Welke koolmonoxidemelder?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 2 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zojuist nieuwe brandalarmen besteld maar wil ook een koolmonixemelder bij de CV ophangen maar wil me er eerst eens in verdiepen wat een goede is?
    Wat is jullie ervaring?
    Ik heb nu besteld bij Allesveilig.nl

Groetjes

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Geen idee welke goed is, maar plaats m in elk geval onder je ketel en niet ergens hoog.
    Koolmonooxide daalt omlaag ipv dat t opstijgt zoals rook. Even een gratis tip wat je misschien al wel wist :)

Anouk2005 vindt dit leuk.
  3. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik hen tijdens de bhv cursus van de brandweer gehoord, dat je altijd de middenmoot moet aanschaffen als het om brandmelder en koolmonoxide melders gaat. Dus niet de goedkoopste en de duurste is ook niet nodig. En inderdaad hang het op de juiste plek en hoogte. Succes!

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Wij hadden een CO meter hangen in de gang tot hij op een nacht opeens afging. En daar zit je dan; is er wel of niet iets aan de hand? CO ruik je niet, zie je niet, voel je niet. Batterij was enkele maanden eerder vervangen dus dat was het probleem niet. Ik kon niets bedenken in ons huis wat uberhaupt CO zou kunnen maken, we hadden een jaar eerder een nieuwe ketel laten plaatsen en die ventileert naar buiten.
    Maar ja, eens gealarmeerd moet je er wat mee. Dus brandweer gebeld, konden ook niet veel betekenen alleen dat zij het ook onwaarschijnlijk vonden. Uiteindelijk dochter uit bed gehaald, bij ons op de kamer in campingbed gelegd, ramen open en binnendeuren dicht.
    Volgende dag andere CO meter gekocht, een digitale, die gaf geen krimp.
    Om een lang verhaal kort te maken: ik zou een digitale hangen, dan weet je ook als hij alarmeert of er echt wat aan de hand is

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dit is een fabel. Als je de melder in de ruimte bij je cvketel hangt moet je het aan het plafond hangen.

6. Elderflower

Elderflower Actief lid

19 jun 2018
    202
    107
    43
    In de ruimte waar het verbrandingstoestel hangt, is de beste hoogte het plafond. Overige ruimtes wordt een hoogte van 1,50M geadviseerd.
    In de slaapkamer op slaaphoogte.

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat jij hier schrijft komt niet overeen met wat ik van de brandweer/BHV mannen heb geleerd:

Koolmonoxide meters moeten op dezelfde hoogte als de CV ketel/dezelfde hoogte als waar je ben op is.

8. Elderflower

Elderflower Actief lid

19 jun 2018
    202
    107
    43
    Dan betwijfel ik of ze jou het goede hebben geleerd.

Op de site van de brandweer zelf staat vermeld dat ìn de ruimte waar het gastoestel hangt, de co-melder aan het plafond moet.
    Overige ruimtes op zit/loophoogte en in de slaapkamer op ademhoogte.

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxidemelders/meer-info/plaatsingsadvies-co-melder

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hmmmm vreemd. Brandweer.nl lijkt me een betrouwbare site. Is het advies recentelijk aangepast?

Ik weet zeker dat hij dit gezegd had omdat hij ook vertelde dat je nooit een twee in één apparaat moest kopen (rook en koolmonoxide) ivm dat een koolmonoxide apparaat nooit aan het plafond mag.

10. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik heb de mijne besteld bij de brandwondenstichting. Hier hangt hij aan het plafond net naast de ketel.

Deel Deze Pagina