hoofdje stevig/optillen wanneer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door els1, 1 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    mijn zoontje is nu ruim 3 maanden, en ik vind zijn hoofdje cq nekspieren nog vrij slap...ik moet het nog steeds ondersteunen. Ik leg hem nu regelmatig op zijn buik, maar dan legt hij zijn hoofd opzij en tilt zijn hoofd niet op..

2. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Wij krijgen fysio voor M.aaike thuis, vanwege een sterkte voorkeurshouding.
    En daarbij is M.aaike ook nog enorm slap in haar nekje. We moeten nu M.aaike vaak even op de buik leggen. En haar motiveren door je hand even op het kontje te leggen en de rug een beetje te 'kriebelen'. Zo voelt ze beter wat je van haar wil. Bij M.aaike werkt dit erg goed.

Of een rolletje (handdoek/spuugdoek) onder de okseltjes leggen wanneer ze op de buik liggen.. Hiermee worden ze ook wat gemotiveerd!

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het komt goed want het hangt van kind zelf af!
    Onze meid was al 2e dag na geboorte dat ze hoofd optilde op buik of op borst. Maar dat is uitzondering zeiden ze in kraamhotel. Ze was ook flink 4kg en kwam eruit als echte baby van ruim 2-3 maanden qua stevigheid lichaam en spieren en gezicht.
    Bij mijn vriendin baby kon hoofd optillen pas maand of 3.5-4.

Het verschilt dus nogaal sommige babys zijn met een ding sneller en met andere wat langzamer.

Je kan met speeltje of geluid ook motiveren.
    Maak je geen zorgen!

4. emmaa

emmaa Actief lid

19 okt 2011
    271
    0
    0
    NULL
    noord brabant
    Hier ook nog maar sinds 2/3 weken. Maar hij doet het nu echt goed! En stabiel.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Mijn zoontje met 2/3 maanden zo ongeveer, dochter met 1 week, maar die was ook een echte buikslaper.
    Verschilt dus wel. Ik zou het wel stimuleren door 'm regelmatig even op zijn buik te leggen, na het verschonen elke keer even bijv.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou mijn zoontje moesten we ook nog wel echt ondersteunen hoor met 3 maanden... alleen het op de buik liggen en dan het hoofdje op de grond leggen herken ik niet... want dat heeft hij pas sinds 2 weken ontdekt dat dat ook kan (volgens mij):) Want daarvoor vond hij buik liggen ook helemaal niks, omdat hij dus zijn hoofdje te zwaar vond (zeker met 3 maanden!) En CB zei rond die tijd dat hij wel voldoende nekspieren had, dat het gewoon oke was....

Hier met 4 maanden denk ik nauwelijks meer hoeven ondersteunen en op een gegeven moment sluipt het er in dat het gewoon niet meer hoeft....

Maar als je je zorgen maakt, gewoon navragen!

7. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier vijf minuten na geboorte al.

En sinds ze 4 weken oud is, slaapt ze alleen maar op haar buik, en gaat sindsdien helemaal goed.

Veel op de buik zijn goeie oefeningen voor sterke nek en rugspieren.

8. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Hier ook sinds ze geboren is. Idd veel op de buik leggen zodat ie kan oefenen. :)

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Voor builigging zou ik zo'n buikligmatje kopen waar zo'n worm bij zit. Die leg je dan onder de oksels/borst. Je kindje kan zo sneller wat optillen, kost wat minder kracht dan vanuit helemaal plat liggen.

Ondersteun je echt continu zijn hoofdje, of laat je het hem ook wel eens zelf doen als je hem tegen je aan houdt? Teveel ondersteunen zorgt ook voor slappe spieren. Laat hem kleine momentjes 'zelluf doen' en bouw zo heel langzaam uit.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook al snel. Beide konden met een week of 6 al een tijdje rond liggen kijken op hun buik. Nu lagen ze beide ook graag op hun buik. Jongste wilde nooit op haar rug, die sliep gelijk op haar buik en lag in de box ook alleen op haar buik. Nu kan ze inmiddels zelf zitten dus zit ze te spelen.

11. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hier direct na de geboorte al. Zijn hoofd hoef ik nu ook al een tijd niet meer te ondersteunen met dragen etc. Rechtop zitten gaat ook al erg goed.

Maak je geen zorgen hoor. Het komt echt wel. De een is sneller met het een, de ander met wat anders.

12. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maak je geen zorgen meis ! Het komt echt wel....
    Mijn dochter deed dit vrij snel maar ik denk omdat zij altijd op haar buik lag , slapen en spelen.

Het komt wel goed , je kan altijd elke dag paar x een even paar minuten oefenen.

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon eens een kinderfysio inschakelen.. Die heeft heel veel tips en kan ook kijken wat ongeveer bij zijn leeftijd hoort... Verder laat die heel veel leuke oefeningen zien die je zelf ook kunt doen.. Wij moesten op gegeven moment proberen haar zoveel mogelijk rollend op te pakken.. Dus je ene hand in de oksel en met de ander pak je de rug en rol je naar de kant van je andere hand en als ze dan een beetje d'r hoofd optilde dan pakte je haar bij oksel en middel omhoog (ze rust dan eigenlijk met hele voorkant op je handen) en wij moesten haar dan ook half zittend in onze armen dragen.. Vond ze erg leuk want zo zag ze een hoop en het is voor haar spelen.. Maar nogmaals, je zou misschien beter een fysio kunnen inschakelen want die heeft oefeningen speciaal voor jouw kind.

14. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen hij doorkreeg dat hij op zijn armen kon steunen. Daarvoor lukte het enkele seconden om zijn hoofd omhoog te houden, en van de ene dag op de andere kon hij het minuten lang. Hij was toen 13 weken. Ik denk dat zijn hoofd ondersteunen als we hem oppakten pas met 4 maanden een overbodige luxe werd. En hij was daarna niet traag met rollen en tijgeren.

15. stephanie86

stephanie86 Fanatiek lid

11 jun 2012
    1.140
    0
    36
    zuid holland
    ons zoontje heeft er in de box een hekel aan om op zijn buik te liggen en dan tilt hijook zijn hoofodje niet op.
    Moment dat ik hem op zijn buik op mijn buik neer leg (als ik plat lig of half zittend) dan tilt hij wel makkelijke zijn hoofd op en kijkt lekker op zijn gemak rond (hij is nu 8 weken)

16. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Beide kindjes vanaf de geboorte.
    Hoeven ook niet echt de hoofdjes te ondersteunen als ie rechtop zit.
    Sterke kindjes dus. Maar wij weten eigenlijk niet beter

17. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Onze zoon is wel sterk in zijn nekje, vooral als hij op mijn schoot ''zit''. Maar als ik hem op z'n buik neer leg dan gaat hij ook gewoon plat met zn hoofdje.. Hij houdt m dan niet omhoog.
    Als ik op de bank lig en ik leg hem met zijn buik op mijn buik doet hij het wel.. Misschien eens proberen of jullie kindje dat ook doet?

18. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    Bedankt voor de tips, ik oefen nu iedere dag een paar keer...ook met een handdoekje onder zijn oksels, dat vindt hij prettiger...hij lag laatst op mijn buik met zijn rug op mijn buik toen tilde hij wel ineens zijn hoofd op...hij heeft ook een voorkeurshouding...maar als het zo blijft ga ik inderdaad de fysio inschakelen. als ik hem optil dan valt zijn hoofd nog steeds naar voren...maar ik ga gewoon door met veel oefenen, meer kan ik niet doen.

19. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zowel Aiden als Finley konden direct na de geboorte hun hoofdje al goed optillen.

Maar elk kindje is anders. De een is sneller met het ene, terwijl het andere kindje weer sneller is met het andere.

Deel Deze Pagina