Zelf heb ik al ongeveer twee weken enorme jeuk op mijn hoofd en ik dacht dat dit gewoon een geirriteerde hoofdhuid was icm roos. Wij zijn net twee dagen terug van een drie weekse vakantie in het buitenland. Nu liet mijn moeder twee dagen terug weten dat zij en mijn zusje luizen hebben en ze zaten beide in het anti luizen spul op dat moment. Ze wilden ons wel graag zien omdat we natuurlijk drie weken op vakantie waren geweest.. Ze garandeerde dat het weg was bij hun en zodoende zijn ze vandaag even op bezoek geweest. Toen we samen in de speeltuin zaten zag ik ineens een grote luis door het staartje van mn dochter lopen die kon ik gauw met mn vingers eruit plukken en weggooien. (Was op het einde, kort daarna gingen ze huiswaards.) ze zijn hier ongeveer twee uur geweest waarvan oneveer 1,5 buiten in de speeltuin. Nougoed, ik gelijk thuis mijn dochtertje (van 1,5) gecontroleert met een kam en verrek; neten en luizen! Ik gok dat ik er zo'n 5 luizen uit heb gehaald en 10 neten.. Mijzelf kan ik niet controleren maar ik dacht bij mezelf ook ern net te zien aangezien ze vrij herkenbaar zijn. Nu vraag ik me af; kan dit komen door het bezoekje van mijn moeder en zusje (kunnen luizen zich gelijk verspreiden en eitjes leggen pakweg twee uurtjes na besmetting? Of heb ik toch heel toevallig op vakantie ook luizen opgelopen en waren ze er dus al bij ons? Of.... Hebben we elkaar besmet 4 weken geleden en is het afgelopen week bij ons beide gezinnen pas tot uiting gekomen? Ik zou het echt ontzettend zuur vinden als wij net vanmiddag die luizen van ze hebben opelopen terwijl zij garandeerden dat het weg was maar ik vraag me af of het realistisch is dat er gelijk zoveel neten en luizen tezien zijn? Of kwam mijn jeuk toch al die tijd daar vandaan.. En hoe behandel ik mn dreumes van 1,5 die niet stil blijft zitten? Moet ik nu al het beddengoed/bankhoezen/jassen en de hele mikmak wassen en in zakken doen? Ik heb dit nooit eerder meegemaakt. Bedankt alvast!
Waarschijnlijk hadden jullie ze al eerder. Maar dat wordt kammen kammen kammen.. Rot klus, maar werkt het beste! Wassen van beddengoed e.d. is allemaal achterhaald, al kun je dat natuurlijk wel doen als dat een fijner gevoel geeft.
Als je al 2 weken jeuk hebt, dan heb je ze waarschijnlijk eerder opgelopen, op de vakantie dus. Wij hadden ze ook een keertje opgelopen van onze nichtjes, mijn dochter heeft toen lekker geknuffeld met haar nichtje. Op het einde hoorde we pas dat ze luizen had. Weken lang had ik jeuk en uitslag op mijn nek, nooit de link gelegd naar luizen. Toch gekeken en ja hoor! Heel veel vieze luizen. Ik heb meteen een kam gehaald, bij mij was het na een week weg. bij mijn dochter ook zo. Een speciale luizen/neten kam is prima, kun je gewoon halen bij de drogisterij. En dan elke dag , een aantal keer kammen. Mijn dochter van 1,5 heeft ze woensdag opgelopen op de creche, dus we moeten ook weer kammen. Na 2 keer, is al bijna alles weg. Ik vraag overigens of ik haar haar mag kammen en dan blijft ze rustig zitten. Anders met eten op mijn schoot, en dan snel kammen. Met 1,5 hebben ze toch niet zoveel haar
Nee kan niet! Die luizen leggen pas 's nachts eitjes. En voordat je zo'n feestje hebt duurt ook weer even. Je kunt kammen kammen kammen en verder niks doen of kammen kammen en shampoo gebruiken. Wel even kijken want voor verschillende soorten zijn ze al resistent. Wassen hoeft niet meer, heeft geen zin behalve heel veel werk. Kammen werkt het beste met crèmespoeling in je háar.
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad ook jeuk/uitslag in mn nek maar ik durfde te zweren dat ik wegens het andere klimaat daar en het zwemmen, veel haren wassen etc gewoon een geirriteerde hoofdhuid had.. Maar aan de andere kant lijkt t me ook sterk dat er al zoveel neten te zien zijn als we ze vanmiddag pas hebbe opgelopen. Maargoed, mn man zei nog van spreek maar later deze week af want straks krijgen wij hier ook luizen. Ik zei toen nig van ach, ze zegt dat ze weg zijn dus ik vertrouw erop! Als ik dus zo tegen mn man vertel dat wij luizen hebben krijg ik vast te horen dat ik ook niet zo eigenwijs moest doen haha. Tijdens het eten is wel een goeie ja, mn dochter heeft dus al een ernorme dikke bos haar tot over dr schouderbladen dus dat word wat haha.
Mijn dochter is afgelopen woensdag naar de creche gegaan en donderdag middag zag ik ze, ze waren nog kleine zwarte puntjes. De vorige keer liepen ze al en zag je ze lekker bewegen, zo ranzig!! Dus kan me echt niet voorstellen dat je ze vandaag hebt opgelopen. Veel succes met het kammen, het is even een rotklus, maar je ziet al snel verbetering.
Bedankt voor alle reacties. Jeetje zeg, dit was mn ergste nachtmerry, ooit luizen krijgen.. Haha Ik zelf heb lang haar tot mn heupen ongeveer wat bijna altijd in de klit zit en moeilijk doorkambaar is dus dat word wat! Met cremespoeling erin is wel een goed idee!
Jullie lopen zelf gewoon al een aantal weken rond met luizen. Die luizen die je nu hebt gevonden zijn niet van een bezoekje en zeker niet in deze aantallen die op jullie hoofden zitten icm gevonden neten haha. Witte neten zijn overigens neetjes die al uit zijn gekomen en je krijgt dan baby luisjes die gaan rondscharrelen en zich volgens mij na een week al kunnen voortplanten. Bruine neetjes leven nog want daarin zit een luisje. Ik zou behandelen met Prioderm Dimeticon. Is zacht voor de huid en werkt hier altijd prima en daarnaast kammen. Wassen is niet meer nodig maar ik doe het wel altijd voor mijn eigen gevoel. Succes!
Wij hebben ze nu toevallig ook net in huis. Dochters haar vanmorgen gewassen met luizenshampoo en gekamd met een netenkam. Ze waren nu al bijna weg, bijna niks meer te zien. Zelf ook jeuk dus mn man heeft bij mij ook gekeken en ik heb ook van die witte eitjes dus mijn haar zit nu ook in de lotion, straks uitwassen en ook kammen. Ons beddengoed gooi ik wel in de was, verder niet (dus niet dr jas, knuffels etc) Volgens school is dat niet nodig.
Ik heb sowieso nog geen luizenkam dus morgen even aanschaffen samen met dat spulletje. Ik zag neten die vrij herkenbaar waren door het soort van buidelzakje dat vastgeplakt zit aan het haar. Verder zag ik een soort zwarte/dokere kleine stipjes maar ik dacht dat dat nog zand was van het strand.. En verder zag ik echt grotere luizen rondlopen. Brrr! Maar die zwarte spikkeltjes zijn ook gewoon luizen dus:x.
Hier ook een week of wat terug een besmetting gehad! Ik haat het! Wat een klus! Ik doe eerst prioderm erin (deze: Prioderm Dimeticon Lotion - 100ml - Apotheek & Huid ) en daarna iedere dag opnieuw kammen. Het haar wordt wat vettig van die prioderm, de tip die ik van een van de luizen-moeders bij ons op school kreeg: na het uitspoelen van de prioderm het haar wassen met een drupje Dreft! Ontvet enorm. En ja, dat is niet supergoed voor je haar, maar je doet het uiteindelijk maar 2x (want na 10 dagen moet je het nog eens herhalen). Iedere dag kammen, als je een beetje cremespoeling in het haar doet tevoren, kamt het veel makkelijker. En kussen en knuffels wassen is al heel lang achterhaald gelukkig! Sterkte ermee, het is echt een rotklus! Ik heb de week erna bijna 15 cm van het haar van mijn dochter laten knippen, ik werd er gestoord van, zulk lang haar iedere keer weer opnieuw plukje voor plukje uitkammen!
Oei vreselijk inderdaad, onbeesten!! Ik heb eigenlijk voor morgen een afspraak bij de kapper staan, die moet ik nu afzeggen zeker? Als ik er vandaag biet achter was gekomen dan had ik het vast morgen van de kapper tehoren geregen. Of valt het niet zo erg op? Ik vind het jammer en ongandig dat ik niet op mijn eigen hoofd kan kijken.
Brrr krijg er gewoon kriebels van. De shampoo dood alleen de luizen niet de neten. De neten moet je eruit kammen. Als de neten meer dan 1 (2?) cm van de hoofdhuid zitten dan zijn dit oude neten. Veel succes. Veel kammen kammen en kammen. Hopelijk zijn ze snel weer vertrokken uit je gezin.
Ik zou echt even vragen of iemand op je hoofd wilt kijken en direct naar de AH gaan voor luizen shampoo. Ik zou daar echt geen dag mee wachten! En ik zou de kapper verzetten met een week of 2 zodat je zeker weet dat er niets meer op je hoofd zit.
Kappers knippen niet als ze luizen zien. Ik weet niet wat ze doen als je de dag ervoor je haar behandeld hebt.
hier ook hoofdluizen gehad. op zowel school van oudste dochter als de peuterspeelzaal van jongste waren er verschillende kinderen met luizen. lang de dans ontsprongen maar helaas waren we hier ook aan de beurt. inclusief mezelf oudste dochter zat ook steeds te krabben en had een rode geirriteerde nek. ik dacht dat het van de nieuwe shampoo kwam. niet dus. heb lotion gekocht van prioderm. hier zat ook een metalen luizen/netenkam bij. deze zijn beter dan die plastic dingen die ze los bij bijvoorbeeld kruidvat verkopen. tanden zijn ook langer dus ideaal bij lang/dikker haar. even in masseren, 15 minuten in laten trekken en met gewone shampoo wassen. tussendoor kammen, kammen, kammen. 2x per dag. en niet onder het eten, dat heeft geen nut. je moet het haar ook tegen de richting in kunnen kammen. dus naar beneden laten kijken en in plukken alles kammen. 'savonds kamde ik ze onder de douche. flink veel cremespoeling erin en kammen. (cremespoeling erin laten tijdens het kammen) . de neten laten wat sneller los en de luizen hebben minder houvast. 1x door een pluk haar, en kam onder de douche houden of in een bakje water. beste is nog om een gaasje over de tandjes van de kam te prikken, daar blijven de neten achter hangen. paar streken door het haar en een nieuw stukje gaas pakken en zo verder. na 7-8 dagen nog een keer die lotion en als het goed is is het dan klaar. je hoeft niks in zakken te doen of extra te wassen, dat helpt niet. achterhaalt. dochter laat ik nu zo min mogelijk met los haar naar school gaan. in vlecht of knot. des te minder kans dat het in aanraking komt met een ander koppie. eitjes die nog uit moeten komen zijn bruin en zitten dicht op de hoofdhuid. die kan je ook zo tussen 2 nagels eruit "schrapen". witte neten zijn leeg (en lopen al vrij rond te dartelen )
Ipv die shampoo kan je ook met azijn je haren wassen. Dit lost het plakgoedje op waarmee de neten zijn vastgezet aan de haren. Wel even een paar minuutjes laten inwerken. Het stink flink maarja die shampoo ruikt ook niet naar roosjes. Verder is het kammen, kammen, kammen. Lekker veel conditioner in de haren zodat je er makkelijk doorheen komt. Bij kleine kinderen er een spelletje van maken. Wit A-4tje en dan daar de kam op uitkloppen. Samen tellen. Leuk is anders en het is veel werk maar bij secuur kammen merk je snel verbetering. Hier helaas dit schooljaar al meerdere besmettingen bij de middelste gehad. Ze heeft lang dik haar dus de ideale 'woonplaats' voor die pestkoppen. Helaas is er iemand in de klas waar ze thuis het kambeleid niet zo nauw nemen. Nu dus standaard haar haren in een staart en door de week niet wassen om die 'woonplaats' maar zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ze heeft nu al 2 maanden geen ongewenste bewoners gehad. Het wassen van beddengoed ed. ter bestrijding is weinig zinvol. Een luis zal niet snel de hoofdhuid verlaten omdat de overlevingskansen dan zeer beperkt zijn. Overdracht vind dan ook veelal plaats bij hoofden die dichtbij elkaar zijn. Gelukkig geen besmetting verder in het gezin gehad maar ik ben er, zeker sinds dit schooljaar, dan ook heel alert op. Heel veel succes want voorlopig heb je er een flinke klus aan.
Als er weer eens luizen in de klas van mijn zoon of dochter zijn, geef ik ze sowieso een 'natkam-methode': wat al beschreven werd: flink dik conditioner erin e dan met een goeie kam (metaal, lange tanden) flink kammen, van wortel tot uiteinde en alle kanten op. Misschien overdreven, maar het geeft mij t gevoel dat ik 't schoon hou (luisvrij) en mocht er dan al iets zijn overgekropen, dan ben ik er vroeg bij. En het is niet veel extra moeite. Doe t ook bij mezelf.