Baby laten slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamabeertje, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    HELP!! Ik was even vergeten dat gaan slapen zo'n drama kon zijn.
    Mijn zoontje is nu 4 weken oud, maar hij kan zo slecht in slaap komen. Ik ben echt waar soms uren bezig en word er af en toe een beetje radeloos van.

Klein voorbeeldje. Gisteravond heb ik hem rond 18.30/18.45 wakker gemaakt voor een voeding(bv). Nou eerst even een schone pamper, toen lekker drinken. Even samen spelen, daarna nog even in de box en om 19.30 zag ik dat hij moe werd. Dus even een liedje gezongen en lekker in zijn bed gelegd. Daar heeft hij een kwartiertje gelegen en toen begon het huilen. Ik heb hem heel even laten huilen, want ik moest ook zijn grote zus naar bed brengen. Daarna ben ik naar hem toe gegaan. Even mee gelopen, maar daar werd het niet beter van. Uiteindelijk nog even aangelegd en ja uiteindelijk is hij in slaap gevallen. Ik ben nog even rustig met hem blijven zitten en heb hem toen in bed gelegd. Maar helaas toen werd hij weer wakker. Toen heb ik hem maar weer uit bed gepakt, maar toen wou het helemaal niet meer. Mijn man en ik hebben allebei met hem gelopen en gewiegd, ondertussen nog een schone pamper gegeven, verschillende keren nog even aangelegd, maar dat hielp ook allemaal niet. Uiteindelijk is hij toch tegen 22.30 aan de borst in slaap gevallen en kon ik hem in bed leggen. Gelukkig bleef hij toen een poos slapen, tot 3.45 en daarna heeft hij ook nog weer lekker geslapen.

Maar ik ben dus gisteravond zowat 4 uur bezig geweest. En hij is dan ook echt wel moe, maar het lukt hem gewoon niet om in slaap te vallen. En nou was het 's avonds laat, dus ik heb hem maar lekker laten liggen, maar overdag weet ik op een gegeven moment ook niet meer wanneer ik hem wakker moet maken voor de volgende voeding omdat hij tussendoor ook telkens weer drinkt.

Nou hoor ik jullie al roepen: draagdoek/draagzak. Maar dat is echt niks voor mij. Het zal wel heel raar klinken, maar ik moet er niet aan denken om de hele dag met mijn kind rond te lopen. Bovendien vind mijn zoontje het denk ik ook niks, want als ik op die manier met hem rondloop wordt hij verschrikkelijk boos. Hij weigert ook echt om zijn hoofdje neer te leggen. Maar goed wat wel?

Herkennen jullie dit? Hebben jullie misschien wat tips? Ik zie soms echt tegen het moment op dat hij weer wakker wordt, want hij moet daarna ook weer gaan slapen.

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik vraag me af waarom je hem wakker maakt voor een voeding? Ik zou hem lekker zelf laten komen, een gezonde baby die gewoon goed groeit kan prima zelf aangeven dat hij honger heeft. Het scheelt mij in ieder geval veel stress om niet op de klok te hoeven letten wanneer ze moeten eten. En slaapjes probeer ik ook los te laten eigenlijk... Als ze slaapt dan slaapt ze, is ze wakker ook prima, wil ze bij mij liggen/slapen ook goed...
    Wat je zegt over de avond klinkt mij als clusteren, meer wakker zijn en vaak een slokje willen, graag bij je willen zijn, misschien meer krampjes, wat onrustig... Zou me lekker op de bank nestelen met kop thee en filmpje aan en laten slapen of drinken wat hij wil, en verderop de avond proberen of hij wel in bedje wil.
    Is hij echt ontevreden/aan het huilen al die tijd dat hij dat wakker is? Mijn zoon had rond die leeftijd erg veel krampjes, uren krijsen en overstrekken en weinig wat je kon doen om te troosten, heb er niet echt iets op gevonden toen. Op z'n buik op m'n onderarm dragen en klopjes op de billen geven en pink om te zuipen hielp wel wat, en na tijdje groeide hij er wel over heen gelukkig.

3. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Hier helpt inbakeren goed in combinatie met een speen. De eerste weken pakte mijn dochtertje de speen niet maar toen ze het eenmaal doorhad, werd ze er heel rustig van. Een ander idee is heen en weer bewegen met de wandelwagen. Veel kindjes vallen in slaap door beweging. En laatst zag ik een soort hangmat waar een baby lekker in kan schommelen. Misschien is dat wat

4. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik maak hem zo min mogelijk wakker hoor. Maar zoals vanmorgen kwam hij om 09.00 voor een voeding. Toen ben ik bij mijn schoonouders op visite geweest en heeft hij op de heen en terugweg in de auto even geslapen, maar voor de rest is hij wakker geweest. Bij mijn schoonouders heeft hij nog weer een voeding gehad, rond 12 uur. Toen ik thuis kwam ben ik nog weer een poosje bezig geweest om hem in slaap te krijgen en heeft hij dus ook nog weer wat gedronken en hij ligt nu denk ik vanaf 14.45 te slapen in zijn bedje. Maar als hij eenmaal goed slaapt, slaapt hij ook echt een hele poos. Je hebt best kans dat hij tegen 18.30 nog slaapt. Maar ik kan nou niet echt zeggen om zo laat heeft hij voor het laatst eten gehad, doordat hij tussendoor ook telkens wat slokjes drinkt. En hoeveel voedingen krijgt hij dan op een dag??:(

Nu geloof ik echt wel dat hij wakker wordt als hij honger heeft en hij is ook heel alert als hij wakker is en heeft genoeg plasluiers. Maar overal lees ik weer dat ze na 4 uur echt weer een volgende voeding moeten hebben. Maar ik neig er inderdaad ook naar om hem maar gewoon te laten liggen.

Verder is het niet alleen 's avonds, maar de hele dag door. Dus dat lijkt mij geen clusteren. Hij is ook niet echt tevreden als hij zolang wakker is. Maar ik heb ook niet echt het idee dat hij ergens last van heeft(krampjes oid). Naar mijn idee is hij gewoon moe.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Onze dochter had ook moeite met inslapen toen zijn we gaan inbakeren en wat een verschil opeen sliep ze zo in en bleef lang slapen.

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ja, inbakeren zouden we nog kunnen proberen. Dat gaven ze vandaag op het bureau ook aan. Maar laat je je kindje dan ook huilen als hij zich verzet of neem je het wel bij je?
    Het cb zei eigenlijk dat ik hem gewoon moet laten liggen in zijn bedje.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier zei het consultatiebureau gewoon ingebakerd oppakken en troosten. Wij hebben verder niet ingebakerd uiteindelijk, maar ik zou mijn eigen gevoel daarin volgen :).
    Wat je beschrijft, hoort er wel een beetje bij bij veel babys, hier hadden we ook echt een flinke huil/onrust piek rond 6/7 weken. Mijn zoon wilde altijd wel clusteren, ook zwaar, maar dan was hij in ieder geval weer even tevreden, maar bij mijn dochter hielp vaak niets, dus dan liepen we voornamelijk met haar rond, was ze in ieder geval bij ons tijdens het huilen... Toen ze wat ouder werd, werd ze gelukkig ook een veel blijere baby, hoewel slapen nog steeds wel een dingetje is (nu anderhalf) ;)

8. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Toen onze kleine rond die leeftijd was, huilde hij van 19:00 tot ong 23:00. Echt heel vermoeiend!!

Uiteindelijk was voot hem de oplossing om hem in de box te laten slapen. Hij wilde bij ons zijn en het geluid van de tv op de achtergrond vond hij prettig. Als mijn man naar bed ging, legde hij de kleine ook in bed en daar sliep hij verder.

9. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Met 4 weken sliep de kleine nog gewoon waar ik was. Voornamelijk in de box en op schoot, af en toe een keertje in de draagzak (echt geen hele dagen;))
    Savonds lag hij ook gewoon bij ons. Vanaf een maand of 3 werkte het pas om hem in bed te leggen overdag en ook savonds. Qua drinken zou ik inderdaad overdag max 4 uur ertussen laten en verder gewoon aanleggen wanneer hij wil..

10. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Bij ons ongeveer hetzelfde als hierboven. Onze kleine sliep op die leeftijd vanaf het avondeten in de box. Dan legde ik een voedingskussen in de box met een handdoek erop zodat je een kuiltje krijgt. Dan inbakeren en lekker instoppen. En dan op een gegeven moment boven op bed leggen. Hij sliep echt beter bij ons. Ook als z'n broers rondrenden.
    Nu ligt hij nog vaak in de puckababy.

Als hij getroost moet worden neem ik hem er altijd even uit. Na een half uurtje weer proberen.

En vergeet niet: alles is een fase :)

11. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Bedankt voor de reacties!

@Bioluun: inderdaad alles is een fase. Ik zat er gisteren gewoon even een beetje doorheen.

Maar ik heb hem vanmiddag ingebakerd en wakker in bed gelegen. En een wonder! Hij heeft 5 min gemopperd en toen was het stil. Hij sliep!
    Waarschijnlijk puur geluk, we zullen het zien. Maar het was in elk geval heel fijn. Dat geeft toch weer even wat hoop dat het goed komt.

Oja, ik leg hem trouwens expres in zijn bedje omdat ik pas merkte dat hij in de box eerder wakker werd. Ik denk toch teveel prikkels

12. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Helemaal mee eens. Ik zou ook voeden op verzoek en niet wakker maken. Bij ons waren de avonden bij beide kinderen ook heel onrustig. Veel kramp, clusteren etc. Wij hielden ze 's avonds dan ook bij ons en na de 'late' voeding in bed. Moet zeggen dat ze bij ons pas vanaf een week of 10 beter gingen slapen en 's avonds op een vaste tijd naar bed gingen tussen de voeding van 19.00 en 23.00 uur.
    Luister vooral naar jezelf wat jullie fijn vinden. DE oplossing is er denk ik niet, want ieder kind is anders. Veel succes.

13. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Ik ben ook deze week begonnen met inbakeren en wat een verschil... De kleine heeft zelfs een navhtje doorgeslapen.

Gisterenavond was hij alleen heel wakker na z'n avond fles van 23.30 uur. Tot z'n volgende voeding lopen spoken.

Ik leg hem als hij moewordt ingebakerd op bed (nog wel een beetje wakker). Als hij gaat jengelen/huilen laat ik hem liggen en probeer ik een speen en wrijven over z'n dekentje, beetje praten en over z'n wangetjes en neusje aaien. Hij valt dan op zich wel snel in slaap.

Als dat niet werkt ingebakerd oppakken en lopen/wiegen. Als dat nog niet werkt eruit halen en wachten tot hij weer moe wordt...

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het mooie van bv en voeden op verzoek is toch dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken? Als je kindje het goed doet, tevreden is, voldoende plast (over een dag bezien) en goed groeit, dan is het toch prima?

15. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ja, dat dacht ik ook. Alleen lees ik dan overal weer dat een baby echt na max 4 uur weer moet eten overdag en zeker zo'n 6/7 voedingen op een dag moet hebben. Terwijl hij er ook wel 5 uur tussen laat en ik soms maar aan 5 voedingen kom.

Overigens werkt het inbakeren tot nu toe heel goed. Hij huilt een minuut of 5 en daarna is het stil en valt hij in slaap. Echt een hele verbetering.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Die van ons is een geval apart, maar met 4 weken en dan een uur wakker zijn waarbij er ook nog gespeeld kan worden in de box? (incl voeding begreep ik) . Deze meid wordt 7 weken dinsdag maar die kan ik echt 1 of 2 keer laten spelen in dr box op een dag (voor 5-10 minuten dan komt de gaap al) en de rest van de tijd ligt ze bijna te pitten als ze dr fles weg heeft. Bij t boeren droomt ze al vaak ff weg. Misschien oververmoeid bij in bed leggen en iets minder lang wakker houden? Hier lieten we haar ook zelf komen, totdat we begrepen dat ze met dr reflux wel erg graag wilde eten en wat te vaak kwam. Specifiek wakker maken om te eten deden we niet. (al volgt ze perfect de klok en is ze elke 4 uur wakker, behalve 's nachts dan wil het nog wel eens uitlopen als t meezit)

Deel Deze Pagina