Hoofdje rechtop houden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isis26, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Als ik mijn jongste rechtop neerzet dan maakt hij zijn hele rug bol. Hij kan dan niet zijn rug strekken. Als ik hem optil en met zijn buikje tegen me aan is zijn rug wel recht en houd hij zijn hoofd recht. Hij draait zich al om en op zijn buik heft hij ook zijn hoofd maar als ik hem op zijn kont zet tegen me aan of tegen de bank dan wil hij zijn rug niet strekken. Als ik hem om zijn middel pak wil hij op zijn beentjes staan en dan strekt hij wel weer zijn rug en houd hij zijn hoofd recht.

Moet ik me zorgen maken?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Ehm.. volgens mij is het helemaal niet goed om hem neer te zetten in zithouding zolang ie niet zelf kan zitten. Hij is pas 4 maandjes, dus gewoon niet doen.
    En dat klopt dan ook wel omdat ie nog lang niet sterk genoeg is om zijn rug recht te houden. Gewoon lekker laten liggen (rug/buik) en pas als ie zelf aanstalten maakt om te gaan zitten, zal je zien dat ie zn rug goed strekt.

Ps. mijn dochter zit pas sinds een paar weekjes goed (is ruim 11 maanden), ik wil er mee zeggen dat het ook best wel even kan duren nog ;)

3. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hij hoeft niet zelf te zitten hoor maar ook al hij tegen me aan zit zeg maar. Het gekke is dat hij wel zelf wilt gaan zitten. In de maxi Cosi zit hij ook constant met zijn hoofd naar voren om te gaan zitten. Als hij tegen een kussen aan ligt gooit hij zichzelf ook naar voren om te gaan zitten. Hij hoeft het dus absoluut niet maar wil het zelf constant.

4. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Baby's gaan vaak al heel snel hun hoofdje naar voren optillen alsof ze willen gaan zitten maar daar zijn ze echt nog lang niet aan toe het is gewoon oefenen.Mijn zoontje kan pas sinds 2 weken echt goed zelf gaan zitten.

5. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Maar jullie kindjes zaten toch wel tegen jullie aan? Zelf zitten deed mijn oudste ook pas met 10 mnd maar kon wel recht tegen me aan zitten. Mijn jongste zakt helemaal met zijn hoofd naar voren en klapt dubbel.

6. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Lisa die zit idd ook vaak lekker tegen me aan. Vindt ze geweldig:D Vaak gaat ze dan naar haar voetjes grijpen en zit dus naar voren. Maar dat doen de meeste baby's toch als ze net gaan zitten?

Hier wilt Lisa ook echt zelf zitten. Ik kan haar op me schoot zetten en dan blijft ze zelf zitten. Dan vaak wel wat naar voren en houdt ze haar voetjes vast. Ze heeft haar rug dan wel recht..

Dus ik denk dat sommige baby's best wel eerder de behoefte kunnen hebben om te gaan zitten.. of rechtop zitten.. hoe je het ook wilt opvatten;)

Maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken hoor. Lisa was met 4 maanden ook al bezig maar toen had ze ook een kromme rug. Is oppeens wel goed gaan 'zitten'.. (wat je zitten noemt;))

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Het ene kind is natuurlijk het andere niet. Dat je oudste wel goed tegen jou aan kon zitten op de leeftijd die je jongste nu heeft zegt natuurlijk niks. Je jongste is er overduidelijk nog niet aan toe, ook al zit hij tegen jou aan, hij moet dan tóch zelf zijn rug strekken en dat kan hij dus nog niet. Geef het wat tijd, het komt echt wel.

Ik hoefde mijn dochter met 4 maanden ook echt nog niet tegen de rugleuning van de bank te zetten hoor, dan zakte ze als een plumpudding in elkaar. Je oudste was waarschijnlijk gewoon lekker vlot en je jongste doet het wat rustiger aan ;).

8. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Haha ja en nee, de oudste heeft tot 9 maanden gewacht om te gaan bewegen (omrollen etc) maar was veel sterker in zijn rug en nek en de jongste draait nu al om en wil constant van alles. Maar de oudste heeft van de 9de tot 13de maand alles geleerd en liep toen dus ook, wat ik vrij vlot vind aangezien hij meneer luiheid zelf was tot 9 maanden.

Het valt me gewoon op bij mijn jongeste dat hij nog zo naar voren klapt en zijn rug niet recht houdt terwijl hij met de rest zo sterk is. Maar dat is dus normaal op deze leeftijd

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Mijn dochter deed dat zeker tot een maand of 7, voordat ze een beetje normaal gesteund kon zitten.
    Is ook niet zo'n vlotte :p

10. adi

adi Niet meer actief

Hoe moet ik me dat voorstellen, dat tegen je aan zitten? Zet je de baby dan echt op zijn billen? Want daar is het met 4 mnd nog echt te vroeg voor. Op die leeftijd hoort de baby in een kommahouding op schoot te zitten, dus n beetje zoals in de maxicosi. Hij mag nog echt niet op zijn heupjes steunen, volgens mij geeft hij dat ook goed aan.

11. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

30 nov 2010
    603
    0
    0
    Mijn dochter zit ook altijd met kromme rug en zit al in de kinderstoel,ze kan dr rugje nog nie recht houden en heeft nog geen zitkont.Ik heb nooit begrepen dat dit slecht is...Met 4 maanden zat ze ook vaak tegen me aan met kromme rug.Hopelijk is het niet erg geweest...Ook vind ze het op dr buik leuk dus dit heeft het niet belemmerd..

12. adi

adi Niet meer actief

sorry maar dan zou ik haar echt niet in de kinderstoel zetten. Of misschien even om te eten, maar dan goed ondersteunen met kussens zodat ze wel rechtop blijft zitten.
    Houding die jij beschrijft is echt niet goed voor haar rug en heupen.

13. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

30 nov 2010
    603
    0
    0
    Nee ze zit ook niet veel in de kinderstoel.Elke dag even tijdens het eten want ik vind de wipstoel op tafel zo'n gedoe.
    En dan idd met kussens maar dat gaat maar net..

14. adi

adi Niet meer actief

Dat komt vanzelf. Zet haar nu zo weinig mogelijk om te zitten. 'Zitten' hoef je helemaal niet te oefenen, dat doet een kindje vanzelf als die er klaar voor is, net zoals kruipen, lopen enz.

Leg haar verder gewoon constant op haar buik, dat is de beste manier om haar spieren aan te sterken.

15. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Is dat echt zo slecht?
    Onze kleine man word intens pissig als je hem op schoot legt. Zodra je hem rechtop zet, in zithouding, gaat hij lekker om zich heen kijken, glimlachen en geluidjes maken. De echte 'baby houding' laat hij alleen toe als we hem de fles geven, voor de rest zit meneer liever.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat onze kerel bijzonder sterk is, hij hield de dag na zijn geboorte zijn hoofd al gewoon omhoog. Ook vind het cb hem hier behoorlijke schouders hebben. (je kunt je voorstellen dat zijn IT nerd papa zich nu al een beetje zorgen maakt voor als ie' gaat puberen hahahaha)

Ik dacht dat je de beeb een beetje moest volgen in wat hij aangeeft te kunnen? Als hij aangeeft met holle rug en slap nekje dat hij het duidelijk nog niet kan, dan niet doen lijkt mij :)

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Biccy, als hij zelf kan gaan zitten en die houding zonder steun/omvallen kan houden, dan is hij toe aan zitten (volgens mij).

17. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Nou ja, een steuntje heeft ie' wel nodig, anders zou ie' wel heeeel vlot zijn :) Maar hij is wel direct rustig en kijkt gewoon lekker om zich heen :)

18. adi

adi Niet meer actief

Maar er is een groot verschil tussen een baby rechtop houden, maar wel op jouw arm laten steunen, dus dat hij recht tegen jou aan ligt zeg maar (snap je wat ik bedoel), en een baby neerzetten op zijn billen om echt te 'zitten'.

Fysio gaf hier altijd als richtlijn dat JIJ zijn gewicht moet dragen, niet zijn heupen. Vooral bij 1 maand.
    Dus lekker tegen je borst aan leggen en van je af laten kijken, of rechtop tegen jouw arm, of rechtop op jouw bovenbenen (terwijl je ze op tafel legt). Maar hij mag niet zelf zitten, daar is zijn lijfje nog echt niet klaar voor.

Als hij het hoofdje goed recht kan houden, kun je jouw arm over zijn borst leggen en hem zo voorover laten leunen, babys vinden dat ook heel leuk :)

19. adi

adi Niet meer actief

Het gaat hier om een baby van 1 maand, he!

20. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik zie hem inderdaad nog niet in zijn eentje op de bank zitten hoor :D
    Maar inderdaad, wel met steun en leunen. Volgens het cb hier is het geen probleem omdat hij zo sterk is :) Is gewoon een Ierse rugby speler in spe joh :cool:

Deel Deze Pagina