Dag verloskundigen, Ik heb een paar vraagjes: Twee weken geleden constateerde de vk dat mijn kindje ingedaald lag: hoofdje vast in bekkeningang (cvibi). Gisteren op controle zei de vk (een andere) dat ze het hoofdje nog goed uit het bekken kon tillen. Op mn zwangerschapskaart staat csibi. Wat betekent die afkorting, ik kan het nergens terugvinden? Heeft de eerste vk het misschien verkeerd gevoeld? Of is het normaal dat een kindje eerst vast ligt en dan toch nog los komt? Zegt dat iets over mn bekken of dat de bevalling langer op zich gaat laten wachten? Jullie gaan waarschijnlijk zeggen dat daar niets over te voorspellen is, maar ik vraag het toch maar En verder lees ik hier nog al eens dat meiden denken dat ze bijna gaan bevallen omdat hun buik zo aan het zakken is. Is dat inderdaad iets dat hoort te gebeuren? Bij mij is dat geloof ik nog niet zo, is dat een teken dat het nog wel even kan duren? Het liefst wil ik toch iets kunnen voorspellen over wanneer de kleine gaat komen, stom hè?! Oja, het is mijn eerste kindje, dat maakt bij indalen geloof ik uit. Alvast bedankt voor het antwoord, groeten, Chantico
HOi chantico, Inderdaad zegt het indalen van het hoofdje niets over wanneer de bevalling zich aankondigd, ook word er weleens gezegd dat als jebuik zakt de bevalling nadert maar vaak staat daar twee weken voor en dan zit je rond de 40 weken dus dan is het niet gek dat je gaat bevallen. HEt hoofdje kan inderdaad soms weer uit het bekken wippen dit is geen probleem. csibi betekent caput segment in bekken ingang. Ofwel het hoofdje is een klein stukje ingedaald. Groetjes imke