hoofdje groeit minder hard....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door martha1980, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Hoi
    Vandaag ben ik met mijn dochter bij het cb geweest. Ik maak me nu toch wel wat zorgen om haar hoofdomtrek. Die begon met 4 weken op 37.4. Ze zat toen iets boven de gemiddelde lijn.
    Met 8 weken was het 38.2. Precies op het gemiddelde.
    En nu met 3 maanden was het 39.6, iets onder de gemiddelde lijn.
    De cb arts zei dat ik me hier geen zorgen over moest maken. "Maar als het de volgende keer weer zo is, moeten we verder kijken....." (haar woorden)?!
    Ik merk dat het me niet lekker zit. Kan ik hieruit afleiden dat haar hoofdje te langzaam groeit? Volgens mij gaat dit toch echt om mm??
    Wat waren de hoofdomtrekken bij jullie kindjes van deze leeftijd?

Bedankt..........

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maand 1: 37 cm
    Maand 2: 39.2
    Maand 3: 41.5
    Maand 4: 43

Tussen maand 2 en 3 zat wel anderhalve mAnd ipv een maand...

Maar ik heb verder geen verstand ervan eerlijk ezegd..
    Weet alleen dat zn hoofd ietsje boven gemiddeld is...

3. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn zoontje zat bij 3,5 maand op 41 cm. zag ik. Rond die tijd had hij even een soort dipje, tot aan een maand of 6, daarna kreeg ie een enorme groeispurt.
    Bij ons zijn ze nooit begonnen over de groei van het hoofdje maar meer om de groei in gewicht, groeide een paar maanden echt heel langzaam.

Groeit ze voor de rest wel goed volgens haar eigen lijntje? Dat is denk ik belangrijker dan alleen de hoofdomtrek.

Wij zijn toevallig vandaag ook weer geweest en Dennis zit nu met alles eigenlijk prima boven de middellijn, terwijl ik me ook een tijdlang echt zorgen heb gemaakt. Maar hij heeft het dus ruimschoots ingehaald!
    Het kan dus heus wel meevallen hoor, ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
    Volgens mij is het ook niet echt heel erg om eventjes onder het gemiddelde te zitten, het is ook maar net in wat voor groeifase ze zitten natuurlijk!

4. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier met 1 maand 34,5 cm
    2 maanden 36,5 cm
    3 maanden 38,3 cm

Hier ging het dus hard, maar hij begon ook klein en heeft nog steeds een kleiner hoofdje dan gemiddeld.

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

hier met nu bijna 5 maanden 41,5 cm. Ook te klein,als je naar haar verhoudingen kijkt,ze is 7 cm en 2,5 kilo zwaarder dan gemiddeld,en het hoofdje is onder het gemiddelde.

6. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Haar gewicht is gemiddeld en lengte iets erboven. Ik merk dat ik me er erg onrustig over voel, terwijl ik tegelijkertijd niet echt het idee heb dat er iets niet goed is. Vind het niet zo erg dat ze onder het gemiddelde zit, maar het gaat me meer om het feit dat ze hier eerst iets boven zat en ze dus minder hard groeit qua hoofdomtrek..... :(

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier had ze ook een dipje op een gegeven moment. heel onzeker voelde ik me, ook omdat het hoofdje bij ons net afboog onder de -2 lijn.. Maar omdat ze zich verder normaal ontwikkelde deden ze er niks mee. Dan wordt er wel gezegd dat het niet klopt/niet goed is, maar doen ze verder niks. heel irritant.
    Paar maanden later bleek er niets aan de hand en groeide het hoofdje weer verder op het onderste lijntje. Het meten van het hoofdje is ook echt niet heel nauwkeurig hoor. soms werd ze nog een keer gemeten, scheelde het zo een halve centimeter..
    Hier onze waardes:
    4 wk: 35,5 cm
    8 wk: 37 cm
    13wk: 37,8 cm
    16 wk: 38,8 cm

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    En hoe is jullie hoofd?
    Bij onze 20 wkn echo was het stuk tussen de slapen smaller dan gemiddeld maar kijk eens naar mijn vriend..
    Misschien is het wel gewoon normaal en had die cb arts even haar mond moeten houden want als het nu goed is dan is het goed.
    Kan me voorstellen dat het dan toch gaat knagen maar laat het even rusten.
    Wacht gewoon af hoe moeilijk dat ook is!

9. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    @Snowtje: Jullie meisje heeft dat idd een kleiner hoofdje als ze op de -2lijn zit / zat. Maar dat zal dan blijkbaar wel gewoon bij haar horen niet dan? Moest jij bepaalde dingen extra in de gaten houden of zo?
    Idd irritant die uitspraken van dat cb. Ik word ook gewoon helemaal kriebelig van die lijntjes in die grafiek..... En eigenlijk heb ik ook zoiets van: och boeien, ze zit toch gewoon rondom het gemiddelde. Als er echt iets aan de hand is, dan zit ze dat niet of zou ze wel echt stilstaan in groei.
    En zelfs al zit ze niet rond gemiddelde is er (zoals bij jou dus) nog niets aan de hand! Maar toch zo'n vervelend gevoel. Nou ja, zal morgen wel weer over zijn. Zie nu al op tegen volgende cb bezoek.....

10. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dit is heel herkenbaar hoor, dat had ik toen Dennis wat achterbleef in z'n gewicht (en lengte en hoofdomtrek ook trouwens). Je wordt er onrustig en onzeker van, daar is het CB erg goed in! ;)
    Ik zou toch proberen het een beetje los te laten want als ik het zo lees zal het echt wel goedkomen met je meisje. Soms is het 'gewoon' een dipje en dat vangen ze later weer op met een groeispurt. En misschien heeft ze inderdaad een wat kleiner hoofdje dan 'gemiddeld' en is dat iets genetisch. Want we zijn nu eenmaal niet allemaal 'gemiddeld' hè. ;)

11. Biancamv2

mijn vriend zijn hoofd is precies gemiddeld,en de mijne boven gemiddeld met 58 cm. Daarom vind ik het ook vreemd dat ze een klein hoofdje heeft,eker omdat ze met lengte en gewicht boven de +2,5 lijn zit(p99 lijn) hoop dat het nog goed komt.

12. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Mijn kindjes zitten Kleine 3 tussen -1 en -2 in ( onze zoon van 2 inmiddels niet meer) maar zowel. Mijn oudste als jongste dochter hebben een heel klein hoofdj! Nu met 5 mnd 38.9 geloof ik. Ze is ook lang maar wel heel slank en nu maak ik me geen zorgen meer bij de 1e wel en het cb ook! Nu weten ze dat het bij mijn kinderen hoort.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @ martha trouwens Zo rond de 5 maanden gaat het hoofdje een groeispurt maken dus wie weet hoe het dan is :)

14. Biancamv2

Dank je wel.dat stemt me weer wat geruster,hoop dat die groeispurt snel komt :)

15. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels is ze 19 maanden en zijn we er idd achter dat een klein hoofdje gewoon bij haar hoort (net als mama..). Gewicht en lengte zijn trouwens wel gewoon gemiddeld. We hoefden nergens extra op te letten. Heb me er eerst druk om gemaakt en op een gegeven moment gedacht: ze ontwikkelt zich prima, niets aan haar te merken, dus ik geloof gewoon dat het goed is! En dat blijkt achteraf dus ook zo te zijn. Het is een vrolijke, leuke meid, niets mis mee ;)

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Mooi zo :)

17. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik heb me daar ook zorgen over gemaakt hoor! Mijn zoontje zit ook tussen de -1 en -2 lijn qua hoofdomtrek terwijl zijn gewicht gemiddeld is en de lengte +1.

Heeft jou dochertje mss een kleine afplatting ofzo? Tegen mij zeiden ze op het CB dat het ook te maken had met de afvlakking van zijn achterhoofdje...:(
    Nadat hij de laatste keer is gemeten is begint deze afvlakking trouwens wel flink af te nemen (hij slaapt nu uit zichzelf op z'n zij)dus ik verwacht dan eigenlijk ook dat zijn hoofomtrek de volgende keer wat toegenomen is....

18. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    @Kitty: Nee, ze had in het begin wel een hele lichte afplatting rechts, maar dat valt nu echt te verwaarlozen. Volgens onze cbarts zou dat er ook niets mee te maken hebben.....
    Blijkbaar zegt iedereen overal wat anders......
    Wat is de omtrek van jouw zoontje dan?

19. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Ik bedoelde natuurlijk de omtrek van het hoofd van je zoontje he....;)

20. Biancamv2

Bij mijn dochtertje vandaag 5 maanden oud trekt het idd een beetje bij,het is nu 41,7 cm kwa omtrek,ze ziet er nu wel iets beter uit,ook al is haar hoofdje nog net onder het gemiddelde,het lijkt misschien ook kleiner omdat ze zelf zo groot is?

Dit is een foto van afgelopen zaterdag :)
    Vind het nu zelf wel meevallen.

Deel Deze Pagina