Ik wil vandaag een ovenschotel maken. Gewoon zo 1 waarbij je alles in 1 schaal gooit en dan in de oven schuift. Ik zat te denken aan kip, kruiden, aardappelen, tomaat en misschien mozzarella ofzo? Maar ik heb geen idee hoe ik de kip erbij moet doen? Heeft iemand zo'n soort recept...?
Ik probeer het altijd zo simpel mogelijk te houden: Krieltjes of aardappelpartjes Kip in blokjes / stukken van +/- 2cm bij 2 cm Ui in partjes gesneden Paprika in grote stukken gesneden Olijfjes Peper & zout Olijfolie (flinke scheut) Alles op een bakplaat leggen en door elkaar husselen. Oven op 180 graden voorverwarmen en de plaat een half uur er in. Wel in de gaten houden en husselen om te voorkomen dat het verbrandt of maar aan een kant kleurt! Edit: als je tomaat gebruikt moet je er wel rekening mee houden dat het al snel zompig wordt. Je aardappelen nemen dan het vocht op en worden niet zo knapperig. Dan zou ik er een soort aardappel-andersschotel van maken met de mozzarella bovenop.
Ik heb nog eentje van Jamie Oliver...die echt heel makkelijk is en TE lekker! Simpele ovenschotel. Lekker makkelijk. Gooi alles in een grote braadslee - ovenschaal- en bakken maar. 4-6 personen 1 kleine ciabatta 8 kipfilets of drumsticks (wij hadden aan 3 kipfilets genoeg) 2 handenvol kerstomaatjes blaadjes van 1 bosje basilicum 1 bolletje knoflook in tenen ongepeld (en half bolletje is ook meer dan genoeg) handvol zwarte olijven, ontpit. olijfolie 1 gedroogde rode chillipeper (wij hadden chillipoeder, fikt je waffel uit, geen aanrader voor kids) 8 plakjes ontbijtspek Verwarm de oven voor op 180 graden. Neem een diep braadslee (ovenschaal werkt dus ook prima) waar alle kip in enkel lagen inpast. Scheur de ciabatta in stukjes en leg die in de braadslee met kip, tomaatjes, basillicum, knoflook en olijven. Voeg wat olijfolie, zout, peper en chillipeper toe. Schep goed door elkaar. De kip moet bovenop de rest liggen. Bak in de oven. Keer de kip na ongeveer 30 minuten om. Leg na nog eens 30 minuten het ontbijtspek er op en schuif het geheel weer in de oven. Bak het gerecht nog 15 minuten of tot de kip gaar is en van het bot loslaat. Serveer met groente en salade (zonder kan ook prima, het vult als een gek). Als je met kipfilets werkt ipv drumsticks dat is de boel ook sneller gaar. Gewoon af en toe ff checke.
Heel makkelijk kip bakken in een pan Gooi je in de schaal. Gooi er rode kool over en bovenste laag kun je met aardappel purree aanvullen je kan er nog kaas overheen gooien als je dat lekker vind. Bij mij is dit een wekelijkse terug komer