Groeit het kindje TE snel?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Noushka, 30 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Hoi,

Toen ik voor het eerst een echo kreeg waren de metingen 8 wk en 3 dagen. Toen ik de 2e echo kreeg, zou ik 12 wk en 2 dagen moeten zijn. Maar ik was 12 wk en 5 dagen, liep dus een paar dagen voor. Dat vond ik niet zo raar, want dat kan nog wel. Maar de vk heeft de uitgerekende datum dus hetzelfde gelaten (die er bij de eerste meting uitkwam).
    Vandaag ben ik volgens de eerste meting 16 wk 2 dagen. En volgens de 2e meting 16 wk en 5 dagen.

Ik had vandaag weer een afspraak en de vk ging me baarmoeder voelen. En zei dat ie hoger lag dan gemiddeld. Volgens haar 17 weken en een paar dagen. Ik heb ook al een beste buik. Ik begin me wel wat zorgen te maken. Groeit het kindje te snel? Of heb ik te veel vruchtwater?
    Ze zei dat ik een hoge en smalle baarmoeder heb. Kan dat erg zijn?

Dan heb ik nog een vraag. Vanaf 37 weken word gezien dat je op tijd bevalt. En dat je dan thuis mag bevallen. Maar aangezien ik nu gemiddeld 1 week voorloop op de eerst vastgestelde uitgerekende datum. Moet mijn uitgerekende datum dan niet worden aangepast? Stel dat die eerste datum blijft staan dan ben ik volgens hun te vroeg als ik met 36 weken beval.

Ik heb met 20 weken een prenatale screening in het ziekenhuis om te kijken of het gezond is (aangezien ik zelf een afwijking had bij mijn geboorte). Verder gaan ze het kindje nog eens goed opmeten. Als dan blijkt dat ik echt een weekje verder ben, word die eerste datum dan ook niet aangepast?

Misschien een beetje onduidelijk verhaal, maar hopelijk kan je antwoord geven op mijn vragen.

Liefs Sisqa

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi sisqa,

Alleen als de eerste echo meer dan 7 dagen afwijkt dan word de datum aangepast. 3 dagen is maar een heel klein verschil.
    Indien bij de 20weken echo de metingen een verschil laten zien wrod de datum niet aangepast. de eerste echo is het betrouwbaarst. vanaf 12 weken gaan alle kindjes hun eigen groei aanhouden daarom zijn we allemaal anders van maat op de wereld. Jou kindje word zo groot als jou kindje moet zijn. Een eerste kindje blijft vaak wat langer zitten dus maak je geen ozrgen.

Imke

Deel Deze Pagina