Hoi meiden, Ik zit nu heel verdrietig achter de pc en moet echt even mijn verhaal kwijt. Ik heb een maand geleden een fiets gekocht via marktplaats. In de advertentie stond dat het ging om een goede moederfiets van het merk Union. Nog geen 2 jaar oud. Ik ben gaan kijken en het enige minpunt was de paar roestplekjes op het spatbord. Toen ik er een stukje op gefietst had merkte ik dat de fiets een beetje schudde, maar ik had nog nooit op een moederfiets gefietst en dacht dat het erbij hoorde. Na er een maand op te hebben gefietst kwam ik erachter dat hij toch niet groot genoeg was voor mij (ik had al een tijdje rugpijn en dat kwam door de fiets) en heb ik deze fiets op marktplaats gezet om hem weer door te verkopen. Vandaag kwam er iemand kijken naar de fiets. Deze man had veel verstand van fietsen en zag gelijk dat er wat mis mee was, hij zei dat als ik niet zou oppassen het achterwiel letterlijk dubbel zou kunnen klappen omdat de spaken en de as (zoiets heb er nog steeds geen verstand van...) los zaten, ook het slot was volgens hem kapot. Nu is dit voor mij erg vervelend en voor mijzelf hoop ik natuurlijk dat ik mijn geld, of in ieder geval de reparatiekosten kan verhalen op de koper, maar daar komt ook bij dat mijn stiefzoontje regelmatig in een stoeltje achterop zat en mijn dochtertje voor. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als het wiel dubbel was geklapt. Weet iemand of er juridisch gezien iets is wat ik kan doen om mijn geld/ het geld van de reparatie terug te krijgen? Bedankt voor jullie reacties...
nee het is particulier verlopen en daar kun je juridisch niets aan doen. dan word het een wellus niettus spel. want wie zegd dat die schade niet door jou zelf veroorzaakt is.
Ik kan helaas ook niets anders bedenken dan dat je zelf verantwoordelijk bent. Je hebt de fiets gezien, erop gereden en zelf besloten dat je hem wilde kopen. Je hebt er nu geen barst meer aan, maar volgende keer misschien eerst een fietsenmaker ernaar laten kijken of hij zijn geld wel waard is. Neemt niet weg dat ik het absoluut niet netjes van de verkoper vindt (als deze al van deze problemen afgeweten heeft..) Heel veel succes!
volgens mij is het zo: je hebt als kopen een onderzoeksplicht en als verkoper een plicht om verborgen gebreken te melden. Wanneer prijs en onderzoeksplicht niks uitwijzen en je stuit toch op verborgen gebreken, dan kun je de verkoper aansprakelijk stellen. maar omdat je het bij de eerste rit al merkte, ben ik bang dat dit valt onder je onderzoeksplicht. je had immers verder kunnen vragen/ naar de fietsenmaker kunnen gaan of wat dan ook. erg vervelend! ik zou eens langs de fietsenmaker gaan en kijken wat hij ervan zegt! Een potentiële koper is nou niet het allerbetrouwbaarste he..
Ik ben ook bang dat je je geld niet terug zult krijgen. Je kunt wel een officiële melding maken bij marktplaats en een klacht indienen. Je kan ook naar de politie gaan met dit verhaal. Een dergelijke fiets heeft vaak een nummer en er zal ook aangifte gedaan zijn indien de fiets echt gestolen is. Voordeel daarvan is, dat als dit het geval blijkt de zijn de zaak in ieder geval bij de politie ligt..
Bedankt voor jullie reacties ... ben al wat minder verdrietig... mn man stond ook bij dat gesprek met die andere man en toen hij weg was zei mn man dat hij het ook heel erg overdreef... Ik ga morgen even langs de fietsenmaker om te vragen of hij zo kan zien wat er is en hoeveel de reparatie gaat kosten. Ik heb die mevrouw wel een mailtje gestuurd en ik zal even kijken of ik het registratienummer kan vinden. Verder heb ik mijn droomfiets gevonden en gekocht wel tweedehands maar bij een fietsenmaker en hij is lekker groot dus ben al weer wat blijer tja het blijft idd een risico kopen op mp mja voordat ik deze weer doorverkoop laat ik eerst even een fietsenmaker er naar kijken dat lijkt me wel zo eerlijk
Fijn dat je je beter voelt meid!! Het blijft idd altijd een risico maar het is wel heel vervelend als je je achteraf zo belazerd voelt.
Jep dat klopt en zat er echt even mee, maar van je afschrijven helpt wel wie weet valt het allemaal mee als ik hem naar de fietsenmaker breng... maar ja we hebben het ook niet heel breed ofzo mag niet klagen hoor maar toch we hadden net een beetje gespaard enz...
degene die hem bij jou wou kopen was vast aan het overdrijven om de prijs omlaag te krijgen. hier ook zo vaak gehad, dat potentiele kopers komen kijken, en dan hier vanalles af zitten te kraken, en dan een zeer laag bod doen.
Ik hoop dat een reparatie meevalt! Als je iets van een particulier koopt heb je geen garantie oid helaas.
Gelukkig meiden is het allemaal goed afgelopen die man was idd waarschijnlijk iemand die minder wou betalen dan de fiets waard was. Ik ben gister bij de fietsenmaker geweest en hij hoefde alleen een paar spaken aan te draaien en de versnelling opnieuw af te stellen verder is de fiets in uitstekende staat en dit heeft hij allemaal gedaan voor een pak gevulde koeken naar deze fietsenmaker ga ik graag eens terug
ik heb het ook gehad....was volgens haar niet de bedoeling want heb het wel op hyves gezet destijds... een mooie fiets zeker weten, en had er een achterzitje opgezet...bleek bij de 3e keer fietsen dat de hele trapas loszat ging nog net goed....ben me rot geschrokken...ik had een kenner mee en we hebben niks doorgehad..maar goed laten repareren en helaas pindakaas..die kosten waren voor mij..
Jeetje dat is ook balen....gelukkig dat het goed is afgelopen. Ik zelf heb momenteel een bakfiets te koop staan op marktplaats maar als verkopende partij vind ik het ook helemaal niets....gisteren belde iemand welk merk het was zodat ze het eventjes kon "googelen" nu belde er vanochtend een man en wilde de bakfiets komen bekijken. Ik netjes die mevrouw gebeld dat er vanavond wel iemand komt kijken en of ik haar op de hoogte moet houden of niet....wordt ze ook een beetje gepikeerd omdat het niet eerlijk is dat ik die man laat komen....ik kan toch verder ook niet weten hoe geinteresseerd ze daadwerkelijk is/was. Nu komt ze mss vanmiddag eerst kijken voordat die man komt, ben benieuwd. Maar dit was voor mij in ieder geval de laatste keer dat ik iets via marktplaats verkoop.