt, want elke x met een rot tevoel weggaan is ook jammer.

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik denk dat er een verschil in zit, waarom loop je bij de gyn, moet je bij de gyn lopen i.v.m voorgeschiedenis of mag je ook gewoon naar een verloskundige, persoonlijk vind ik dat een gyn echt de medische kant benadrukt, en een vlos er wat losser mee om kan gaan en dus het genieten meer aan bod komt,

als je je echt niet goed voelt zou ik naar een andere gyn gaan mocht je bij de gyn onder controle moeten blijven, als dat niet hoeft zou ik een verloskundige uitkiezen maar bij beide geld dat je ten alle tijden serieus genomen moet worden

7. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Het verschil herken ik wel. Ik ben nu verplicht minimaal 12 weken bij de gyn te lopen i.v.m. de 5e ziekte, en ben dus (hopelijk tijdelijk) niet meer onder behandeling van de verloskundige.
    Bij de verloskundige werd er de tijd voor me genomen en werd er elk bezoek aan me gevraagd: Hoe voel jij je? Hoe gaat het met je? ik vond dat prettig.
    En nu, na 3 keer gyn merk ik dat het zakelijker is. Over de echo's bij de gyn weet ik niet, want ik krijg elke week een echo + doppler om het verloop van de 5e ziekte in de gaten te houden.

Bij de verloskundige is het gebruikelijk dat je 2 of 3 ehco's krijgt. In principe worden in Nederland enkel de termijn echo (tussen de 10 en 12 weken) vergoed en de 20 weken echo.
    De overige echo's zijn meestal op indicatie van de vk, al zij het nodig acht (intactheid, plaats van de zwangerschap, bij bloedverlies etc)

Sommige vk's maken bijvoorbeeld met 8 weken ook al een echo om te bepalen of de zwangerschap intact is en op de juiste plek zit. En sommige vk's maken een groei echo rond de 30 weken of een liggingsecho, maar dat is ook lang niet overal zo, dat ligt echt aan de praktijk.
    In principe krijg je er maar 2, dus je vriendin heeft enorm veel geluk met elke 2 weken een echo!

Wel luister je bij de vk elke controle naar het hartje, dat is wel gebruikelijk.

Succes met je norse gyn, het is niet fijn als je je niet serieus genomen voelt!!

8. Vlnider029

26 apr 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het loop ook bij een gynaecoloog dat is echt een botte ..... maar hij staat er ook voor bekend. Als je vragen stel krijg ik geen antwoord of heel raar antwoord. Vorige week stelde ik een vraag over de vakantie ik ga eind augustus op vakantie met de caravan naar spanje. Dit hadden we al geboekt voor dat ik zwanger was. Ik vroeg of dat kon zo ver weg op vakantie met een te laag liggende placenta en bloedingen. Hij gaf als antwoord daar ben ik niet voor om te oordelen en je ben een grote meid en daar moet je het mee doen zij hij. Was zo kwaad ik denk stik lekker. Heb gelijk een afspraak gemaakt bij een andere gynaecoloog die staat heel goed bekent en dat was geen probleem.
    Alleen nu kan ik pas 30 aug en 31 aug zouden we weg gaan dus dan vraag ik het aan hem. Want dan blijven we dicht bij huis.

9. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Tja wat zijn je verwachten van de gynaecoloog op het moment dat jij komt aanzetten met klachten als misselijkheid en moeheid? Zo'n gynaecoloog kan immers ook niet toveren en je klachten laten verdwijnen. En die symptomen kunnen ook wel horen bij een (beginnende) zwangerschap. Echter als jij aangeeft zoveel over te geven dat je uitdrogingsverschijnselen hebt en hij/zij constateert dat niet, tja dat is natuurlijk super slecht. Maar realiseer je ook dat een gynaecoloog niet elke keer een echo oid maakt....
    Sommige gynaecoloog hebben het empathisch vermogen van een bord vla hoor, mee eens.

Elke 2 weken naar de verloskundige en dan een echo is overigens echt extreem veel en vraag me af waarom dat nodig is. Ik ging in het begin elke 6 weken en toen 4 en nu inmiddels elke week, maar heb alleen een termijn en de 20 weken gehad bij de verloskundige. En een keer bij een extern bureau ivm een afwijkende groei van het hoofdje.
    Dus als je uit bent om naar je kindje te kunnen kijken kom je ook bij een vk bedrogen uit ;)

Overigens wordt bij misselijkheid nogal eens geadviseerd om kleine beetje te eten gespreid over de hele dag ipv 1 keer heel veel.

Mocht je heel moe zijn is er bij de drogist/etos/kruidvat floradix te koop. Is een plantaardig drankje en bevat veel ijzer. Is niet goedkoop. Geloof 12 euro, maar veel vrouwen schijnen er veel baat bij te hebben. Zeker in het begin van een zwangerschap.

Succes met je zwangerschap verder. Als je echt niet tevreden bent over je gynaecoloog moet je dit wel bespreken hoor. Zeker als je nog een eind moet....

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat de gyn hoort te doen bij dit soort klachten (vooral als je al wat verder bent in de zwangerschap) is doorvragen! Hoe erg is het dan, hoe vaak, etc. En dan kan hij eventueel medicijnen voorschrijven of iets anders. Hij is een arts, dan moet hij zich ook als een arts gedragen...

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij de VK krijg je meer persoonlijke aandacht en is er echt even tijd voor hoe je je voelt, wat dat met je doet, enz enz.
    Elke 2 weken een echo is NIET normaal. Leuk dat er praktijken zijn waar ze dat doen, maar dat is beslist niet standaard.

Is het misschien nog een optie om de controles bij de gyn af te wisselen met controles bij de ziekenhuis-VK? Dat je zo om-en-om doet? Zal alles te maken hebben met de reden dat je bij de gyn loopt, maar wie weet is het een optie?
    Daar zijn mijn ervaringen, (veel vroege echo's deze zwangerschap, vanwege eerdere miskramen), wel goed mee namelijk...

12. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Ik moet zeggen, loop deze zwangerschap in het ZH, leek me vreselijk maar ik heb eigenlijk alleen maar te maken met arts-assistenten: allemaal enthousiaste jonge mensen(meest meiden) nuchter, maar niet te beroerd om te informeren hoe het nu met je gaat. De gyn zelf heb ik maar 1x gesproken (is officieel wel m'n hoofdbehandelaar maar zolang het goed gaat met mij en de twins zie ik hem eigenlijk niet) die was idd wel wat zakelijker. Naja mss is dat dan het voordeel van een academisch ziekenhuis al die ass die er nog fris in staan.
    Bij de vk is het allemaal wel wat gemoedelijker, ik kom 1x in de zoveel tijd nog wel ff bij hun om bij te praten omdat ze ook de nazorg zullen doen, kunnen zij ff tweelingbuik voelen en hartjes luisteren (vinden ze leuk). Maar elke 2 weken een echo?? Is echt niet standaard bij een vk hoor: termijnecho en dan combitest en 20 weken echo als je ervoor kiest en soms ergens na de 30 weken nog een groei/liggings echo als daar aanleiding voor is, meer normaal gesproken niet hoor.
    Ik krijg in het zh wel bij ieder bezoek een echo omdat tweelingen heel moeilijk los van elkaar te voelen zijn.

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vond dat eigenlijk best tegenvallen bij mijn verloskundige praktijk toen. Ik had last van extreme misselijkheid en heb een paar afspraken op de bank moeten liggen omdat het niet trok om rechtop te zitten, maar ik kreeg daar weinig sympathie voor. De receptioniste was meer betrokken en empathisch zeg maar... Maar misschien had ik het gewoon niet zo getroffen met mijn verloskundige.

14. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Het is echt niet zo dat ik elke keer een echo wil, ik heb gewoon afspraken bij een echocentrum waar ik extra voor betaal omdat ik het fijn vind om het kindje vaker te zien... Het was gewoon een bijkomstigheid zeg maar naast die norsheid en het niet-serieus genomen worden... Ik verwacht echt geen aai over mijn bolletje zo van och meisje wat ben je zielig... Dat heb ik echt niet nodig, maar zou het wel fijn vinden om het gevoel te hebben dat hij me serieus neemt en in ieder geval luistert... Als hij als arts aan mij vraagt hoe is het heb je nog klachten? En ik dan aangeef last te hebben van erge misselijkheid waardoor ik dus vrij weinig eet omdat ik me anders veel te misselijk voel vind ik dat je daar als gyn ook normaal op kunt reageren en niet moet zeggen "ZWANGER", maargoed dat is mijn mening...

Ik ben ook aan het twijfelen om te wisselen maargoed dat is ook raar als deze gyn dan wel bij de bevalling is ondat hij dan toevallig dienst heeft... Ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat het niet de meest sociale mensen op deze wereld zijn....

15. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik heb juist hele goede ervaringen met de gyno in het ziekenhuis. Ik loop bij de gyno i.v.m. medicijn gebruik. Elke keer dat ik daar kom (in het begin om de 6 weken, daarna 4 weken en nu om de 2 weken) gaan we samen even zitten om de zwangerschap door te nemen. Hoe voel ik me, heb ik ergens last van, heb ik vragen e.d. Daarna krijg ik uitgebreid een echo. Ik heb nu volgens mij al 10 fototjes van de kleine.

Je zou ook een andere gyno kunnen vragen. Bij ons in het ziekenhuis lopen er minimaal 4. Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Geef gewoon aan dat je je niet prettig voelt bij de gyno en dat je graag een ander zou willen. Je moet wel serieus genomen worden, en dan maakt het niet uit of je in het ziekenhuis loopt of bij de VK.

Succes.

16. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Ik vind het prima bij mijn gynaecoloog... Ben bij mijn 1ste zwangerschap bij VK geweest en dat was mij wat te zweverig:D...

17. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik ben een "high risk" zwangere zoals de gyn het noemt en moet dus van begin tot eind onder strikte toezicht, alleen merk er geen hol van ;)

Met 6 en 8 weken een echo gehad, nooit gevraagd hoe ik me voel overigens, gewoon echt zakelijk

Toen bij 13 weken terug. Geen echo, niks
    Toen bij 17 weken terug. Hartje luisteren lukte niet, toen 5 seconde het echo apparaat aangezet en toen ze zag dat het hartje klopte werd hij meteen uitgezet
    Nu pas met 23 weken terug..

Verder moet ik ZELF telkens wijzen op bloeddruk controle, waren ze ook al een paar x vergeten.

Ik ben SERIEUS telkens max 5 minuten binnen, dan kan ik gaan

Vorige zwangerschap was ik GEEN high risk, maar wel onder behandeling vd gyn en toen namen ze veeeel meer de tijd als nu

18. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Wat stom dat je zelf moet wijzen op het controleren van je bloeddruk. Dat is wel erg....dat is toch wel een.standaard procedure

19. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik herken het gevoel ook...

Moet ook verplicht bij de gyn onder controle. Heb al 4 verschillende gynaecologen gehad, dus een band kan je er al niet opbouwen met die arts. Bloeddruk en gewicht word apart gedaan, dus dat is hier geen probleem.

Maar als ik bij de gyn binnen kom, zijn ze zo kort en zakelijk. Vragen heel kort hoe het is, luisteren zo'n 5 tot 10 seconden naar het hartje en dat was het. Tot nu toe sta ik ook binnen een minuut of 5 max. echt weer buiten.

Wat je kan doen is vragen voor een andere gyn (mocht je een vaste hebben). Ik had dus de vorige keer weer een andere gyn en die was echt heel aardig. Bij het inplannen van een nieuwe afspraak dan ook specifiek gevraagd voor die gyn. Gelukkig kon dat. Maar ja, voor hoe lang. Want de eerste gyn die ik had was ook aardig, kon ik niet bij terug (vakantie en andere locatie daarna) en daarna 2 hele botte/kortaf en nu weer een leuke. Dus hopelijk voor een langere tijd.

En met een VK die elke keer echo's maakt. Die is hier ook in de buurt. Ik ben er 1 keer geweest om kennis te maken ivm het kraambed en kreeg idd ook meteen gewoon een echo om even te spieken. Dat is natuurlijk wel erg leuk, maar is niet standaard zo bij elke vk. In het ziekenhuis bij de gyn heb ik nog nooit een extra echo gehad. Volgens mij is dat ook standaard en niet elke controle een echo.

@ Daantje22 -> ik merk er dus ook niks van dat ik onder strenge controle sta daar! Ze doen niks extra's controleren. Terwijl toen ik net zwanger was ik te horen kreeg dat ik verplicht daar moest omdat ik onder strenge controle moest staan. Nou, merk er niks van hoor!

20. Nathalievs

Nathalievs Fanatiek lid

30 apr 2012
    1.547
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan heb ik denk ik geluk met mijn gyn sta ook onder high controle, maar word elke keer gevraagd hoe ik me voel, dan een echo waar die alles wat die ziet op uitlegt voelen of baarmoeder goed groeit en of ik zelf nog vragen heb ga nu om de 4 weken en word dadelijk om 2 weken dus erg tevreden gelukkig maar als ik sommige verhalen hier lees.
    Zou ook naar andere gyn gaan!

Deel Deze Pagina