Hoofdluis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TopperD, 12 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Ik word er niet goed van. Dochter heeft in de zomervakantie hoofdluis opgelopen. Na vier keer intensief zoeken, mijn zus er nog bijgehaald, ze bleef maar krabben, uiteindelijk inderdaad luizen gevonden. Meteen behandeld. Dit was nog voor ze weer naar school ging. De eerste check na de zomervakantie was ze volgens degene die haar gecheckt heeft luisvrij. Maar we zaten nog midden in de behandeling dus die voortgezet. Na 3 weken dacht ik zelf ook dat het wel klaar zou zijn, maar nee dus. Twee weken later zaten ze er weer. Weer behandeld, weer kammen. Toen kwam de herfstvakantie. Na de herfstvakantie had ze alleen nog neten. Vanmorgen zijn ze weer gecheckt en nog steeds neten. Waar komen die krengen dan toch vandaan? Ik heb haar sinds de herfstvakantie thuis regelmatig gekamt en gecheckt en ik kon niks meer vinden. Maar de moeder van vanmorgen dus wel weer. Ik snap er niks van. Neten komen toch binnen 5 dagen tot een week uit? Dan zou ze toch ook weer luizen gehad moeten hebben? Niks gevonden. En zonder nieuwe luizen krijg je toch ook geen neten meer? Krabben doet ze ook al tijden niet meer.
    Ik begin een beetje gefrustreerd te raken. Het moet toch een keer klaar zijn zou je denken?
    Iemand een tip was ik naast wassen en kammen nog kan doen?
     
  2. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Dode neten van de behandeling blijven ook in je haar vastzitten. Is dat het niet?
    Ik heb trouwens bij m’n dochters met m’n nagels elke neet eruit getrokken.
     
    Zusterke en TopperD vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dode neten zijn wit en levende neten lichtbruin, lijken net zaadjes.
    Neten vallen er niet uit na behandeling, die moeten eruit groeien of je moet ze zoals hierboven wordt aangegeven eruit trekken met je nagels, ik heb er destijds ook gewoon een aantal uitgeknipt, dochter heeft zoveel haar dus het viel niet op.
     
    TopperD vindt dit leuk.
  4. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Dan zal ik eens kijken of ik ze eruit kan krijgen met de nagels of de haren waar ze op zitten eruit knippen. Heel irritant dit.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik heb dochter als volgt behandeld en na de 1e dag nooit weer een luis gezien:
    -nyda op de 1e dag en daarna kammen
    -alle neten met de nagels wehalen idd
    -elke 3e dag weer nyda (duur, maar effectief en niet schadelijk)
    -2 week lang elke dag 2 keer kammen
    (en stiekem toch kussenslopen etc wassen ook al schijnt dat niet nodig te zijn).
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Succes, is ook irritant. Oudste dochter heeft ook twee keer hoofdluis gehad brr
     
  7. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Heb je zo'n kam met ijzeren lange tanden? Hier lukte t niet met de plastic versie, wereld van verschil. Droogkamnen werkte hier beter dan nat of cremespoeling. En dikke lamp erop zodat je het goed kunt zien.

    Heb dag 1 behandeling gedaan (bij hele gezin voor de zekerheid) en toen strak elke dag kammen kammen. Echt half uur per dag. Gingen de neten er niet uit met kam dan met mn nagels. Mn man had ze niet, ik zelf wel! Ook daar 14 dagen kammen.

    Daarna klasgenootje uit mn huis geweerd waar t telkens vandaan komt..die moeder doet er veel te weinig aan, wegwezen :p
     
  8. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik doe bij luizen ook 2x per dag intensief kammen en mijn dochter heeft dik en lang haar dus 2x 45 minuten kammen. Niet leuk maar wel effectief. Bij haar zit ook een klasgenootje die ze steeds heeft want die luizen blijven maar rondgaan in de klas dus standaard haren in een knot of vlecht en tea tree olie erin. En sowieso kam ik 1 a 2x per week preventief met de luizenkam (idd zo eentje met lange stalen tanden, dat scheelt enorm met korte en of plastic tanden). Ik doe dan niet zo precies maar wel ff erdoor heen halen.
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    De cyclus van een luis is inderdaad: een neet wordt gelegd, na een week komt ie uit en na nóg een week is deze luis weer zelf in staat neten te leggen.
    'Volle' neten lijken inderdaan lichtbruine zaadjes of 'volle' zandkorreltjes aan de haar vast, aan het begin tegen de hoofdhuid aan. Lege neten zijn witte puntjes, nog steeds aan t haar vastgeplakt. Dit zijn gewoon de lege schilletjes van eitjes en doen niets meer.
    Er hoeft maar één babyluisje onopgemerkt zijn, dan lijk je luisvrij.... en binnen een maand zit je weer vol.
    We hebben ooit luizen shampoo gebruikt maar toen ik ze daarna nog zag lopen hebben we alleen maar gekamt en geplukt. En elke keer als we dachten klaar te zijn tóch blijven pluizen. Zeker een week lang terwijl je niets meer ziet. Want die ene die evt toch nog leeft die wordt groter en kom je alsnog wel weer tegen en hoop je dan dood te hebben voordat er weer neten zijn gelegd..
    Metalen kammetjes zijn netenkammen, plastic kammetjes zijn luizenkammen. En je moet dus eigenlijk de metalen hebben om ook de neten mee te pikken.
    Cremespoeling in, eerst met gewone kam en daarna met de netenkam. linksom, rechtsom, van voor naar achter en weer andersom.
    Ik heb positieve ervaringen zonder gwbruik van lotion/shampoo met alleen kammen (bij mezelf) en met zoeken/plukken/pluizen (bij dochters).
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn meest effectieve methode; Nyda en kammen met een kam van Assy. Kammen dagelijks, haren nat maken, antiklit ofzo erin, en streng voor streng kammen, kammen, kammen. Tot je 2 weken lang geen luis hebt gevonden. Met die Assy-kam kamde ik ook neten eruit, maar dat verschilt per haartype - bij mijn jongste gebeurt dat niet (maar die heeft weer als voordeel dat de luizen met gewoon wassen al uit haar haar glijden ;) ).
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Van belang is dan ook waar die neten zitten. Ziten ze dicht op de hoofdhuis, zijn ze dus recent gelegd. Maar zitten ze al een centimeter verder en zijn het oude neten (zeker een maand, aangezien haar zeker een centimeter per maand groeit) en die komen niet meer uit.
    Dus als wij luizencontrole doen op school, dan worden dat gezien als oude neten en is behandelen verder niet nodig.
     
  12. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Mijn jongste heeft ze ook gehad in haar lange dikke haar.
    Ik gebruik geen chemische spullen, maar azijn.
    In een spuitbus doen en haar nat maken. Vervolgens plastic folie over het haar met een handdoek erom.
    Een paar uur laten intrekken en daarna douchen en haren wassen.
    Na het wassen dikke klodders cremespoeling erin en kammen met de Assy kam.
    Kammen een paar dagen herhalen met cremespoeling en weg zijn ze.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Azijn is niet bepaald onschuldig hoor. Dat is echt heftig spul voor haar en huid. Ik weet niet of je dan niet liever iets chemisch wilt gebruiken.
     
  14. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Ze zaten al wat verder van de huid af. Heb ze verwijderd. Het waren er wel 4. Hoop dat het dan nu ook gewoon echt klaar is.
     
  15. Debjola

    Debjola Actief lid

    16 aug 2015
    114
    19
    18
    Hier hadden we iedere keer luizen door een kind uit de buurt waar ze er niks aan deden.

    Las ergens de tip zwitsal haarlotion (paar druppels iedere dag) in het haar doen en hoewel ze nog steeds met elkaar spelen hebben we geen luizen meer gezien .
     
  16. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Dat zei juf ook! Even in een sprayflacon en elke ochtend even sprayen.
     
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik heb jaren geleden ook erg last van hoofdluis gehad bij mijn oudste dochter. Ze leken niet uit te roeien. Ik gebruikte toen prioderm. Maar dat werkte blijkbaar niet.
    Toen heb ik nyda gekocht. Toen ik dat gebruikt heb waren we er eindelijk vanaf.
    Je moet daarmee 2x behandelen. En ook nog elke dag kammen. Dat deed ik met zo'n metalen luizenkam. En ik schoof op de kam een stukje van een verbandgaasje. Daar bleven de luizen en neten goed (en zichtbaar) op zitten.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Klopt. En 2 keer nyda is inderdaad in principe voldoende, maar omdat het niet schadelijk is, heb ik het voor de zekerheid wat vaker gebruikt.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik las hier op het forum ook over Nyda, daarvoor Prioderm en andere bekende merken gebruikt (met dimeticon). Nyda werkte echt duidelijk beter, dus echt een aanrader!
     

Deel Deze Pagina