Hey dames! Was even benieuwd wat jullie doen? Helpen jullie je kids met nieuwe dingen leren (bijv. speeltjes vastpakken, omrollen) of wachten jullie tot ze dit zelf doen? Ik ben meer afwachtend.... zoonlief doet het vanzelf als hij daar aan toe is. Zo is hij vorige week begonnen met speeltjes vastpakken en naar zijn mondje brengen, en trots dat ik was dat hij dat uit zichzelf deed
Ik doe het hier een beetje van allebei. Soms denk ik ineens: He, wat leuk dat ie dat doet! En dan ga ik daar in mee. Soms denk ik: laat ik eens kijken of hij dat al leuk vindt. Zo ja, dan doen we het wat vaker, zo nee, dan wachten we nog een tijdje. Hangt er dus vanaf, ik ben niet de hele dag bezig met een trainingsprogramma ofzo , maar soms 'oefenen' we wel dingetjes, vooral toen ie nog een voorkeurshouding had, toen moesten we het op de buik liggen en rollen goed oefenen. Beetje go with the flow dus!
Ik ben ook meer van het zelf laten doen. Maar als ik merk dat hij iets probeert stimuleer ik hem daar wel in. Bijvoorbeeld laatst begon hij z'n knietjes onder z'n billen te trekken als hij op zijn buik ligt, dus oefen ik nu af en toe kruipen/tijgeren met hem. Ik leg hem dan op de vloer of op ons bed en leg een speeltje net buiten zijn bereik. Ik denk dat elk kindje het toch op zijn eigen tempo doet en dat enorm stimuleren misschien een week kan versnellen, maar als ze er niet aan toe zijn gaan ze het toch niet doen. Goed trouwens dat je zoontje speeltjes pakt! Hoe oud is hij?
ligt eraan met welk speelgoed, als ik met haar balletje aan het overrollen ben dan laat ik dat eerst zien. Of als ze de figuren in het huisje wil doen dan help ik haar ook eerst zodat ze ziet hoe het moet.
Ja, lijkt me ook logisch. Misschien kan ts toelichten over welk soort stimuleren ze het heeft, bedoel je speelgoed voordoen of echt elke dag gymnastiekoefeningen doen om te leren rollen en kruipen en lopen enzo? Dat eerste vind ik normaal, de tweede niet zo... (tenzij het van de fysio moet natuurlijk)
Hier een beetje van beide... Meestal laat ik haar het lekker zelf uitvinden, alleen soms is het wel leuk om een beetje te helpen... Maar dan wel pas als ik zeker weet dat ze er aan toe is... Bijvoorbeeld nu is ze onwijs aan het oefenen met zelf te gaan staan... dus af en toe help ik even om haar te laten staan.. waarbij ze de grootste lol heeft om daarna zelf weer met nieuwe enthousiasme zelf te oefenen
Hier ook een beetje van beiden. Ik kijken naar wat hij interessant begint te vinden en daar ga ik spelenderwijs mee aan de slag met hem. Zolang het leuk blijft, maakt kun je sommige dingen wel stimuleren.
Hey! Mijn zoontje is nu 4,5 maand (gecorrigeerd ivm vroeggeboorte 3 mnd).... Vraag komt op omdat ik in mijn omgeving merk dat mensen hem vaak speeltjes in handen duwden etc.. terwijl hij daar nog niet aan toe was.. Als hij iets eenmaal heeft geleerd help ik hem natuurlijk wel een beetje, door speeltjes aan te reiken etc. Verder merk ik dat veel mensen in mijn omgeving hun eigen kids snel dingen willen laten leren... zo willen ze de kleine al laten lopen in een loopstoeltje terwijl de kleine nog niet eens kruipt of tijgert..
Ik rol regelmatig met Sven van buik naar rug, dit ivm voorkeurshouding. Andere oefeningetjes zoals optrekken etc doen we ook. Maar ik stop altijd als het teveel wordt voor hem. En stimuleren om speeltjes te grijpen doe ik ook hoor. Sven vind dat leuk en als het hem gelukt is praat ik heel enthousiast tegen hem. Dan gaat hij nog meer lachen
Dit laatste hoeft niet te zijn dat mensen hun kids dingen snel willen laten leren. Sommige kids kruipen nu eenmaal nooit, maar willen wel graag voortbewegen. Een loopstoel is dan toch ideaal? Mijn nichtje wordt bijna 1, kruipt sinds een paar dagen, maar zit zeker al 3 maanden in een loopstoel. Geweldig vind ze het dat ze zo vooruitkomt. Sterker nog, als je haar eruithaalt omdat ze er lang genoeg in gezeten heeft, dan wordt ze niet vrolijk hoor...
Zelf doen! Mijn dochter is/was supersnel, en ik heb haar echt niet steeds gepusht om van alles te leren. Aan de andere kant, ik vind het wel heel leuk als ze wat nieuws leert. Ze kan nu bijvoorbeeld heel goed aan mijn handen (en ook aan 1 hand) stappen, dus dat doen we vaak. Daar moet ik dan bij helpen, maar ze geniet er zo van! Dan ga ik niet zeggen, je moet zelf maar leren lopen. Ze kan zelf gaan staan en stappen langs een randje, dus de eerste dingen heeft ze wel zelf geleerd. Daarna zijn we pas aan de hand gaan stappen. Omrollen, zitten, kruipen, staan, allemaal ging het gewoon vanzelf op vroege leeftijd. Het ligt ook wel aan het kind, want Julia is gewoon ontzettend nieuwsgierig en leergierig, dus als ze iets niet kan, dan probeert ze gewoon net zolang tot ze het wel kan! Ze kon al zelf gaan zitten voordat ze eigenlijk rechtop kon blijven zitten. Ze is blijven proberen, tot ze na 3 dagen door had hoe ze rechtop kon blijven!!
Ik laat mijn dochtertje alles op haar eigen tempo doen, maar als ze iets probeert stimuleer ik haar wel.. zoals met kruipen, een speeltje wat verder weg leggen, dat ze er net niet bij kan. Ze tijgert sinds een paar weekjes, dan roep ik haar en zeg, "Kom maar bij mama", dan komt ze eraan, zo schattig. Ik zeg ook vaak "Goed zo" als ze ploetert om iets te kunnen. Fysiek help ik haar niet. Het enig wat ik wel doe, is op bed helpen met rollen, dat kan ze al een hele tijd, maar dan help ik haar met doorrollen, omdat het goed is voor het stimuleren van de hersenen. Liefs Huismus
Onze meid hebben we alles zelf laten doen en ontdekken. Ze is ontzettend leergierig en snel met alles. Ik weet ook niet of het echt veel nut heeft om baby's dingen voor te doen..??
Een beetje van beide... Soms geef ik haar dingetjes aan, maar meestal doet ze gewoon lekker wat ze zelf wil en wanneer ze dat zelf wil.
ik heb met het omrollemn best veel geoefent met mijn dochters, zo ook met het kruipen... en tja speeltjes vastpakken leren ze vanzelf... je kan het in de handjes geven steeds maarja... verder ziet mijn jongste nu veel van haar grote zus dus dat gaat allemaal wat vlotter bij haar... mijn oudste was met ales heel langzaam en vond het allemaal wel best haha... ik heb het maar een beetje laten gaan want ze werd gefrustreerd als je steeds wat voor wilde doen of haar stoorde in haar spel.... en nu is ze 2 en kan alles hoor...... dus het komt goed!! ieder kind heeft haar eigen tempo.... tuurlijk zal je bepaalde dingen in de motoriek moeten stimuleren dmv spelletjes spelen en speelgoed aanschaffen... maar de rest gaat vanzelf
Meestal help ik met wat hij al een beetje aan het oefenen is. Dus toen ik zag dat hij elke keer naar zijn zij rolde en gefrustreerd was wanneer het niet lukte, gaf ik hem een zetje en zei ik 'goed zooo' haha. Maar hij heeft bijvoorbeeld nog geen behoefte aan kruipen en dan ga ik ook echt niet kruipen met hem 'oefenen' ofzo, pas als ik zie dat hij zelf wat probeert. Met rechtop zitten dan wel weer, dat is een beetje egoistisch want ik wil op de fiets kunnen. Maar hij wil alles om hem heen pakken dat ie elke keer omvalt of in de tripp trapp voorover leunt, ik wou dat er een goede truc was om dit te leren. En verder met praten, we praten de hele dag tegen hem, vertellen alles wat we doen, maken grapjes, zetten een gekke stem op, doen hem na, maar echt woordjes oefenen, zoals 'zeg maar pa-pa, ma-ma, dat dan weer niet.