aanpassen aan slaaptijden?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Misa Misa, Oct 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

Aug 6, 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Hallo meiden,

Ik wilde even informeren hoe jullie dat doen. Passen jullie je 'eigen schema' aan aan de slaaptijden van jullie baby? Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, dus bijv. niet naar de stad als hij slaapt en ook niet naar verjaardagen die om 19.00 uur beginnen. Maar ik merk wel dat sommigen dit raar vinden en niet snappen waarom ik me zo aanpas. Maar als ik bijv echt een keer wegmoet (naar het cb of zo) en het is eigenlijk bedtijd, dan is mijn zoontje echt de hele dag van slag.
    Hoe doen jullie dat? nemen jullie je baby toch gewoon mee en laten hem dan bijv in de wagen slapen? Want ook dit hoef ik niet te proberen, als hij ziet dat we ergens anders zijn, wilt hij alleen maar kijken.

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    verjaardagen die pas na 8 uur beginnen, gaan we eigenlijk niet naartoe tenzij:

-We eerder kunnen komen, zodat ze daar gewoon rustig naar toe kan. Familie vind het meestal wel gezellig als we wat eerder komen ;) .
    -Fae niet meegaat ;)

Met andere dingen overdag schipperen we een beetje, zodat ze in de auto kan slapen ofzo, of we spreken iets ruimer af qua tijd, zodat ze er rekening mee kunnen houden dat we er een half uurtje later zijn.

Echt volledig aanpassen doen we niet, maar we proberen eens soort van compromis te vinden...

Zo hebben we zaterdag een afspraak voor een keuken, om 11.00 uur. Dan kan ze nog even een uurtje slapen. Soms slaapt ze echter tot 12.00 uur.. tja, deze keer dus maar niet, hopelijk heeft ze genoeg aan dat uurtje. En anders kan ze daarna weer 3 kwartier slapen in de auto. Broodjes en speelgoed mee voor afleiding en maar hopen dat ze het volhoud.

3. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

Jul 31, 2007
    2,139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik pas me ook aan,

mijn zoontje van 6 weken neem ik wel makkelijk mee omdat hij gewoon in de wagen slaapt,
    maar mijn dochter van 14 maanden slaapt nog 2 korte slaapjes op 1 dag,die moet ze ook gewoon hebben,anders is de hele dag niet te genieten, dus die slaapjes zorg ik dat ik thuis ben, en dan heeft iedereen maar even pech.
    ook gaat zei savonds gewoon op tijd naar bed,anders begint ze alleen maar te huilen.

als ik naar het cb moet of ziekenhuis of iet anders probeer ik het zo in te plannen dat me dochter gewoon kan slapen.en als het niet anders kan dan moet het maar.

vandaag moet ik weer naar het ziekenhuis met me zoontje,om 3 uur.
    dan is het eigenlijk slaaptijd voor me dochter. dus past me schoonzusje even op dan kan ze gewoon slapen en hoeft ze niet rond te hangen in het ziekenhuis

4. Angelina

Angelina Niet meer actief

Wij passen ons ook aan naar het schema van de kleine. Ik vind het vreselijk wanneer vanalles 'moet' tijdens de slaaptijden van de jongens.

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

We heben ons eigenlijk altijd aangepast en doen we nog steeds; Iris gelukkig, dus wij gelukkig...
    Met verjaardagen laten we haar soms thuis, soms gaat het campingbedje mee en slaapt ze daar. Als ze niet in slaap kan komen gaan we gewoon weer naar huis; ook altijd zo gedaan.

6. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

Aug 30, 2008
    823
    0
    0
    België
    Mijn dochter gaat overdag maar voor 1 dutje in haar bedje, en dat is ongeveer van 13u tot 17u, en ik hou er dan wel rekening mee dat ik dan moet thuis zijn, anders is ze echt lastig en stopt ze niet met huilen. In de voormiddag en de avond doet ze een klein dutje van een half uurtje ongeveer, en die doet ze soms wel in de auto ofzo, en als we thuis zijn doet ze die in de box.
    Zondag moeten we om 16u op een verjaardag zijn, ik heb gezegd dat we iets later zullen zijn, maar ga men dochtertje dan ook een uurtje vroeger in bed leggen 's middags, zodat ze ook wat vroeger wakker is.
    Mensen moeten maar rekening houden met de slaaptijden van je kleintje, zo gaat dat nu eenmaal met kleine kindjes, anders zijn ze slecht gezind.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Wij passen ons ook aan aan haar slaaptijden. Als we ergens heen gaan wachten we tot ze wakker wordt en proberen we weer thuis te zijn voor het volgende slaapje. Naar verjaardagen 's avonds gaan we momenteel niet, of maar een van ons. Dat komt wel weer ;).

Ze is de hele dag (en nacht) uit haar doen als we een slaapje overslaan.

8. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    ik pas me zoveel mogelijk aan.
    of als het een dag niet lukt en het wat onrustiger met slapen is, hou ik het de volgende dag rustig.
    martijn kan best veel hebben, en past zich makkelijk aan maar ik vind het belangrijk dat hij zijn slaap goed krijgt, hij moet er nog van groeien en ik vind het niet nodig om hem uit zijn slaap te houden als hij moe is.
    dan maar een uurtje later boodschappen doen of wat dan ook.
    ik ben echt iemand van de rust en de regelmaat en ik merk dat martijn dat heel fijn vind.

9. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik pas me ook zoveel mogelijk aan, maar niet altijd. Zo sla ik de het ochtendslaapje nooit over, ik rek het ook niet, alleen een afspraak van het cb, daar maak ik een uitzondering voor. 's Middags slaapt ze niet op vaste tijden, het is elke dag weer een verrassing hoe laat ze gaat slapen en hoelang dat dan weer duurt, soms slaapt ze een kwartier in de box (valt onder het spelen in slaap) en soms ligt ze 2-3 uur in bed en slaapt ze aan 1 stuk door. Dus de ochtenden pas ik altijd aan haar aan, de middagen zijn flexibel, maar ik ga niet veel van huis. Soms boodschappen doen, wandelen of babyzwemmen eens in de week, maar meestal ben ik in huis aan het rommelen op mijn vrije dagen dat mijn man werkt en kan ik inspelen op haar slaapmomenten 's middags.

10. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Ik pas me ook aan aan de slaaptijden. Soms als ik een dagje naar de stad ga, dan slaapt ze gewoon haar ochtenddutje thuis, en dan gaan we daarna weg....... als ze heel de dag rondgereden wordt in de kinderwagen vindt ze dat heerlijk. Maar verder ga ik echt tussen de slaapjes door ergens heen.
    En anderen mogen vinden wat ze willen, ik zal het toch niet veranderen :D.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat deed ik in het begin ook. Deden we dat niet, dan was hij de dag erna van slag.
    Maar als ze ouder worden, merk je dat de slaaptijd niet meer aankomt op een half uurtje, of nog later een uurtje. En ze gaan ook minder slapen overdag.

Wat ik wel deed was hem overdag 1 keer in de wandelwagen leggen om te slapen. Dan kon ik even boodschapjes in de buurt doen. Of wat verder lopen/met de bus naar de stad.

12. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

Sep 5, 2008
    1,520
    0
    0
    Ik pas me ook aan aan de slaaptijden van mijn mannetje van 9 maanden. Ik merk wel dat dat soms op onbegrip stuit, zeker van mijn schoonfamilie. Die vinden dat echt belachelijk. Binnenkort een verjaardag van mijn schoonzus, begint om 20.00 uur en dan vinden ze dat we hem maar op moeten houden. Nou al zou ik het willen, lukt me dat niet. Dus wij laten lekker de oppas komen en gaan met zijn tweeen. Maar ohhh....wat een gezeik krijgen we daarover.

Maar mijn zoontje heeft zijn slaapjes gewoon nodig.
    Ik maak wel eens een uitzondering als we een dagje wegwillen, dan slaapt hij in de kinderwagen, maar dat doen we niet te vaak, want de dag erna is hij dan moe en hangerig.

13. Revolucia

Revolucia Actief lid

Apr 10, 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ik pas me ook aan wat betreft de slaaptijden... maar niet tot in het extreme hoor! Precies wat eerder gezegd is: als dingen eromheen gepland kunnen worden doe ik dat! (en daar valt voor mij een verjaardag van familie onder, al komt dat me ook wel eens op rare blikken en opmerkingen te staan van mn hoogzwangere schoonzus... eens kijken hoe zij dat straks gaat doen hahaha)

Maar voor een afspraak in het ziekenhuis of bij t cb (of idd dingen als kijken voor een keuken of een hypotheekgesprek bij de bank) schipper ik wel een beetje. Gewoon speeltjes en een flesje sap mee en kijken hoe t gaat!!

Ow ja.. en op dinsdag 'zondig' ik standaard... dan is er babyzwemmen op de tijd van haar ochtendslaapje. Maar dat vindt ze zo leuk dat ik het er graag voor over heb (al is de middag dan soms wat moeilijker voor haar...)

14. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik hou er niet echt rekening mee, maar ons mannetje heeft ook niet echt vaste tijden dat hij slaapt. Dat verschilt per dag, dus dat is moeilijk te plannen.

Gelukkig slaapt hij ook wel in zijn reiswieg of maxi-cosi, dus zijn slaap krijgt hij wel. En als we 's avonds een verjaardag hebben dan slaapt hij daar wel in de reiswieg. We hadden laatst een feestje van mijn zwager en schoonzus. Die wonen in een appartement (dus gelijkvloers) en hadden zo'n 30 man over de vloer. Kleine man in bed gelegd voordat de visite kwam (dus wij waren er wel eerder) en hij sliep. En hij heeft geslapen totdat we 's nachts rond 2 uur naar huis gingen. Hij heeft zelfs niet gemerkt dat ik twee keer binnen ben geweest en het grote licht heb aangedaan om te kijken met wat mensen. Thuisgekomen zijn laatste flesje gedaan (die kreeg hij normaal om 23.00 uur) en hij heeft heerlijk geslapen tot 7 uur 's ochtends:D

We hopen dat hij zo makkelijk blijft;)

15. angel77

angel77 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,428
    0
    36
    oosten van het land
    Wij proberen ons wel zoveel mogelijk aan te passen. Als wij overdag na een verjaardag gaan dan gaan we voor of na zn slaapje. Anders wordt het huilen geblazen En savonds hebben we oppas of hij gaat logeren bij opa en oma. Vind het persoonlijk niks om te slepen met zo'n kleintje snachts.

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik pas me redelijk aan aan de dutjes, alleen is het op het moment zo dat er altijd wel 1 ligt te slapen... :) Jelle slaapt altijd van 13.000 tot 15.00 en Jitte daarvoor een keer en daarna een keer. En het is ook altijd verschillend. De ene keer slaapt ze 's ochtends 2 uur, de andere keer maar 45 minuten. Er is geen pijl op te trekken. Niet echt handig dus om iets af te spreken.

Hier is Jitte vaak degene die pech heeft, als ik echt ergens naartoe moet. Ze slaapt op zich vrij makkelijk in de auto, dus als we wat verder weg moeten is het niet zo'n probleem. En anders haalt ze het op een ander moment wel in, of ze gaat 's avonds wat vroeger naar bed. Jelle is een ander verhaal, die is om 13.00 helemaal afgebrand, die hoef ik ook echt niet later in bed te leggen.

Als we 's avonds een verjaardag hebben gaat er 1 van ons naar toe, maar dat komt maar zelden voor. Bijna al onze vrienden hebben ook kleine kinderen dus de meeste verjaardagen worden 's middags gevierd. Alleen bij mijn schoonmoeder leg ik Jitte nog wel eens op bed 's avonds, Jelle kan voor die enkele keer wel wat langer opblijven.

17. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb vanaf het begin geprobeerd om Julia zo veel mogelijk te laten wennen aan overal mee naar toe te gaan. Ze is nu nog vrij klein, maar heeft ook nergens last van als we ergens anders zijn, om in de kinderwagenbak of op schoot te slapen.

's Avonds is ze sowieso vaak wakker/op schoot en ligt ze hier thuis toch ook niet in bed. Laatst hadden we ook een feestje, en gaat ze gewoon mee in de Maxi Cosi. Het grootste deel van de avond ligt ze op schoot te slapen, en vaak nog beter dan thuis! Het veranderd haar schema ook totaal niet als ik weg ga (wandelen, boodschappen, kerk, verjaardag), dus ik blijf het maar zoveel mogelijk doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het over een jaar is, maar tot nu toe vinden we het allebei heerlijk om haar lekker mee te kunnen nemen!

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik probeer er rekening mee te houden maar dat wil nou eenmaal niet altijd lukken.
    Straks ben ik 5 maanden alleen met haar thuis en dan wil ik ook eens een avond zeggen dat ik een bakkie ga doen bij mijn ouders of vrienden.
    Kinderwagenbak bied uitkomst en een slaapkamer waar hij rustig kan staan is er ook altijd wel.

Share This Page