Onze zoon is heel erg overprikkeld en krijgt dan veel last van angsten, paniek, 'jeuk', kleding die niet meer goed zit etc. We zijn bezig om professionele hulp te krijgen maar wachtlijsten zijn absurd en bureaucratie maakt het er niet makkelijker op. Vandaar dat ik in de tussentijd mijn vraag hier ook wil neerleggen... Aan de ene kant moet een kind (waarschijnlijk adhd) zijn energie kwijt kunnen en lekker kunnen razen. Aan de andere kant moeten er vaste schema's, weinig prikkels etc zijn (waarschijnlijk autisme)... hoe krijgen jullie dat voor elkaar? We zitten nu op zo'n punt dat we bang zijn om hem te lang op een kinderfeestje te laten of om teveel met hem te ondernemen in een drukke omgeving. Maar na school direct naar huis en alleen maar bezig zijn met 'rustig blijven' is ook geen manier van leven. Alle tips welkom.
Mijn kinderen hebben geen ADHD, maar moeten soms ook even energie kwijt. Gewoon even lekker fietsen/steppen/skaten of naar een speeltuin doet vaak de truc wel. Daar raak je niet snel overprikkeld van toch?
Ik denk dan ook aan een schommel en zeker aan een trampoline. Bij ons in de buurt zijn wel speeltuintjes waar het ook na schooltijd heel rustig is. Een trampoline zou je in de tuin neer kunnen zetten.een echt kleintje misschien nog wel in huis (niet bij ons hahaha)
Hem uit laten razen in een rustige omgeving. Zo doen wij dat in elk geval met dochter wel (ass) dus stuk fietsen rustige speeltuin etc. Maar niet naar het centrum of de binnenspeeltuin. Als ze erg overprikkeld is houden we haar wel thuis van feestjes e.d. maar ze mag altijd in de achtertuin spelen
Mijn (pleeg)dochter zat vanaf haar vierde op karate, wat ontzettend goed werkte om haar energie kwijt te raken en meer focus te geven. Ze heeft adhd en is verder een uitermate pittige dame (door haar bagage als pleegkind), die veel structuur en duidelijkheid nodig heeft. Deze karate school geeft ook budo aan autistische kinderen, op zo’n manier dat ze daar veel baat bij hebben. Juist door de duidelijke structuur in de trainingen, met veel herhalingen en discipline schijnt vechtsport sowieso heel goed te zijn voor kinderen met bepaalde gedragsproblemen (even bij gebrek aan een beter woord). Dus misschien is dat de moeite waard om eens in te duiken.
Ik zou dan vooral inzetten op fysieke inspanning. Veel fysieke energie kwijt en minder prikkels. Flink stuk fietsen, uitrazen in het bos, een eind lopen, 1 op 1 voetballen, zwemmen enz
Mijn zoon met ADHD heeft zo enorm veel aan de trampoline. Heerlijk al springend en moeilijke sprongen oefenend prikkels verwerken in zijn ééntje in de achtertuin. Lekker in zijn eigen wereld de dag af laten glijden, werkt super voor hem én voor het hele gezin.
Hier werkt: Ritalin (zoon adhd) Wobbel Muziekinstrument spelen (zoon heeft vioolles) Fidget spinner Friemel dingen Body sox zak Masseren Even alleen op kamer met een telefoon Lastig he.. je kunt niet meer dan uitproberen..
Je kan een kundersp met sensorische integratie om hulp vragen Hun kunnen kijken voor welke prikkels hij gevoeliger is en welke niet. Zo kan je ook beter inschatten waardoor hij overprikkeld raakt
Hier vooral buiten spelen en sporten. Is in de frisse lucht, maakt de hoofdjes wat rustiger en tegelijkertijd kunnen ze de energie kwijt.
Hier ook. Sporten helpt enorm bij de jongste. Dan is hij ook echt (goed) moe daarna, helpt ook goed met inslapen. En lekker wandelen door het bos.
Zoiets wilde ik ook zeggen: zoek een ergotherapeut of fysiotherapeut met SI-aantekening. Wachttijden zijn daar niet zo heel erg lang vaak en het wordt voor kinderen gewoon vergoed uit de basisverzekering. Onze dochter is bijvoorbeeld heel snel overprikkeld op haar evenwichtsorgaan, maar onderprikkeld op haar propriocepsis (het vermogen om haar lichaam te voelen, kort gezegd) dus het 'laten uitrazen' zoals wij weleens probeerden pakte altijd totaal verkeerd uit. Bij trampolinespringen kijkt ze nu dus in het ruitje van de schuur, dan wordt haar evenwichtsorgaan niet te veel geprikkeld en raakt ze wel energie kwijt en voelt haar lichaam. Bij schommelen moet ze ook naar een vast punt kijken, leren 'spotten' dus eigenlijk (balletterm voor 'je ogen op een bepaald punt gericht houden', zodat je tijdens een pirouette niet of minder duizelig wordt). Het zou kunnen blijken dat je zoontje erg snel overprikkeld raakt op zijn visus (gezichtsvermogen), wat zou kunnen inhouden dat hij eerder een zonnebril moet dragen dan anderen. En zo zijn er talloze variaties van over- en onderprikkeling, op alle zintuigen.
Heb je al eens gekeken naar hoog sensitief? Kriebelende kleren, angst bij overprikkeling etc hoort daarbij, Onze zoon is denk ik ook hoog sensitief.. en heeft hetzelfde als wat jij aangeeft. Het helpt hem om buiten lekker te fietsen, trampoline springen in de zandbak spelen etc lekker buiten bezig zijn.. Als hij overprikkeld raakt, laat ik hem een half uur een boek lezen en dan is zijn hoofd weer rustig.