Het is gelukkig nog niet zo ver maar we zijn wel vast aan het rondkijken. Wij hebben hier vlakbij een school die werkt volgens het Jenaplan, nou heb ik dat gisteren gelezen en ben ook op die school geweest.(toen zou dilano naar de opvang gaan) En het spreekt mijn wel aan maar zijn er meer moeders die hun kinderen naar een school doen waar ze de methode van het Jenaplan aanhouden?
Ik heb wel een klein beetje ervaring met Jenaplan. Werk zelf in het Daltononderwijs. Wij hebben voor onze meiden gekozen voor een school die werkt met punten uit het Jenaplan. Freinet, Regulier en Daltononderwijs. Zij halen uit deze onderwijsvormen de beste punten en hebben dit zo samengevoegd. Ik kan je dus niet echt helpen aan meer informatie, maar als je er op googled is er vast veel informatie over te vinden. Mijn vroegere oppaskindje zat trouwens wel op een Jenaplanschool en haar moeder en zijzelf waren hier zeer positief over (de maandafsluiting, thema's etc).
mijn dochter zit op een jenaplanschool, maar pas een week Dus hoe het in de toekomst gaat weet ik niet, wel dat ik het een fijne betrokken school vindt. Ze werd heel leuk welkom geheten en heeft het erg naar haar zin. Wat wil je weten?
Het leren gaat toch anders op zo een school en ik vraag me af of dat wel een goede uitwerking heeft. Ze zitten natuurlijk met oudere en jongere kindjes door elkaar.
Google er eens op, misschien kom je zo ook nog ervaringen tegen. Ik heb vroeger op de lerarenopleiding wel een module gehad over de verschillende onderwijsvormen en daarvan leken Jenaplan en Dalton het best. Ze zitten wel met verschillende leeftijden samen maar er is meer structuur als bijvoorbeeld bij een montesori-school. Daarvan hoor je juist dat de kinderen heel zelfstandig zijn, maar op vervolgonderwijs op vakken juist een achterstand hebben.
Moeilijk hè! Wij zijn uiteindelijk gegaan voor adaptief onderwijs. Gegroepeerd op leeftijd en binnen de groepen hanteren ze verschillende niveaus. En merk nu al.. Onze dochter is vrij snugger en herhaling heeft ze weinig mee. Dat is al snel saai. Dat de school daar inderdaad in mee gaat en het dan gewoon net iets moeilijker maakt voor haar. Hoe gaat met jenaplan eigenlijk als ze naar de middelbare gaan?
Ze zitten inderdaad met 3 jaren bij elkaar zodat iedereen een keer jongste, middelste en oudste van de groep is. En zo leren ze van elkaar. Je hebt ook een maatje waaraan je kunt vragen als je iets niet weet, als die het ook niet weet dan pas aan de juf vragen. Voordeel lijkt mij dat als dochter met 5,5 naar gr 3 zou gaan ze niet altijd automatisch de jongste zal zijn (alleen in gr3, gr 6). Ze is nu ook de allerjongste van de school, was zelfs nog 3 toen ze begon. En als ze met 6j8mnd pas naar gr3 zou gaan is ze niet altijd de oudste van de klas. Verder werken ze met een weekplanning en moeten ze het eind van de week dus afhebben, maar je mag (gedeeltelijk) wel bepalen wanneer je wat doet. Behalve de opdrachten waar intructie voor gepland is, want dat is dan al vast gezet, net als gym en de weeksluiting. Tijdens de vastgezette activiteiten kun je natuurlijk niets anders gaan doen. De instructieles bestaat dus uit uitleg over iets, als ze het na de 1ste uitleg snappen dan mogen ze de opdracht maken die erbij hoort, als je het nog niet snapt dan blijf je even zitten. Net zo lang iedereen het snapt. Voordeel daarvan lijkt me dat je niet hoeft te luisteren naar dingen die allang begrijpt, verveelde mezelf altijd suf op school. Dan werd het keer op keer uitgelegd terwijl ik het allang begreep/ af had en dan hield ik me maar weer bezig met het park naast school.....En door deze methode kun je extra tijd besteden aan de dingen die je moeilijk vindt. Mijn idee is dat een kind zo meer wordt uitgedaad om wat te doen. Zelf werd ik dat nooit en deed ook gewoon weinig en viel niet op. Qua punten scoorde ik alleen hoog (9 en 10) op de vakken die ik leuk vond verder haalde ik zessen en zevens omdat ik er niets aan deed. Ik verveelde me suf, maakte ook nooit huiswerk (zat altijd te lezen ipv huiswerk te maken) Verder houden ze van kleins af aan boekbesprekingen (ook de kleuters dus), vertelkringen (soort spreekbeurtje) en weeksluitingen. Hierdoor leren ze zichzelf te presenteren. En ze maken hier elke maand een boswandeling om de natuur te volgen. Voordeel van al die presentaties lijkt mij dat ze er op de middelbare er minder moeite mee hebben, ik vond het zelf altijd vreselijk namelijk. ander voordeel is dat het een kleine school is en de saamhorigheid er groot is. de oudere kinderen komen regelmatig wat doen bij de kleuters (boekverslag samen maken). Er wordt weinig gepest op school. Op de middelbare moeten ze wel even wennen aan het gewone klassikale systeem, maar met dingen presenteren hebben ze weiig moeite. Van de moeders die al een kind op de middelbare hebben hoor ik niet over grote problemen. Je hebt hier ook nog de nieuwe school (middelbaar onderwijs) maar daar zou ik mijn kind niet heen sturen (geloof ook niet dat die erdan nog is (financiele problemen) ), lijkt me te vrijblijvend, resultaten zijn ook niet zo goed. Maar aangezien dochterlief net 1 week op school zit houd ik me daar nog niet echt mee bezig.