Bv doorgaan of stoppen?? Ga 4 dagen werken.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blondje, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blondje

Blondje Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

De titel zeg het al, twijfel heel erg wat te doen, doorgaan met het geven van bv als ik ga werken of stoppen? Ik heb altijd gedacht dat ik zou stoppen, ga namelijk 4 dagen werken (32 uur).

Mijn dochtertje is geboren op 27 oktober, ze was 7 weken te vroeg. Ze heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen, eerst in de couveuse later in een warmtebedje en normaal bedje. Ik heb vanaf de eerste dag voor haar kunnen kolven, ze kreeg toen hele kleine beetjes via sondevoeding. Na 1,5 week is het haar voor het eerst gelukt om uit de borst te drinken, na 3 weken mocht ze naar huis en vanaf toen drinkt ze volledig aan de borst en loopt de borstvoeding super! Ik geniet er erg van, veel meer als ik verwacht had, en ze groeit er erg goed van. (Mooi feitje; de bv past zich aan op de termijn waarop je kindje geboren wordt, voor haar zaten er dus extra voedingsstoffen etc. ivm de vroeggeboorte.)

Nu "mag" ik over 6 weken weer gaan werken, wil er nog niet teveel aan denken en nog volop genieten van mijn meisje. Maar wat betreft de bv moet ik wel binnenkort een keuze maken, afbouwen of doorgaan? Als ik doorga; hoe vaak moet je dan kolven overdag? Zou t graag doen, voor mijn gevoel ook juist omdat ze te vroeg was en dus eigenlijk nu pas 1 maand oud is. Heb zelf het gevoel heb dat ik er nog niet klaar voor ben om het te stoppen en haar voor mijn gevoel een stukje meer los te laten. Maar aan de andere kant vraag ik me af of het voor mezelf haalbaar is, kolven op het werk terwijl ik regelmatig vergaderingen en afspraken heb. Smorgens voor het werk en savonds bij thuiskomst altijd zelf voeden (of kolven) ipv dat mijn vriend dit ook eens kan doen. En hoeveel energie kost de bv mijn lichaam, trek ik dat wel met 4 dagen werken? je hoort vrouwen die gestopt zijn met bv wel eens zeggen dat ze meer energie en tijd hebben. Maar heb weinig vriendinnen in mijn omgeving die bv hebben gegeven, en helemaal geen die dit tijdens werk nog deden.

Word heen en weer geslingerd tussen beide keuzes. Het zou fijn zijn om zowel ervaringen te lezen van dames die gekozen hebben voor doorgaan en dames die juist gestopt zijn. Heel erg bedankt alvast!

Groetjes, Blondje

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk in de kraamzorg en werk dus geen vaste dagen per week.
    Ik werk altijd 8 dagen achter elkaar en normaal gesproken dat 2x per 4 wk. Qua dagen kom ik dan ook gemiddeld op 4 per week uit.
    Dochter dronk om de 3 uur toen ik ging werken. Ik kolfde s morgens voor ik wegging leeg, zo had ik een voeding bij elkaar, kolfde 2x onder werktijd (meestal om 11u en 14.30u) en kon zo 3 voedingen mee geven onder werktijd.
    Mijn werk is ook niet erg voorspelbaar maar ergens tussen de bedrijven door vond ik wel even 20 min. om te kolven.
    Wat betreft energie, eerste maanden vond ik het prima te doen. Met 6 maanden begon ze s nachts te spoken en moest ik vaak 3x mn bed uit en wilde ze ook een voeding. Dat vond ik wel zwaar maar is voor mij nooit een reden geweest om te stoppen.
    Voor die tijd sliep ze lekker door, hooguit een vroege ochtendvoeding en ik had de avonden lekker voor mezelf (en de huishouding :()
    Af en toe krijgt dochter nog een slokje hoewel ik geen melk meer heb door de zwangerschap. Maar voelt voor mij goed om haar de borst niet te onthouden en het aan haar over te laten wanneer ze stopt.

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik kan niet uit ervaring spreken, want ik ben helaas nog werkloos.

Maar misschien moet je het gewoon proberen als je je er goed bij voelt. In principe mag je tot je kleine 9 mnd is 25% van je werktijd gebruiken om te voeden/kolven. Het blijft het beste voor je kindje.

Als je dan niet genoeg zou kolven of het te zwaar vind kan je altijd 1 of 2 voedingen vervangen tegen die tijd voor fv, en dan de rest live geven en bijvoorbeeld 1 keer kolven.

Dat was mijn plan iig als ik weer aan het werk zou zijn.

4. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Ik heb nog niet veel ervaring, want ben pas sinds anderhalve maand weer aan het werk. Ik kolf 's ochtends rond 10.00 en 's middags rond 14.30. Ik heb deze tijden geblokt staan in mijn agenda, zodat vergaderingen er rondom gepland kunnen worden en voor onze telefonistes duidelijk is dat ik dan 'in overleg' ben. En mocht het een keertje voorkomen dat ik eerder of later moet kolven is het ook niet zo'n probleem.
    Het valt mij alles mee en ik denk inmiddels soms 'zal ik niet tot de negen maanden doorgaan?'

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb voor beide kinderen ook 4 dagen per week, 2-3 keer per dag gekolfd, tot ze zo'n maand of 7 waren, toen ben ik het wat gaan afbouwen.

Ik vond het goed te doen. Leuk is anders, maar het is voor zo'n goed doel dat ik het er voor over had. Mijn werk was afwisselend (consultant en leidinggevende, werkte gelukkig wel veel intern en heb dus maar één keer in m'n auto op een parkeerplaats hoeven kolven). Voor mij werkte het aardig als ik 2 keer per dag kolfde; een keer rond 11 uur en een keer rond 14 uur. Bij dochterlief had ik dan soms niet genoeg melk, dan kolfde ik 's avonds thuis nog een keer.
    Als die tijdstippen echt niet konden (vergadering bijvoorbeeld) dan kon ik er wel mee schuiven zonder dat ik lekkage kreeg of te weinig melk had. Ik heb altijd genoeg melk mee kunnen geven om een dag op het kdv of bij de oppas 'door te komen'.
    Toen ik ging afbouwen, heb ik eerst een maand 1x overdag gekolfd en daarna helemaal niet meer (gaf ik alleen nog live voedingen thuis).

Qua energie merkte ik weinig verschil tussen de periode dat ik nog BV gaf, en de tijd erna. De vermoeidheid werd volgens mij niet veroorzaakt door het voeden.

Wat mij betreft: BV blijven geven bij 4 dagen per week werken kan prima, en is de moeite meer dan waard. Investeer in een goede kolf (voor mij: de medela pisa, in elk geval een dubbele elektrische, die weinig herrie maakt en die een 2-fasen motortje heeft, in een handige tas).

Als je nog praktische vragen hebt, stel ze gerust, ik zal 'ns kijken of ik nog weet hoe ik dat deed.

6. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Waarom probeer je het niet gewoon? Je komt er snel genoeg achter wat je er zelf van vindt...

Mijn dochter is nu 9 maanden en ik kolf op mijn werk nog 2x (werk ook 4 dagen). Je kunt best een beetje schuiven in de tijden, ik hoef echt niet exact om 10.00 uur te kolven, dus qua vergaderingen heb ik geen probleem.

Qua energie kan ik je niet vertellen hoe het is als je stopt met bv, maar ik denk niet dat het veel uit maakt. Sterker nog, ik denk zelf dat ik door de bv meer energie heb. Ik lig 's nachts namelijk niet uren wakker als mijn dochter wakker is. Ik leg haar even aan en zodra ze klaar is met drinken zijn we beiden zo weer in dromeland (lang leve de hormonen).... dus de nachten slaap ik prima (en ja, ze komt nog makkelijk 3 a 4 x per nacht). Mijn collegaatje, die kv geeft is vaker langer wakker....

Ohw en vriendlief kan genoeg andere dingen doen terwijl ik bv geef hoor, koken bijvoorbeeld!

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Als je er gevoelsmatig niet achter staat om bv te gaan afbouwen is mijn advies: doorgaan en kolven onder werktijd. Je geeft zelf aan dat je er nog van geniet en ik lees aan alles dat je super trots bent op wat je tot nu toe met bv hebt bereikt. Waarom zou je dat opgeven?

Zelf werkte ik drie dagen per week en ik heb ook afspraken/vergaderingen. Met het krijgen van een kind, kreeg ik ook altijd een dosis relativeringsvermogen mee: Werken kan ik de rest van mijn leven. Een borstvoedingsperiode is zo bijzonder om mee te maken en duurt maximaal een jaar (wettelijk gezien mag je tot 9 maanden kolven op je werk). Het is voor zo'n goed doel.

Succes met het maken van je keuze!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.351
    36.207
    113
    Ik zou het gewoon gaan doen. Stoppen kan altijd nog. Ik heb zelf gekolfd op het werk tot mijn dochtertje 14 maanden was. Ik werkte 3 dagen in de week en kolfde meestal 2 keer, met 9 maanden ging ik naar 1 keer kolven. In het begin kolfde ik 's ochtends 1 kant af, terwijl ze uit de andere dronk, op die manier had ik genoeg voor haar.

Ik vond het niet altijd handig, maar als je een kolfruimte hebt waar je flexibel terecht kunt is het echt wel te combineren vaak.

9. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Ik stond er net zo tegenover als jij... twijfelde ook eerst of ik wel door zou gaan, maar omdat ik gewoon echt niet wilde stoppen heb ik besloten om het 'gewoon' te gaan doen.

Ongeveer een maand van tevoren ben ik begonnen met af en toe tussen de voedingen door wat te kolven, om zo een voorraadje op te bouwen. Heb daar nu alleen haast niks van nodig want wat ik op een werkdag kolf, geef ik de volgende werkdag meteen mee aan het kdv (melk is 5 dagen houdbaar in de koelkast en mn zoontje vind melk dat niet ingevroren is geweest ook lekkerder).

De 1e maand kolfde ik op mn werk 3x; 10.30 - 13.30 - 16.30 maar nu nog maar 2x; 11.30 en 15.30. Kolf meestal rond de 140cc, en mn zoontje heeft op het kdv genoeg aan 2x 140cc. Ik dacht zelf dat hij rond 4 maanden al op 180cc ofzo zou zitten, maar dat is dus niet zo!

In het begin zal dat voor jou ook even uitproberen zijn, hoeveel ze op het kdv wil drinken. Veel kindjes drinken op het kdv minder en halen het later bij mama weer in.

Als je meer vragen hebt, beantwoord ik die graag hoor!

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Hier ook een kolvende moeder.
    Ik werk zelf ook 4 dagen (pas sinds januari), maar ik kan ook wel eens thuis werken, dus dan hoef ik niet te kolven.

Ik heb zelf tot de kerstvakantie 3 x per dag gekolfd, omdat ik bang was dat ik anders mijn productie in gevaar zou brengen. Dat was wel een beetje te veel van het goede. Dan zit je bij wijze van spreken net aan je bureau, ben je net geconcentreerd bezig, kan je weer weg. Nu kolf ik 2 keer en dat is veel fijner.
    Ik wil je wel aanraden het op je werk allemaal zo goed en makkelijk mogelijk te regelen zodat je er niet te veel tijd aan kwijt bent. En regel een goede (dubbele elektrische) kolf zodat je niet te lang bezig bent.

Wat betreft het overlaten aan je vriend: ik heb daar niet zo'n problemen mee. Ik vind het juist wel fijn dat ik 's avonds eerst mijn zoontje bv geef als ik laat thuis kom, en dan pas kan eten. En als je kolft kan je vriend natuurlijk ook wel eens wat geven, als je de stad ingaat ofzo.

Qua energie: dat vind ik lastig te zeggen. Het kolven tijdens werktijden kost me niet veel energie. Ik laad juist weer even op dan, want dan lees ik wat op mijn iphone, of ik relax even. Dan kan ik er daarna 'weer hard tegenaan'. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo vaak ziek ben geweest als de afgelopen maanden... Nu al voor de derde keer. Ik wijt dat wel een beetje aan de bv, of tenminste aan de nachtvoedingen. Ik denk alleen niet dat overstappen naar kv iets oplost, want dat is geen garantie dat ie dan ineens beter/langer gaat slapen.

Maar zoals de anderen zeggen: probeer het gewoon eerst uit.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik werkte bij de oudste fulltime en bij de jongste vier dagen. Ik heb gewoon gekolfd, ik zag de kolfpauzes als welkome rustpunten in een drukke baan. Maakte voor mij het wennen aan werk makkelijker.

Maar jij zit ook nog eens met een vroeggeboorte te maken. Kun je het werken gaan wel weer aan? Mocht je twijfels hebben, overleg dan eens met je huisarts en later bedrijfsarts of je in aanmerking komt voor verlengd verlof of aangepaste werktijden.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Doorgaan natuurlijk :)
    Mijn ervaring is dat het goed te doen is. Ik heb een kantoorbaan en zit dus de hele dag op dezelfde plek (met wat uitzonderingen als ik op lokatie moet zijn maar dat is te plannen).
    Ik heb tot de kleine negen maanden was drie en later twee keer per dag gekolfd. Daarna was mijn kolfrecht afgelopen (belachelijk, echt waar) en ben ik in mijn middagpauze gaan voeden. Dat kon voorheen niet omdat hij niet goed aan de borst dronk dus vandaar het gedoe met die kolf. Ik vond het goed te doen.

13. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Doorgaan! Als blijkt in de praktijk dat het toch niet goed haalbaar is kan je later altijd nog stoppen. Ik vind het kolven op werk goed te doen en de kolfpauzes zie ik ook even als een welkome rust. :)

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Doorgaan!! :)

Hier kolf ik ook op mijn werk en het is soms echt ff passen en meten in mn werkdag, maar ik vind dat totaal onbelangrijk, vind het het belangrijkst dat mn meisje alleen het allerbeste krijgt. Te gaan stoppen ivm werken is nog nimmer in mij opgekomen.

15. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik werk ook 4 dagen en kolf nog steeds twee keer per dag. Kolfrecht is inmiddels voorbij maar ik deel mijn lunchpauze nu anders in waardoor ik nog kan blijven kolven.
    Ook ik zie het kolven als verplicht rustmomentje en ben heel blij dat ik niet gestopt ben met voeden toen ik aan het werk ging.
    Lekker doorgaan dus!

16. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik werk onregelmatig dus soms 3 soms 4dgn

Ik zou ook zeggen doorgaan!
    Ik vind ook dat de kolfmoment een aangename rust zijn in de hectiek van de werkdag. Op dagen dat het 'verkeerd'gepland is, en ik eigenlijk niet gemist kan worden maak ik afspraken over het tijdstip van kolven en anders bepaal ik het lekker zelf.
    Ik kolf vanaf begin meestal maar 1x per werkdag en dan direct voor ik ga en bij thuiskomst voedt ik live. Als mijn meisje dan net gedronken heeft, kolf ik thuis een 2e keer.

Je schrijft dat je weinig tijd hebt, maar met een goede kolf ben je zo klaar. Mijn tsr duurt max 6 min en dan kolf ik nog even door maar als ik er 10min 'aanhang'is het lang hoor! Kolf bijderzijds tegelijk.
    Mijn collega's vragen geregeld eind van de dag: he heb je wel gekolfd? dus zo onmisbaar ben je nu werkelijk op de werkvloer en zo snel kán het klaar zijn!

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik had óók veel twijfels. Maar ben gewoon nooit gestopt met voeden omdat ik er zo van genoot, en heb een week voordat ik begon met werken een dubbelzijdige kolf gekocht en besloten het gewoon te gaan proberen.

Ik werk 4 dagen waarvan ik 1 dag continu vergader en 2 dagen extern in een hotel (en met overnachting) cursussen geef.
    Hoe ik het deed: mijn zoontje dronk nog om 5 uur en dan om 11 uur rond die leeftijd. Ik kolfde leeg voordat ik ging werken. Dan in mijn lunchpauze, dan rond 17 uur. Op dagen dat ik mijn tijd beter in kon delen voedde ik om 5 uur en kolfde om 11 en om 15 uur.

Veel in eigen tijd dus omdat het niet anders te regelen was. En dat is me prima bevallen. Ik was met die dubbele kolf in 15/20 minuten klaar. Heb het met liefde gedaan en nooit spijt gehad, heb heel wat meters afgezeuld met flesjes melk naar hotelbarren en andere plekken met koelkast ;)

18. Blondje

Blondje Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst bedankt voor alle reacties! Heb er zeker wat aan gehad bij het nemen van mijn beslissing. Zoals jullie wellicht al lazen neigde ik er al meer naar toe door te gaan, mijn gevoel geeft dat echt aan. Na t lezen van alle positieve reacties werd dit alleen maar sterker. Heb besloten mijn gevoel te volgen en er voor te gaan. Zoals er al geschreven werd, werken kan altijd nog en het beste voor die kleine meid om haar n goede start te geven is nu het allerbelangrijkste! Heb het ook met vriendlief besproken en die staat volledig achter mijn keuze, gaat zo goed voor de kleine meid en als ik t graag wil vindt hij ook dat ik t gewoon moet doen.

Ik werk van 8.00 tot 16.30, zoals ik hier lees zou ik dan met 2 keer kolven wel toe komen voor mijn melkproductie?? Ik heb evt. nog een vriezer vol melk van de ziekenhuisperiode om t mee aan te vullen mocht er te weinig melk zijn. Ik heb een enkele kolf van mijn zusje voor incidenteel gebruik maar wil nu een dubbele aanschaffen.
    Lees dat een aantal van jullie de pisa van medela gebruiken, verder nog andere tips voor kolfapparaten?

Voor iedereen; lekker geniet van de kleintjes en van het voeden! Het is geweldig om te doen!

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb de PISA en vind 'm geweldig. De Freestyle zou nog beter zijn maar die heb ik zelf nooit gehad. Die is erg klein en heeft een accu waar je een werkdag mee vooruit zou moeten kunnen.
    Dat lijkt me ideaal!

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb de freestyle, en ik ben er erg blij mee. Ik weet niet goed wat de verschillen zijn tussen alle modellen van medela, maar deze is dubbelzijdig, elektrisch, en heeft inderdaad een accu waar je een hele tijd mee kan doen (zeker een paar weken). Er zit ook een koeltasje bij met elementen, waar je (met een niet al te lange werkdag) genoeg aan hebt voor de hele dag. Dus dan heb je niet eens een koelkast nodig.

Ikzelf heb hem via marktplaats gekocht.

Oh, en over dat 2 keer kolven: dat zul je echt uit moeten proberen. Ik vind dat lastig te zeggen. Bij mij gaat dat nu wel goed, maar eerder (toen mijn zoontje 3 maanden was) durfde ik dat nog niet aan.

Deel Deze Pagina